|
|
کدخبر: ۱۶۷۴۰۳

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: در حالی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس دیروز به معاون اول روحانی در جریان سفر به عسلویه دو وعده در مورد میدان پارس جنوبی داد که بر اساس آمار و برنامه های شرکت ملی نفت ایران، این وعده ها رویایی، غیرقابل دسترس و در حدی عجیب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی اکبر شعبانپور - دوشنبه ٨ اردیبهشت ماه - در نشست مشترک معاون اول رئیس جمهور با مدیران صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی اعلام کرد: با احتساب حفاری ۴٠۶ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی تولید از این میدان تا پایان سال ٩٥ به یک میلیارد مترمکعب گاز خواهد رسید.

این در حالیست که مجموع تولید روزانه گاز ترش از میدان پارس جنوبی ۸۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب است که در صورت شیرین سازی، این رقم به ۷۴۵ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

در واقع طبق برنامه شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در صورت توسعه کامل چهار میدان، پارس جنوبی، پارس شمالی، فردوسی و گلشن مجموع تولید گاز این شرکت به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید که در حال حاضر توسعه سه میدان اخیر در اولویت وزارت نفت قرار ندارد.

از سوی دیگر شعبان پور در حالی اعلام می کند که توسعه کلیه فازهای پارس جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۵ – پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم - به اتمام می رسد که تاکنون فاز ۱۱ پارس جنوبی تعیین تکلیف نشده و قرار است به گفته رکن الدین جوادی – مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران - این فاز در قالب جدید قراردادهای نفتی ایران توسعه یابد که تدوین و رونمایی از این قرارداد هم با تاخیر در آذرماه امسال انجام خواهد شد.

در خوشبینانه ترین حالت نیز اگر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از هم اکنون آغاز شود، قطعا در دولت یازدهم تکمیل نخواهد شد؛ چرا که کمترین زمان توسعه در پارس جنوبی مربوط به توسعه فاز ۴ و ۵ این میدان است که توسط شرکت انی ایتالیا، شرکت پتروپارس و نیکو، آان هم درمدت، ۵۲ ماهه – بیش از چهار سال - انجام شد.

جدول حجم تولید گاز در فازهای پارس جنوبی

نام فاز حجم تولید گاز ترش روزانه
فاز ۱ ۲۸ میلیون متر مکعب
فاز ۲ و ۳ ۵۶ میلیون متر مکعب
فاز ۴ و ۵ ۵۶ میلیون متر مکعب
فاز ۶،۷ و ۸ ۱۰۴ میلیون متر مکعب
فاز ۹ و ۱۰ ۵۶ میلیون متر مکعب
فاز ۱۱ ۵۶ میلیون متر مکعب
فاز ۱۲ ۸۴ میلیون متر مکعب
فاز ۱۳ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
فاز ۱۴ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
فاز ۱۵ و ۱۶ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
فاز ۱۷ و ۱۸ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
فاز ۱۹ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
فاز ۲۰ و ۲۱ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
فاز ۲۲،۲۳ و ۲۴ ۵۶.۶ میلیون متر مکعب
مجموع ۸۳۶.۲ میلیون متر مکعب


مدت زمان تکمیل ۱۰ فاز توسعه یافته پارس جنوبی

نام فاز مدت زمان تکمیل نهایی
فاز ۱ ۸۵ ماهه
فاز ۲ و ۳ ۶۴ ماهه
فاز ۴ و ۵ ۵۲ ماهه
فاز ۶،۷ و ۸ ۱۱۲ ماهه
فاز ۹ و ۱۰ ۱۱۴ ماهه

درحال حاضر " ظرفیت " تولید گاز از میدان پارس جنوبی حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار