|
|
کدخبر: ۱۶۷۶۶۱

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر گزارش حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در بزرگراه آزاداگان را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، سیدجعفر تشکری هاشمی با حضور در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی درباره حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری شرکت واحد در بزرگراه آزادگان پرداخت و اظهار داشت: در تاریخ عمر شرکت واحد این موضوع سابقه نداشته است اما از لحظه ای که از وقوع این حادثه مطلع شدیم همه امکاناتمان را برای رسیدگی فوری به این حادثه بسیج کردیم.

وی با اشاره به اینکه با دستور قالیباف شهردار تهران تیمی از مدیران شهری تشکیل شد، گفت: در کوتاهترین زمان مصدومان به بیمارستان انتقال یافتند که برخی از آنها مورد عمل جراحی قرار گرفتند و برخی دیگر به مراکز تخصصی ارجاع شدند. در مرحله نخست ۲۴ نفر در بیمارستان بستری شدند که برخی از آنها مرخص شدند و تا امروز ۱۱ نفر در بیمارستان باقی مانده اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران خاطر نشان کرد: ۸ نفر در این حادثه مصدوم شدند که ۷ نفر از آنها خانم و یک نفر مرد بوده است که البته بین خانم های مصدوم شده یک کودک ۱۳ ساله نیز وجود داشته است. این اتوبوس ساعت ۸:۴۸ صبح از مترو چیتگر حرکت کرده که در مسیر آزادگان شمال به شرق یک پژو تغییر مسیر می دهد و راننده نمی تواند اتوبوس را کنترل کند.

تشکری هاشمی افزود: سرعت این اتوبوس ۵۰ کیلومتر بوده که به طور کلی سرعت بالایی محسوب نمی شود اما هنگام دور زدن سرعت غیرمجاز به شمار می آید. بنابراین آنچه به طور کلی در این مسئله مورد توجه قرار گرفته سرعت و ساختار فیزیکی اتوبوس بوده است.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس این حادثه از نوع اسکانیا بوده گفت: با توجه به شرایطی که در شرکت واحد اتوبوسرانی فراهم شده می توانیم راننده شرکت و اتوبوس را مرتبا رصد کنیم. بر این اساس نقطه برخورد و پروفیل حرکت اتوبوس در سامانه هوشمند شهرداری وجود دارد که در پایان هر روز اتوبوسی که از آیتم های ما تخلف کرده باشد مورد برخورد قرار می گیرد. بنابراین بعد از مطلع شدن از این تخلف شرکت و راننده را احضار می کنیم و در مواردی که با جان مردم بازی شده باشد با شرکت و راننده به صورت قاطع برخورد و مسیر قانونی طی می شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران ادامه داد: در این زمینه گذشت نمی کنیم چرا که در این مورد گذشت یعنی نادیده گرفتن حق مردم. هر چند که راننده دارای سلامت جسمانی، عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه بوده و در عین حال فردی با سابقه تخلفات نبوده است اما این حادثه غیرقابل گذشت نیست در حال حاضر نیز شرکت به وضعیت تعلیق در آمده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: این اتوبوس در سال ۸۹ توسط شرکت واحد و از طریق سهمیه وزارت کشور دریافت شد. از سال ۸۶ تا ۸۹،۳۰۰ دستگاه اتوبوس مشابه از وزارت کشور دریافت کردیم که در مجموعه شرکت های خصوصی در حال بهره برداری هستند. راننده این خودرو نیز به صورت روزمزد کار می کرده و اتوبوس در مالکیت شرکت بوده است.

وی با اشاره به اینکه اتاق این اتوبوس ها توسط شرکت عقاب نشان تولید می شود، گفت: پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا باید یک اتوبوس با سرعت ۵۰ کیلومتر چنین حادثه ای ایجاد کند؟ در بررسی سوابق خود دیدیم که شیشه های جلوی این اتوبوس ها مکررا بدون تصادف ترک خورده یا از جا بیرون می آمدند. شیشه های دو طرف اتوبوس هم به کرات از جای خود در می روند و بدون داشتن نوار دور شیشه از بدنه اتوبوس جدا می شوند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: نکته دیگر که رانندگان بیشتر گزارش داده اند، جانمایی نامناسب استقرار باطری ها بوده که باطری ها و تابلوی برق در کنار همدیگر و زیر پای راننده هستند که یک پتانسیل بالای الکتریکی در کنار شبکه برق، زمینه ساز حادثه می شود. در این حادثه نیز قسمت برخورد کرده با گاردریل، تنها قسمت آسیب دیده خودرو است که باطری ها از آن قسمت به بیرون پرتاب شده اند که خوشبختانه این اتفاق مانع آتش سوزی شد.

وی خاطرنشان کرد: چرخ و زه اتوبوس هم به مانعی برخورد نکرده که تصادف چنین شدید شده باشد. گاردریل باعثشکستن جعبه باطری شده است. اما هیچ شیشه سالمی در بدنه اتوبوس وجود ندارد، حتی شیشه های تهویه در سقف اتوبوس و ستون ها هم آسیب دیده اند. علت هم این است که شیشه به طور صحیح با بدنه و سقف مونتاژ نشده و اتصالات شیشه در مونتاژ ضعیف است به همین دلیل بیرون زدگی شیشه های جلو و نداشتن نوار مناسب دور شیشه و اتصالات نامناسب شیشه های جانبی باعثشده که پس از برخورد، شیشه ها شکسته و مسافران به بیرون پرتاب شوند و پس از واژگونی اتوبوس در زیر اتوبوس قرار گیرند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: علاوه بر این صندلی های فایبرگلاس اتوبوس در مقابل فشار انعطاف پذیری لازم را نداشته و بر اثر شکستگی دارای لبه های تیز شده اند که این لبه ها و کنده شدن صندلی ها بخشی از صدمات را به مسافران وارد آورده است. شیشه های اتوبوس سه جداره هستند که دوجداره آن نباید لبه تیز داشته باشند و لایه میانی باید از پخش شدن خرده شیشه جلوگیری کند. اما شیشه های این اتوبوس به صورت سکوریت و ذرات ریز و پودری عمل نکرده اند و بیشتر آسیب وارده به مسافران از این شیشه ها بوده است.

وی افزود: لازم به ذکر است که شیشه ای که در بیرون به صورت دودی قرار داشته، لایه ای نازک از چسب داشته که تا حدودی از شکستن و پخش شدن ذرات شیشه جلوگیری کرده، اما لایه داخلی شیشه فاقد این لایه چسب بوده که باعثپخش شدن ذرات شیشه به سمت مسافران شده است.

معاون حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه گفت: نامه های متعددی از جمله در اردیبهشت ۸۷ از طرف معاونت فنی شرکت واحد به مدیریت شرکت نوشته شده که ایرادات فنی اتوبوس ها در آن ذکر شده و مدیریت شرکت بلافاصله با شرکت سازنده تماس می گیرد. اما باید بدانیم که این اولین حادثه نیست و آخرین هم نخواهد بود. ما بارها نسبت به ایمنی اتوبوس ها ابراز نگرانی کرده ایم، اما نمی توانیم به مردم بگوییم به دلیل ایرادات فنی نمی توانیم در شهر سرویس رسانی کنیم.

وی تاکید کرد: ما حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در تهران داریم که سیستم این اتوبوس ها بعد از ۳ سال باید تست هیدرواستاتیک شود و مورد بازنگری کلی قرار گیرد و تا زمان انجام تست، اتوبوس اجازه سرویس رسانی ندارد. اگر هر یک از این مخزن های هفتگانه اتوبوس منفجر شود، مانند یک بمب عمل می کند و انفجار آن بسیار مهیب است. اما شرکتی برای انجام این نوع تست های تخصصی وجود ندارد.

تشکری هاشمی افزود: ما حاضریم هزینه انجام این تست ها را پرداخت کنیم، اما تخصص لازم برای این کار وجود ندارد. همچنین ما بیش از ۲۰۰۰ اتوبوس فرسوده داریم که بیش از ۱۰ سال کار کرده اند. همین اتوبوس بعد از سه سال کار کردن شکستگی جوش ها، زنگ زدگی و استفاده از پروفیل های ساختمانی را دارد. ایمنی مردم حرف اول را می زند و ما حق نداریم برای ارزان تر تمام کردن محصولات با جان مردم بازی کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار