|
|
کدخبر: ۱۶۷۲۹۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

خبرگزاری تسنیم: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقق کرامت کارگر را با پرداخت دستمزد کافی و بالا بردن قدرت خرید کارگر دانست و گفت: رشد اقتصادی و عدالتی که تامین کننده بی نیازی کارگر باشد، کرامت کارگر را تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جشنواره فرهنگی هنری کارگر ایرانی با اشاره به نامگذاری چهارمین روز هفته کارگر با عنوان " کارگر، فرهنگ، کرامت و نشاط اجتماعی " گفت: در سالی که با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است می توان به راحتی دریافت که تحول اقتصادی بدون تحول فرهنگی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: امروز اقتصاد مشکل اصلی هر کشوری است و حتی نه تنها کشورهای رشد یافته و توسعه یافته توجه به رشد اقتصادی را در برنامه خود دارند بلکه هر برای هر ایرانی مسئله رشد اقتصادی مهم و ضروری است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرهنگ، کرامت و نشاط اجتماعی که در کنار نام کارگر قرار گرفته است مهم است گفت: اولین مسئله که همواره باید به آن توجه کنیم منزلت اجتماعی و فرهنگی کارگر است، متأسفانه جامعه ما این منزلت را رعایت نمی کند، دلیل اصلی رعایت نشدن منزلت کارگر نیز جایگاه آن در نظام تولید است، اگر جامعه ای تولید محور باشد، یعنی به قول امام راحل(ره)، حیات جامعه مدیون کارگر باشد، آنگاه همگان برای کارگر منزلت و جایگاه مهمی قائل می شوند.

ربیعی با اشاره به اینکه فرهنگ و کارگر یا به عبارتی فرهنگ کار باید مورد توجه قرار گیرد گفت: این روزها درباره فرهنگ کار زیاد گفته شده است، ضروری است بدانیم که ذهنیت و نگرش مردم به کار تغییر یافته است، سختی کار، خلاقیت کار و همه ارزش های کار تضعیف شده اند.

وی ارتباط کار با فرهنگ را تنگاتنگ خواند و گفت: کلیدی ترین نکته و یکی از مهمترین مباحثکه می شود از نظر علمی، جامعه شناختی و اخلاقی درباره آن کتاب ها نوشت اخلاق و فرهنگ کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: وقتی شرایط کار خراب می شود و زمانی که کارگر تحت هر فشاری، می پذیرد و خودش را قانع می کند که اخلاق مدار کار نکند، جامعه زیان می کند و اخلاق اجتماعی به فنا می رود.

* فرهنگ جامعه باید کرامت کارگر را به رسمیت بشناسد

وی درباره کرامت کارگر تصریح کرد: کرامت کارگر مقوله ای فرهنگی هم است و باید فرهنگ جامعه کرامت کارگر را به رسمیت بشناسد. اصلی ترین نکته در کرامت کارگر، اقتصادی و سازمان کار است، کرامت کارگر باید با پرداخت دستمزد کافی برای زندگی، بالا بردن قدرت خرید و تامین حال و آینده او تأمین شود. بی کرامت شدن از نیازمندی آغاز می شود. رشد اقتصادی و عدالتی که تامین کننده بی نیازی کارگر باشد، کرامت کارگر را تضمین می کند.

وی ادامه داد: اما کرامت برآمده از سازمان کار نیز هست. کارگر باید در کارگاه احترام داشته باشد، باید صدایش شنیده شود، زن یا مرد کارگر باید مطابق قانون با او رفتار شود، باید حق اظهارنظر داشته باشد و اصول عدالت سازمانی درخصوص او رعایت شود.

ربیعی افزود: بنابراین تضمین کرامت کارگر به حرف نمی شود، با گفتن سخنان ادبی هم میسر نمی شود، باید رشد اقتصادی ایجاد شود و باید سازمان کارگر سازماندهی دموکراتیک تری شود که حقوق کارگر رعایت شود. البته رعایت شدن حقوق کارگر هم تا حدودی به وضعیت اقتصادی بستگی دارد. اگر بیکاری کاهش یابد و لشکری از بیکاران وجود نداشته باشد و اگر تشکل های کارگری سازماندهی مناسبی داشته و به فکر حفظ حقوق کارگر باشند، رعایت کرامت کارگر ممکن می شود.

*نشاط اجتماعی از نشاط کارگران نشات می گیرد

وی گفت: نشاط اجتماعی جامعه از نشاط کارگرانش نشأت می گیرد. جامعه ای که صبح میلیون ها نفر راهی کارخانجات شوند، تولید کنند، نشان " ساخت ایران " میلیون ها بار در روز روی کالاهای مختلف آن حک شود و میلیون ها ایرانی و خارجی در سراسر جهان این کالای " ساخت ایران " را بخرند، نشاط هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: نشاط را می شود در صورت کارگری دید که قدرت خریدش به اندازه ای هست که بعد از یک روز کاری، یا آخر هفته دست زن و بچه اش را گرفته و برای خرید یا گذراندن یک تفریح چند ساعتی راهی خیابان شده است.

وی افزود: اما جامعه ای که هر روز صبح سر چهارراه های آن ده ها کارگر غیرماهر و ماهر منتظر یافتن کارفرما هستند و در نهایت ظهر ناامید شده اند، نشاط را تجربه نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای خلق نشاط اجتماعی، باید کارگر توان خرید داشته باشد و جامعه آینده ای روشن پیش روی او ترسیم کند. کارگر باید خودش خوب زندگی کند و باید مطمئن باشد که فرزندش حداقل زندگی به اندازه خود او یا بهتر خواهد داشت.

ربیعی اظهار کرد: برای خلق نشاط اجتماعی در کارگران، باید کارفرما امکان داشته باشد که خدمات رفاهی برای کارگرش فراهم کند و تمام اینها در سایه رشد اقتصادی و در سایه قدرت گرفتن تولید امکان پذیر است. باید اقتصاد رانتی را پشت سر بگذاریم، برای یکی دو نسل به شدت کوشش کنیم، از سیاست گذاری عقلانی حمایت کنیم و سخت تن به کار بدهیم. فقط در آن صورت است که آینده ای بهتر پیش رو خواهیم داشت.

*درس های کارآفرینان باید به تصویر کشیده شود

وی افزود: من از آن دسته افرادی نیستم که فکر کنم همه چیز در دنیای جدید، واقعیت مجازی شده و زندگی فقط در تصویر، و رسانه شکل داده می شود، رسانه بخشی از واقعیت را می سازد. امروز هم هنر و رسانه در کنار یکدیگر نقش مهمی ایفا می کنند.

وی اظهار داشت: هنر همواره در کار بازنمایی، تسهیل، توصیف یا حتی تقدیس کار می تواند موثر باشد. ترانه های کار، آهنگ هایی که برای هماهنگ کردن ریتم زندگی با ریتم کار و تسهیل دشواری های کار خوانده می شدند، ساده ترین اشکال آمیزش هنر و کارند اما دنیای امروز بازنمایی هنری بسیار پیچیده تری از کار دارد.

ربیعی یادآور شد: یکی از بزرگترین آثار سینمای جهان، فیلم عصر جدید چارلی چاپلین، در نقد از خودبیگانه شدن و تأثیر نوع خاصی از کار بر انسان شکل گرفته است. سینما نمونه های بسیاری از بازنمایی کار را با خود دارد.

وی تاکید کرد: گونه های مولد کار باید تقدیس و فرهنگ کار صحیح به تصویر کشیده شود، زحمت و سختی ای که سایر ملل جهان برای پیشرفت و توسعه کشیده اند به تصویر کشیده شود. نیازمند آن هستیم که درس های کار، رنج های کارآفرینان، و خدمات آن ها که مولد بوده اند، به تصویر کشیده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کاری که در عرصه هنر صورت می گیرد، باید بازنمایی شود. هنرمندی و کار هنری کردن هم کاری است که باید قدر شناخته شود. بخش مهمی از اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هنر را می توان در قالب کار و کارگری صورت بندی کرد. سپاسگزارم از تمام کسانی که در این عرصه قلم می زنند، شعر می نویسند و هنرآفرینی می کنند.

وی ادامه داد: سینما می تواند الگوها و فرهنگ کار ایرانیان را به تصویر بکشد. تئاتر ما هم قادر است حول محور کار و نسبت آن با اخلاق، عدالت، فقر و خلاقیت، ایده پردازی و هنرپروری داشته باشد. هنر نقاشی، مجسمه سازی و سایر هنرها نیز از این قابلیت برخوردارند. کافی است فعالانه به این رابطه ها بیاندیشیم و تعاملی میان جامعه هنری و حوزه کار و کارگر شکل بگیرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار