|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۸۰

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: در مجموعه وزارت نیرو برنامه ای در دست پیگری است تا توربین های بادی ۲.۵ مگاواتی در داخل کشور به تولید رسیده و با استفاده از ظرفیت های داخلی، هدف تولید ۵ هزار مگاوات ساعت برق از انرژی بادی تا پایان سال ۹۴ محقق شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در حالی که در جهان تا پایان سال ۲۰۱۲ تولید برق از انرژی بادی به بیش از ۴ برابر ظرفیت فعلی تولید برق در ایران رسیده(۲۸۳ گیگاوات ساعت) در ایران تنها ۱۰۰ مگاوات ساعت برق از انرژی باد تولید می شود.

به گفته یوسف آرمودلی - مدیرعامل سازمان انرژی های نوی ایران - در بخش هایی از کشور که تاکنون امکان سنجی تولید برق از باد صورت گرفته، ۴۰ هزار مگاوات ساعت ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در کشور داریم.

تا سال ۹۲ با نصب توربین هایی با ظرفیت زیر یک مگاوات، روند توسعه این صنعت در کشور به کندترین حد ممکن پیش می رفت تا اینکه نخستین توربین ۲.۵ مگاواتی به کشور وارد شد و در ابتدای بهمن ماه سال گذشته در کهک استان قزوین نصب شد.

برخی منبع واردات این توربین و ۳ توربین مشابه دیگر را به ایران کشور چین عنوان کردند اما مدیرعامل سانا، این موضوع را رد کرده و اذعان می کند که این توربین ها از اروپا وارد شده است و تکنولوژی روز جهان را دارد.

حمید چیت چیان - وزیر نیرو - امروز از برنامه این وزارتخانه برای تولید توربین های ۲.۵ مگاواتی در ایران خبر داد.

به گفته این عضو کابینه دولت، در سال های گذشته موفق به تولید توربین ۶۶۰ کیلوواتی شده ایم و در آینده نزدیک توربین هایی با ظرفیت ۲.۵ مگاوات و حتی بیشتر تولید می کنیم.

پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی از این است که شرکت مپنا هم اکنون در حال مهندسی معکوس این توربین هاست تا بتواند با داخلی سازی تکنولوژی آن، خط تولید قطعات این نوع توربین را در ایران راه اندازی کند.

مدیرعامل سانا روز گذشته با تأیید این خبر اذعان داشت: مپنا به دنبال این است که خط تولید توربین ۲.۵ مگاواتی را در ایران راه اندازی کند.

همایون حائری، مدیرعامل شرکت توانیر، دی ماه سال گذشته در همایش ائمه جماعات و مسئولان فرهنگی و دینی صنعت آب و برق کشور گفته بود که با توجه به ماده ۱۹ بودجه سال ۹۳ می توان این نوید را داد که سال آینده ۶۰۰ مگاوات انرژی بادی و خورشیدی تولید خواهد شد.

از اینرو هدف سال آتی باید با توربین های کیلوواتی ساخت داخل یا توربین های مگاواتی وارداتی تأمین شود اما هدف کلان برنامه پنجم توسعه با احداثمزرعه های بادی با توربین های کیلواتی امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر نیرو امروز در دومین کنفرانس ملی انرژی بادی در این خصوص گفت: میزان پروژه های تجدیدپذیری که قرارداد آنها در سال ۹۲ بسته شده ۹۰۰ مگاوات است و حدود ۴۱۸ مگاوات پروژه فعال در بخش انرژی بادی در کشور وجود دارد.

چیت چیان تصریح کرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، باید پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شودکه برای رسیدن به این هدف از ظرفیت های بودجه سال ۹۲ و ۹۳ استفاده می کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار