|
|
کدخبر: ۱۶۷۰۸۸

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: هرگاه قرضی به کسی داده می شود باید عین آن را برگرداند و گرفتن پول اضافی با هرعنوانی ربا است و اخذ دیرکرد نیز ربا بوده و حرام است.

به گزارش مشرق،آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر دوشنبه در دیدار سرپرست و مدیران بانک انصار در استان قم با بیان اینکه خدمت به مردم در اسلام بسیار ارزشمند است و شریف ترین خدمت در کلام امام سجاد(ع) خدمت انسان به مومن است، اظهار داشت: خداوند از اسرار دل ها آگاه است و اگر نیت کسی خدمت باشد ثواب و پاداش به او می رسد.

این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: باید برای خدمت، تقویت و نگهداری نظام و انقلاب اسلامی قدم برداریم و بدانیم خداوند اجر و پاداش هرکاری را می دهد.

باید برای رفع گرانی کاری کرد

آیت الله نوری همدانی عنوان کرد: خدمت می تواند در بعد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باشد و خدمت در بانک از نوع اقتصادی است و نقش بزرگی در زندگی آدمی دارد. در حال حاضر گرانی در جامعه وجود دارد و باید برای رفع آن کاری کرد.

وی تصریح کرد: اشتغال مسئله بسیار مهمی است و لازم است فقر‏‏ و گرفتاری در جامعه از بین برود و با تولید فراوان اشتغال ایجاد کرد.

ربا عواقب بسیار سنگینی دارد

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه کار بانک بسیار دقیق است‏‏، افزود: متاسفانه داد و ستد در بانک ها گاهی اوقات با ربا همراه می شود‏ درحالی که اسلام ربا را به شدت تحریم دانسته و عواقب بسیار سخت و سنگینی را برای ربا عنوان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید مسائل شرعی را آموخت و سپس تجارت را آغاز کرد‏، ابراز داشت: ربا بسیار مخفیانه نفوذ می کند و همچون مورچه است که در شب تار بر روی سنگ سیاه حرکت می کند و نتیجه ربا سقوط و انحطاط است.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه در مورد اخذ دیرکرد بسیار سئوال می شود، افزود: هرگاه قرضی به کسی داده می شود باید عین آن را برگرداند و گرفتن پول اضافی با هرعنوانی ربا است و اخذ دیرکرد نیز ربا بوده و حرام است.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: بر اساس دستورات اسلام اگر اطمینان ندارید پولی که به کسی قرض داده شده برمی گرداند، می توان رهن یا ضامن گرفت اما گرفتن پول اضافی حرام است.

وی افزود: اگر از ابتدا شرط کنید که مثلا اگر پس از یک ماه پول آورده نشود جریمه دریافت می شود، این اشکالی ندارد اما اگر به ازای هر روز پول را پس ندادن مبلغی اضافی دریافت شود‏ ربا بوده و حرام است.

این مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: در مورد اخذ دیرکرد بسیار سئوال می شود اما متاسفانه هنوز این عمل در بانک ها صورت می گیرد و ادامه دارد.

وی افزود: جعاله‏، مضاربه و کار شرکت عقدی است که اشکالی ندارد و در آن درصد ها مورد در نظر گرفته می شود.

لزوم تبیین احکام فقهی بانکی به مردم در برنامه تلویزیونی

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: مردم باید درمورد احکام مسائل بانکی آگاهی داشته باشند و لازم است ساعاتی در تلویزیون برای گفتن این مسائل وقت گذاشته شود و این موارد توضیح داده شود.

بانک ها می توانند به دغدغه های اقتصادی رهبری جامه عمل بپوشانند

این مفسر قرآن افزود: بانک ها می توانند به سفارش های مقام معظم رهبری درباره اقتصاد جامعه عمل بپوشانند و در اقتصاد سرمایه گذاری کنند و تولیدات صنعتی و کشاورزی را زیاد کنند.

وی خطاب به مسئولان بانک انصار عنوان کرد: شما نشان دهید که بانک انصار برای خدمت به مردم و اقتصاد کشور می توان سرمایه را در تولیدات کشاورزی‏، اقتصادی، خوراک و پوشاک قرار داد و به موجب آن تولید و عرضه فراوان شده و ارزانی محقق می شود و این عمل شما برای بانک های دیگر الگو باشد.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: در این صورت مملکت آباد شده و تحریم ها نیز تأثیری نخواهد داشت و با به کارگیری نیروی انسانی اشتغال نیز ایجاد می شود.

رباخواران به جامعه ضرر می زنند

وی ضمن انتقاد از رقابت بانک ها برای پرداخت سود بیشتر افزود: کسی که پول خود را به ربا می دهد خود در خانه نشسته و کاری نمی کند و از این جهت رباخواران به جامعه ضرر می زنند و از این جهت ربا حرام است و پول باید در خدمت کار قرار گیرد.

در ابتدای این دیدار سرپرست بانک انصار در قم در سخنان کوتاهی، گزارشی از فعالیت این بانک در قم ارائه کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار