|
|
کدخبر: ۱۶۶۸۶۰

معاون نعمت زاده به مهر پاسخ داد:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ۳ سناریوی دولت برای حمایت از صنایع کوچک در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها گفت: پرداخت بخشی از شارژ واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی، افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و ارایه یارانه سود تسهیلات و تسهیلات مستقیم بانکی سه سناریوی پیشنهادی برای حمایت از صنایع کوچک است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمدعلی سید ابریشمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد سه سناریوی حمایت از صنایع کوچک در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها گفت: درخواست اول این است که قسمتی از شارژی که واحدهای صنعتی در داخل شهرکهای صنعتی پرداخت می کنند، مشمول معافیت شود؛ که البته رقم شارژ بسته به خدماتی که در هر شهرک ارایه می شود، متفاوت است.

۳ سناریوی حمایت از صنایع کوچک در فاز ۲

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال مهر افزود: درخواست دوم این است که از سه هزار میلیارد تومانی که قرار است به بخش صنعت اختصاص یابد، بخشی به عنوان افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اختصاص یابد تا هم یارانه سود تسهیلات پرداخت کند و هم بتواند پشتوانه ای برای واحدهای کوچک در ضمانت دریافت تسهیلات باشد.

وی تصریح کرد: درخواست سوم این است که بخشی از این منابع ۳ هزار میلیارد تومانی را به سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی بدهند تا به صورت تسهیلات به واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی پرداخت شود.

سیدابریشمی ادامه داد: البته با توجه به اینکه هنوز سهم بخش تولید از منابع ده هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۹۳ در نظر گرفته شده است، مشخص نیست، این سه پیشنهاد مطرح شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت باید مصوبه آن را از دولت دریافت کند.

صنایع کوچک محدودیتی در دریافت ارز مبادله ای ندارند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی همچنین در خصوص اختصاص ارز مبادلاتی به صنایع کوچک نیز ادامه داد: تمامی واحدها اعم از کوچک و بزرگ می توانند از ارز مبادلاتی بهره مند شوند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و سهمیه بندی در این خصوص نیست.

آمار واحدهای راکد صنعتی بالاخره اعلام شد

وی در ادامه در خصوص آمار واحدهای راکد صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی گفت: هم اکنون ۳۱ هزار واحد در حال بهره برداری در شهرکهای صنعتی وجود دارد که دارای پروانه هستند. این در حالی است که حدود ۵ هزار و ۴۵۴ واحد آن هم اکنون متوقف هستند و عمده آنها البته در فاصله بین سالهای ۸۵ تا ۹۲ راکد شده اند، به نحوی که آمارها نشانگر این است که در فاصله این سالها، ۳هزار و ۸۷۰ واحد از حرکت متوقف شده اند.

به گفته سیدابریشمی، برخی از این واحدها به خاطر مشکل تامین مواد اولیه، برخی به خاطر نبود نقدینگی، برخی به خاطر اختلاف شرکا و سایر مسائل است، اما بررسی ها نشانگر این است که بیشترین عامل مرتبط با کمبود نقدینگی است.

وی اظهار داشت: از تعداد ۳ هزار و ۸۷۰ واحدی که در فاصله سالهای ۸۵ تا ۹۲ متوقف شده اند، ۳ هزار واحد به دلیل کمبود نقدینگی، متوقف شده اند.

۸۵۰ واحد از سوی بانکها مصادره شدند

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۸۵۰ واحد در شهرکهای صنعتی به دلیل بدهی به نظام بانکی، توسط بانکها تملک شده اند و ۷۰۰ واحد انها کاملا متوقف است. بنابراین از بانکها انتظار می رود که ان واحدها را آزاد کرده یا به مزایده بگذارند.

وی اظهار داشت: یک راه این است که بانکها این واحدها را واگذار کنند و آنها به چرخه تولید برگردند.

رزرو کردن زمین در شهرکهای صنعتی منتفی شد

سیدابریشمی در ادامه در خصوص رزرو زمین در شهرکهای صنعتی گفت: این موضوع منتفی شده است و یک واحد مستقر در شهرکهای صنعتی دیگر نمی تواند رزرو زمین برای فعالیت های آینده خود داشته باشد.

وی اظهار داشت: واحدهایی که در گذشته نیز رزرو داشته اند را نیز مکلف کرده ایم که این زمین ها را برگردانند.

صنایع کوچک در فاز اول منابعی دریافت نکردند

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: در فاز اول، هیچ منابعی به واحدهای کوچک مستقر به شهرکهای صنعتی اختصاص نیافت و متاسفانه این واحدها بی بهره ماندند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار