|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۹۷

عبارت های به کار برده شده در این گزارش، به علاوه چندین مطلب ریز و درشت در روزنامه های حامی دولت نشان می دهد که طرفداران مدارای فرهنگی چگونه و تا کجا مدافع آزادی بیان هستند و معلوم می شود تحمل مخالفت و منتقد را برای همسایه گفته اند.

گروه فرهنگی مشرق -۱ - زمانی که «یک خانواده محترم» تولید شد برخی افراد و رسانه ها به تولید آن به واسطه محتوای اهانت آمیزش نسبت به دفاع مقدس، خانواده شهدا و امام واکنش نشان دادند. وقتی رسانه ها به انتقادهای خود ادامه دادند، برخی اهالی سینما و افراد حامی آنها این رسانه ها را به سعه صدر دعوت کردند و گفتند باید ظرفیت ها را بالا برد و نباید خیلی تنگ نظرانه عمل کرد.

۲ - زمانی که «عصبانی نیستم» در جشنواره فجر به واسطه دروغ پراکنی سیاسی اکران و بدون حذفیات در جشنواره برلین نمایش داده شد، باز رسانه ها اعتراض کردند که چرا یک فیلم باید حوادثیکی از مهم ترین اتفاقات بعد از انقلاب را تحریف کند، به مذهبی ها توهین کند و.... باز آنجا از سوی مسئولان و برخی سینماگران دعوت به سعه صدر به عمل آمد که نباید با هنر برخورد چکشی کرد و باید اجازه تنفس به همه داده شود.



۳ - زمانی که «طبقه حساس» اکران شد باز برخی رسانه ها به شوخی های مکرر جنسی و تمسخر غیرت انتقاد کردند و نوشتند که نباید فیلمی ساخته و اکران شود که در آن به بهانه اصلاح، غیرت و ناموس پرستی مورد تمسخر واقع شود. باز آنجا گفتند که باید همه صداها را پذیرفت و آن را نقد کرد نه اینکه جزم اندیش بود.

۴ - زمانی که به جشنواره فجر اعتراض شد که چرا باید خانواده و فرهنگ اینگونه در فیلم هایمان به تاراج برود، معترضان با هزار و یک مدل اتهام روبه رو شدند که اینها اهل فرهنگ و مدارا نیستند و اهالی سیاستند و باید به جای اصلی شان بروند.

۵ - زمانی که به رمان «کلنل» اعتراض شد که در آن انقلابیون را خونخوار نشان می دهند و مردم را احمق و انقلاب را تضییع کننده نسل ها می دانند، گفتند استاد دولت آبادی قرائت خود را از انقلاب گفته و همه ما باید با سعه صدر پذیرای روایت های گوناگون باشیم تا فرهنگ شکوفا شود.



۶ - زمانی که عبارات جنسی رمان های منتشر شده برای نشان دادن محتوای برخی رمان ها منتشر شد، گفتند اگرچه ما اجازه نمی دهیم اینها را خواهر و مادرمان بخوانند ولی اینها باید منتشر شود تا قاعده آزادی بیان رعایت شود.

۷ - زمانی که قرار بود یدالله رویایی به جشنواره فجر بیاید برخی رسانه ها نوشتند که او اشعار توهین آمیز دارد حالا چطور باید بیاید در جشنواره فجر دلسوزان فرهنگ. گفتند شما اهل فرهنگ نیستید، چماق دارید و....

چندی است یک مستند که به مقاطع مختلف حضور دکتر حسن روحانی در عرصه سیاسی ایران و اقدامات و موضع گیری های وی اشاره دارد، ساخته شده است. این مستند قرار بود در سطح دانشگاه ها(نه تلویزیون و سینما) پخش شود. مستند «من روحانی هستم» اگرچه ممکن است در یک مورد ایرادی به آن وارد باشد اما توهین آمیز نیست، شوخی های جنسی ندارد، فحاشی نمی کند و به اصول نظام و انقلاب هم اهانت نمی کند، اما برخورد حامیان مدارای فرهنگی با این مستند دیدنی است. متن زیر عبارات یک وکیل آزاداندیش! روشنفکر به نقل از یک روزنامه کاملاً مدنی و مدافع آزادی بیان درباره مستند «من روحانی هستم» است:

نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری به روزنامه «شرق» گفت: «در صورت نادرست بودن مطالب منتشرشده در مورد رئیس جمهوری این عمل مجرمانه می تواند «افترا»، «دروغ» یا «نشر اکاذیب» باشد که هرکدام جرم مخصوص به خودش را دارد.» نعمت احمدی گفت: «دادگاه، اگر به حیثیت فردی عادی لطمه وارد شود کیفرخواست صادر می کند. در صورت نشر اکاذیب علیه رئیس جمهوری باید اشد مجازات در نظر گرفته شود.»

عبارت های به کار برده شده در این گزارش، به علاوه چندین مطلب ریز و درشت در روزنامه های حامی دولت نشان می دهد که طرفداران مدارای فرهنگی چگونه و تا کجا مدافع آزادی بیان هستند و معلوم می شود تحمل مخالفت و منتقد را برای همسایه گفته اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار