|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۴۷

وجود ابهامات در آثار تاریخی ثبت شده کشور؛

خبرگزاری تسنیم: سردبیر مجله باستان­ شناسی و تاریخ گفت: در حال حاضر در بین آثار تاریخی ثبت شده کشور برخی آثار چندبار ثبت شده اند و برخی هم اکنون وجود خارجی ندارند اما شماره ثبت دارند.

کامیار عبدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه نیاز به یک بازنگری کامل در حوزه ثبت آثار تاریخی و آثار ثبت شده کشور وجود دارد اظهار داشت: به همت گروهی که باستان شناسی ایران را بشناسند و مسائل و پرسش های آن را بدانند باید این اتفاق بیفتد و در عین حال تقسیم وظایف صورت گیرد، از طرفی باید به این گروه فرصت داد تا تک تک پرونده ها را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود از این ۳۱ هزار اثر تایخی ثبت شده در کشور چند اثر واقعاً ارزش ثبت دارد لذا باید همه آثار تاریخی الک شوند اضافه کرد: دلیلی این امر این است که اولاً محوطه هایی هستند که چند بار ثبت شده اند که باید حذف شوند، یک محوطه ممکن است از جهات مختلف ثبت شده باشد که آن هم باید درست شود مثلا شوش اینگونه است که تپه آپادانا، تپه آکروپل، هفت تپه و کاخ شاوور هر کدام برای خودشان ثبت شده اند و شماره ثبت دارند اما یک بار هم اتلال باستانی شوش سال ۱۳۱۰ ثبت شده است لذا اینها باید چک شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: برخی از محوطه هایی که در فهرست ثبت آثار ملی هستند، در حال حاضر نیست و نابود شده اند و وجود ندارد لذا باید این موضوع هم از همه استان ها و شهرستان های کشور به طور دقیق پیگیری شود که آیا فلان تپه هنوز هست یا نه که اگر نباشد شماره ثبت آن به چه دردی می خورد؟

عبدی یادآور شد: در این حالت است که فردی ادعا می کند که یک میلیون اثر تاریهی داربم و برخی دیگر می گویند یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر داریم، لذا برای اینکه دوباره به مشکلات برنخوریم باید آئین نامه ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی بازنگری شود چرا که این آئین نامه سال ۱۳۱۰ تدوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید این آئین نامه دوباره بررسی شود از طرفی از مدت ها پیش می خواستند اطلس باستان شناسی کشور را با این کار پیوند بزنند که باید مشخصات طول و عرض جغرافیایی را مشخص کنیم و آن را وارد رایانه کنیم تا این اطلس ایجاد شود اما از حدود ۶ سال پیش که مسئولان وقت قول داده بودند ۶ ماهه این کار را انجام دهند تا کنون هنوز کامل نشده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار