|
|
کدخبر: ۱۶۷۱۴۷

معاون وزیر کشاورزی قزاقستان خواستار توسعه همکاری های کشاورزی با ایران شد و گفت در قزاقستان، اراضی زیادی برای کشاورزی است و امکان کشت گندم در این اراضی برای ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آتامکولوف باکیرویج معاون وزیر صنعت و فن آوری های نوین قزاقستان در دیدار با عبدالمهدی بخشنده معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزیر کشاورزی که در محل وزارتخانه انجام شد، بر توسعه همکاری های کشاورزی بین دو کشور تاکید کرد.

وی کشت گندم در اراضی قزاقستان توسط ایران را از زمینه های همکاری میان دو کشور نام برد و گفت: در قزاقستان، اراضی زیادی برای کشاورزی است و امکان کشت گندم در این اراضی برای ایران وجود دارد.

باکیرویج قزاقستان را بازار خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران دانست و گفت: ایران محصولات باغی با طعم و مزه بسیار مطلوب تولید می کند که قابل رقابت با محصولات کشاروزی دیگر کشورهاست و این در حالی است که سایر کشورها از جمله چین بازار قزاقستان را در دست گرفته اند.

وی افزود: ما تجربه های ایران در زمینه تولید گوشت و تولید محصولات حلال را بررسی می کنیم.

بنا براین گزارش، بخشنده با بیان این که دو کشور ایران و قزاقستان ظرفیت های زیادی برای همکاری های مشترک دارند، گفت: ایران به لحاظ دانش فنی، تکنولوژی و مکانیزاسیون، حرف اول را در منطقه می زند و در سال میلادی گذشته ایران ۶ میلیارد دلار، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داشته است.

وی در مورد انتقال و آموزش دانش بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی به قزاقستان اعلام آمادگی کرد و گفت: ما می توانیم برای کارشناسان شما دوره های آموزشی برگزار کنیم.

بخشنده همچنین در زمینه توانمندسازی قزاقستان در ساخت آزمایشگاههای بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی به خصوص در زمینه کشت های گلخانه ای و کشت بافت، اعلام آمادگی کرد و ابراز داشت: ما در سطح دکتری برای کشورهای همسایه، دوره های آموزشی برگزار می کنیم.

وی دامپروری را یکی دیگر از توانمندی های ایران عنوان کرد و اعلام داشت: کشور ما سالانه نزدیک به یک میلیون تن گوشت گوسفند و گوساله، ۲ میلیون تن گوشت مرغ و یک میلیون تن ماهی تولید می کند.

دکتر بخشنده در همین حال خواست، کارگروه همکاری های مشترک کشاورزی دو کشور که دو سال پیش تشکیل شده است فعال شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار