|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۱۱

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هنوز مصوبات مشخص دولت در رابطه با معدن و صنایع معدنی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ابلاغ نشده است، گفت: آلومینیوم به دلیل مصرف بالای گاز و برق، پرچالش ترین حوزه متاثر از هدفمندی یارانه ها است که در حال مذاکره برای حمایت از این صنعت در اجرای این فاز هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری میان ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون مصوبات مشخص دولت در رابطه با معدن و صنایع معدنی ابلاغ نشده، این در حالی است که برخی صنایع معدنی به دلیل افزایش قیمت گاز و برق مشکلاتی دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از حوزه هایی که با افزایش قیمت حامل های انرژی دچار مشکل خواهد شد، آلومینیوم است که گاز و برق جزء اصلی ترین نیازهای آنها محسوب می شود، بنابراین در تماس هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته ایم، تلاش شده تا از این صنعت حمایت شود.

وی تصریح کرد: جلسات مکرری در دولت برگزار شده و نتایج مشخص سیاست دولت این است که از افزایش قیمت جلوگیری و از تولید حمایت شود.

کرباسیان در خصوص حمایت از صنایع انرژی بر در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها گفت: ما در مورد آلومینیوم هرمزال و المهدی که در اختیار ایمیدرو است، طرحی را ابلاغ کرده ایم که کیفیت را بالا و مصرف انرژی را کاهش دهند، این در حالی است که رقبای ما در حوزه جنوب خلیج فارس با یک چهارم مصرف انرژی ایران در حال کار هستند.

وی همچنین در خصوص آزادسازی قیمت سنگ آهن نیز گفت: این موضوع جزء تصمیم گیری و سیاستگذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از سوی معاونت معدنی پیگیری می شود. ولی پیشنهادات در خصوص عوارض سنگ آهن و قیمت گذاری آن در شورای اقتصاد مطرح شده و البته موافقان و مخالفانی دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: تعدادی از طرح های معدنی در اجرا با زمان طولانی مواجه شده اند و البته ظرف سال های اخیر بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از اموال ایمیدرو به اسم خصوصی سازی و در قالب رد دیون واگذار شده است که این کار سازمان را از منابع مالی تهی کرده و کار اجرای پروژه های نیمه تمام را با کندی مواجه کرده است.

وی اظهار داشت: فولاد نیریز با هماهنگی با هلدینگ غدیر، فولاد شادگان با فولادسازی خوزستان و فولاد سفید دشت با فولاد مبارکه در حال اجرا است و در آینده نیز ۴ طرح دیگر باقیمانده را عملیاتی می کنیم.

کرباسیان گفت: شرکتی تاسیس کرده ایم که با سهم ۱۷ درصدی ایمیدرو و مابقی از سوی فولادسازان، مشغول به کار شده و یکی از سیاستهای ما جذب بخش خصوصی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام است.

وی در خصوص طرح ذغال سنگ طبس نیز گفت: در فراخوانی از علاقمندان به سرمایه گذاری در این طرح دعوت کرده ایم و البته از صندوق توسعه ملی نیز وام دریافت کرده ایم که بتوانیم این طرح را تکمیل کنیم.

کرباسیان گفت: در حوزه فولاد، آلومنیوم، مس پتانسیل زیاد و علاقمندی زیادی از سوی سرمایه گذاران خارجی وجود دارد که در حال مذاکره هستیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار