|
|
کدخبر: ۱۶۶۷۳۳

روایت حجت از نامشخص بودن مفهوم ثبت برای مسئولان میراثفرهنگی؛

خبرگزاری تسنیم: رئیس ایکوموس ایران از نمشخص بودن مفهوم ثبت اثر تاریخی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر فقط نیت ثبت اثر تاریخی داریم نه برنامه ای برای این کار.

مهدی حجت در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا برنامه مشخصی برای اینکه طی ۲۰ سال آینده یا بیشتر از آن مشخص باشد تمام آثار تاریخی ثبت می شوند یا خیر اظهار داشت: امروز در کشور ما برنامه ای برای اینکه چه چیز را ثبت کنیم وجود ندارد فقط نیت برای این وجود دارد که آثار ثبت شود که این برنامه محسوب نمی شود و فقط نیت است.

رئیس ایکوموس(شورای بین المللی بناهای تاریخی) ایران با بیان اینکه نیت هم با برنامه فرق می کند چرا که برنامه مکان و زمان دارد ولی ما فقط نیت این را داریم که آثار باارزش کشور را ثبت کنیم تصریح کرد: امکان اینکه از همین الان مشخص کنیم که طی چند سال می توانیم همه آثار تاریخی را ثبت کنیم از نظر علمی مقدور نیست، چرا که بسیاری از اوقات ضرورت ثبت برخی آثار بر اساس شرایط زمانی و مکانی و حوادثی که در اطراف آنها اتفاق می افتد تغییر می یابد و ثابت نیست، یعنی یک اثری در زمانی خیلی ضرورت نداشته است که ثبت شود ولی حادثه ای اتفاق می افتد که ضرورت ثبت پیدا می کند.

حجت تصریح کرد: از نظر علمی اینکه از قبل برای ۲۰ سال آینده مشخص کنیم چه آثاری به چه ترتیب ثبت می شوند شدنی نیست اما این موضوع دلیل بر این نیست که ما برنامه ای برای ثبت نداشته باشیم چرا که آثار زیادی وجود دارند که شایستگی ثبت هم دارند اما توجهی به آنها نداریم و مورد شناسایی شان هم قرار ندادیم چه برسد به اینکه ثبتشان کنیم.

معاون سابق میراثفرهنگی کشور خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در حوزه ثبت وجود دارد و آن این است که معیارهای اینکه چه چیز باید ثبت شود مشخص نیست مثلاً در دولت قبل آثاری ثبت شده است که اگر مردم از آن اطلاع یابند خنده شان می گیرد که چطور ممکن است در مملکتی چیزهایی به این عناوین ثبت شده است.

وی یادآور شد: دلیل این اتفاق این است که دو مفهوم از ثبت وجود دارد، مفهوم اول این است که ما اسم یک اثر را در یک کتابچه بنویسیم و دوم اینکه یک اثر را ثبت می کنیم یعنی اینکه ما آن اثر را تثبیت می کنیم و به بقای آن در زمان کمک می کنیم که ثبت اثر تاریخی یعنی مفهوم دومی.

رئیس ایکوموس ایران گفت: اما امروز آنچه مرسوم است متأسفانه مفهوم اول است یعنی آلوی برغان را پیدا و آن را ثبت می کنیم، اما آیا در حوزه بقای آن هم فکر می کنیم یا اینکه فقط اسم آن را می نویسیم و شماره به آن می دهیم؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار