|
|
کدخبر: ۱۶۷۸۰۵

در جلسه امروز شورای شهر مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی صحبت از مدیریت یکپارچه شهری می کنیم باید جایگاه استراتژیک دولت را هم در نظر بگیریم. در حال حاضر با وضعیت فعلی شوراها از سطح شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل نخواهند شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مهمان شصت و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران بود که بعد از پایان اظهاراتش اعضای شورا به بیان نظراتشان پرداختند.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تا زمانی که جایگزینی برای نوع تصمیم گیری خود پیدا نکردیم بهتر است یکدیگر را متهم نکنیم به اینکه تا امروز ظلمی بر یک عده وارد شده و گروهی دیگر حاکمیت را در دست گرفته اند، گفت: وقتی دکتر ترقی در محضر امام به بیان ایراداتی پرداختند گفته سه قوه ای که ما پذیرفتیم به تأسی از همان تثلیثمسیحیت است، دوم اینکه ارتباط با غرب یک نوع ارتباطی است که افتراغ ایجاد می کند و سوم اینکه پذیرش رای مردم یعنی وانهادن رای خدا.

وی ادامه داد: امام در پاسخ به وی فرمودند این سه قوه ای که ما پذیرفتیم به لحاظ عقلی پذیرفتیم که اگر به اجماع می رسیدیم که ۴ قوه باشد یا دو قوه حتما اعمال می کردیم. هر نوع ارتباط با غرب هم تهاجم فرهنگی نیست ارتباط ما بر اساس انتخاب ما است نه هر آنچه آنها به ما می دهند و در نهایت هم پذیرش رای مردم یک مبنای عقلی است و به معنای پذیرش رای اکثریت است.

شاکری افزود: دوستان توجه داشته باشند که مبنای انتخاب دولت ها بر اساس پیروی از خط امام و بر اساس پذیرش رای اکثریت مردم بوده است.

راستگو: سازمان های مردم نهاد به نسبت شوراها اثر گذار هستند

الهه راستگو عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز با اشاره به نقش شوراها و تعامل آنها با شهروندان، اظهار داشت: قطعا با واگذاری کارها به مردم می توان شاهد اثرگذاری بهتری در سطح جامعه باشیم. شوراها برخواسته از رأی مردم و نهادی مردمی هستند که اتصال بین دولت و مردم هستند و در واقع مردمی بودن شوراها پررنگ تر از سایر نهادها است.

راستگو گفت: امیدورایم شوراها به جایگاه واقعی خود در تصمیم گیری ها برسند چراکه شوراها نماد مردم سالاری دینی هستند. سازمان های مردم نهاد نیز به همین نسبت اثر گذار هستند و به نوعی صحنه دخالت مردم در امور مربوط به خودشان را متجلی می کنند. بنابراین باید به این سازمان ها نیز نگاه ویژه شود.

صابری: با وضعیت فعلی شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل نخواهد شد

علی صابری عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه شورا متعلق به شهروندان است، گفت: وقتی صحبت از مدیریت یکپارچه شهری می کنیم باید جایگاه استراتژیک دولت را هم در نظر بگیریم. در حال حاضر با وضعیت فعلی شوراها از سطح شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل بشو نخواهند بود. چرا که ما در طول سال ها برون سپاری را نقض کردیم، واگذاری به بخش خصوصی را انجام ندادیم، هیچ قدمی برداشته نشده و قانون شوراها سرگردان است.

صابری افزود: دومین موردی که می خواهم بیان کنم موضوع نظارت است. از آنجا که یکی از اولویت های شورای چهارم نظارت اعضا بر اقدامات است بنابراین باید هر چه سریعتر نظارت شورا تعیین تکیلف شود. در سند راهبردی مدیریت یکپارچه شهری نظارت شورا و اعضا باید تعیین تکلیف شود.

معصومه آباد: میراثفرهنگی قفل نوسازی را باز کند

رئیس کمیته ایمنی شورا نیز در ادامه جلسه با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس برون شهری در بزرگراه آزادگان اظهار داشت: شورای شهر باید گزارش دقیقی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اتفاق روز گذشته و همچنین اتوبوس اسکانیا داشته باشد. حادثه های شرکت اسکانیا تکراری شده است چرا که حدود چند ماه پیش نیز اتفاق مشابهی برای برخی از دانش آموزان در جاده قم صورت گرفت.

آباد همچنین به موضوع نوسازی بافت های فرسوده پرداخت و افزود: امروزه یکی از مشکلات عمده ای که شهر را تهدید می کند عدم نوسازی بافت های فرسوده است. بافت هایی که امروز هر لحظه جان شهروندان را تهدید می کنند.

آباد ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر سازمان میراثفرهنگی با بیان اینکه برخی خانه ها با داشتن سابقه تاریخی و فرهنگی جز میراثفرهنگی به شمار می آیند جلوی نوسازی این بافت ها را گرفته و سال هاست که مردم تهران بر دیواره های خراب تکیه زده اند که باید به این موضوع رسیدگی شود. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ واحد مسکونی هستند که تحت عنوان میراثفرهنگی بلاتکلیف مانده اند.

آباد در ادامه به مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: مدیریت یکپارچه و مدیریت جهادی یک شعار نیست و تک تک ما باید در تحقق آن نقش داشته باشیم.

سرخو: اتوبوس های فرسوده تهدیدی برای جان مردم هستند / فراکسیون کارگری در شورا تشکیل شده است

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تبریک روز کارگر و معلم گفت: امیدواریم این شعارها تنها مربوط به این روز نشود و بتوانیم به فرهنگ تکریم انسان ها دست پیدا کنیم. در این جا لازم می دانم تشکیل فراکسیون کارگری شورا را اعلام کنم که غیر از بنده حافظی، حقانی، سالاری و حکیمی پور در این فراکسیون عضو هستند تا شاهد اقدامات مناسب برای کارگران چه در شهرداری و چه در شهر تهران باشیم.

سرخو نیز با ابراز تأسف از حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان گفت: متأسفانه دراین حادثه ۸ نفر از شهروندان کشته و ۲۴ نفر مجروح شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار اتوبوس فرسوده در سیستم حمل و نقل عمومی تهران فعالیت می کنند، گفت: این موضوع قابل توجهی است ضمن اینکه شورا به حق تلاش کرد و در برنامه پنج ساله شهرداری در سال ۹۳ اعتبارات خوبی برای نوسازی ناوگان عمومی قرار داد اما این کفایت نمی کند و باید نظارت را در این بخش گسترش دهیم.

سرخو گفت: از مسجد جامعی تشکر می کنم که باب حضور دولتمردان و مسئولان را به شورا گشوده است من در این راستا پیشنهاد می کنم که یک همکاری فی مابین کمیسیون های شورا و کار گروه های مجمع تشخیص مصلحت نظام تعریف شود و سیاست های کلی نظام در مدیریت شهری مورد بازنگری قرار گیرد. باید در بحثسیاست های کلی نظام مسائل و مدیریت شهری از دولت ها به شوراها واگذار شود تا شاهد چابکی دولت ها و سرعت بیشتر امور باشیم.

دوستی: خدمات در کشور منصفانه توزیع نشده / باید وحدت زمان جنگ و انقلاب را باز یابیم

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز با بیان اینکه در ایجاد مدیریت واحد شهری هم دولت و هم مجلس به دلایلی مخالفت می کنند، گفت: امیدواریم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را از طریق مجمع پیگیری کند. باید به احزاب نیز بیش از گذشته توجه شود چرا که توجه قانون اساسی نیز به این امر بوده و این طور نباشد که هر دولتی بیاید و تحت عنوان یک جریان اقداماتی انجام دهد و بعد پاسخگو نباشد.

وی تصریح کرد: انسان موجودی است که به دنبال برخورداری است ولی متأسفانه خدمات در کشور ناعادلانه توزیع شده است و همین امر باعثشده که جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی افزایش پیدا کند و در واقع تعادل جمعیتی ما در کشور به هم بخورد.

دوستی افزود: موضوع دیگری که باید مرود توجه قرار گیرد بحثیارانه ها است که به نظر من در این امر احساسی عمل شده نه کارشناسی و اینگونه تشخیص داده می شود که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دوست ندارند در این قضیه ورود پیدا کنند و در واقع از خودشان هزینه کنند، ضمن اینکه اگر این موضوع ادامه پیدا کند کشور به چالش کشیده خواهد شد. امروز دولت نه می تواند این طرح ها را ادامه دهد، نه می تواند متوقف کند و نه می تواند به مبلغ آن بیافزاید یا بکاهد و متاسفانه سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در این مهم هزینه می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه با اشاره به وحدت ملی گفت: در سه مقطع انقلاب، جنگ و بازسازی ها چیزی به نام اصولگرا نبود و همه با هم بودند و همه یار و پیرو حضرت امام(ره) بودند اما متأسفانه در حال حاضر مشاهده می کنیم که این وحدت خدشه دار شده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند با ورود به این بحثگام های اساسی را در خصوص وحدت ملی بردارد.

چمران: تکلیف و شان شوراها را مشخص کنید

مهدی چمران عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان ها نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی ما بحثقانون اساسی است. در یکی از بندها می گوید شورا از ارکان تصمیم گیری است و در اصل ۱۰۰ همه امور شهر تحت نظارت شورا باید باشد که شان نظارتی برای شورا قائل می شود. حال آنکه شورا هیچ گونه اختیاری ندارند و حتی شورای شهرداری هم نیستند و شهردار هم نمی توانند اختیار کنند.

وی ادامه داد: ما مطالبه اصلی مان این است که دراین سندی که می خواهد تدوین شود این موضوع به روشنی حل شود.

چمران افزود: حتی آیت الله آملی هم از جایگاه تصمیم گیری شورا دفاع کردند ولی متاسفانه در شورای نگهبان بر این موضوع وقعی نمی نهند و هر قانونی که در مجلس مربوط به اختیارات شورا باشد حذف خواهد شد. ما از مجمع تشخیص مصلحت نظام می خواهیم این سیاست ها را تبیین کنند.

سالاری: دیده بان های شهری و گروه های تخصصی مد نظر قرار گیرند

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با بیان اینکه حضور مسئولان نظام و دولتمردان فرصت تاریخی را برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری به وجود آورده است، گفت: ما عملا شاهد تحقق غیر رسمی مدیریت یکپارچه شهری هستیم. یکی از دستاوردهای مهم شورا در دوره چهارم بحثتقویت نظارت اجتماعی بوده است که با شتاب مضاعفی در حال پیشرفت است.

وی تصریح کرد: نهاد شورا در ۳ دوره بر حضور دیده بان های شهری و گروه های تخصصی در راستای گزارش تخلفات تاکید داشته و باید گفت این امر باید در دوره چهارم مد نظر قرار گیرد.

مختاباد: ۸۰ درصد مشکلات به واسطه حضور دولت در مدیریت شهر است

عبدالحسین مختاباد رییس کمیته هنر شورا نیز گفت: تحقق مدیریت یکپارچه شهری راهکار اساسی در حل مشکلات شهر است اما باید توجه داشت که میزان حضور دولت در مدیریت شهر را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات به واسطه حضور دولت در مدیریت شهر است در حالی که دولت باید از شورا تبعیت کند. باید جایگاه شورا بیش از پیش تقویت شود.

در پایان سخنان اعضا محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک بار دیگر در جایگاه قرار گرفت و گفت: اگر قرار باشد هر هشت سال کشور از توان بخش عظیمی از نیروها محروم شود و یک جناح مجروح شود و ما به نعش کشی بپردازیم، هیچگاه به توسعه متوازن نمی رسیم.

وی ادامه داد: پیشنهادهای شما بعضا در سند راهبردی سیاست های کلی شوراهای اسلامی و مدیریت محلی گنجانده شده، اما با تاکیدات شما می توان این بخش ها را پررنگ تر کرد.

رضایی افزود: البته ما از قدیم با شورای شهر همکاری داشتیم و در دبیرخانه مجمع، یک کمیته امور شوراها و مدیریت محلی داریم که زمانی طلایی، بعد از وی بیادی با همکاری چمران و اخیرا تقی پور با همکاری ۶-۵ نفر از اعضای شورا در آن حضور دارند و از همه کمیسیون های شورا نماینده ای در این کمیته هست. بنابراین از این طریق نیز می توانید نظرات خود را به ما منتقل کنید و ما پیگیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در بحثی که به قانون و اجرا برمی گردد، ما نمی توانیم ورود کنیم، چراکه تداخل بین قوا صورت می گیرد. البته اکنون هم تداخل هست، اما دخالت مجمع قضیه را جدی تر می کند. اما در قالب وظایف خود می توانیم در موضوع شوراها ورود کنیم. برای مثال در بحثتدوین سند راهبردی سیاست های کلی ما می توانیم اقدام کنیم، اما این سند نمی تواند با قانون اساسی و قوانین مجلس مداخله داشته باشد یا هم ارز آنها باشد. لذا این کار بسیار ظریف است و اولین بار است که چنین اقدامی دارد رخ می دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر مثالی گفت: اصل ۴۴ قانون اصلی هم در صدر و ذیل خود مغایرت داشت که این موضوع مانع فعالیت مردم در خصوصی سازی می شد. چرا که در صدر آن می گفت بنگاه ها و موسسات اصلی اقتصادی باید در دست دولت باشد. اما در ذیل آن بندی بود که می گفت این تقسیم بندی تا زمانی مشروعیت دارد که مانع توسعه کشور نشود.

وی افزود: به همین دلیل ما گزارشی تهیه کردیم که ثابت کرد این نوع رفتار اقتصادی در ایران که همه بنگاه های اقتصادی در اختیار دولت هستند و مردم نمی توانند در این حوزه ها ورود کنند، مانع توسعه کشور شده و این گزارش باعثرفع موانع تحقق سیاست های اصل ۴۴ شد. مشابه این مشکل درباره شوراها نیز وجود دارد.

رضایی اضافه کرد: در بسیاری از موارد به نظر می رسد کار شوراها تنها نظارت است، اما بسیاری از موارد وظیفه آن به اداره و مشارکت در امور برمی گردد و در صحبت های امام به نظر می رسد کار شوراها بسیار فراتر از اینها است. این در حالی است که نظارت ابزار می خواهد و شوراها در حال حاضر فاقد این ابزار هستند. این چالش هایی است که ما باید برای آنها با کمک قوه قضائیه و مقام معظم رهبری چاره اندیشی کنیم و به دنبال این هستیم که امسال درباره شوراهای شهر و مدیریت محلی کار نویی انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر سخنان پیشین خود گفت: مدیریت محلی و شوراهای شهر بخشی از یک ساختار غیرمتمرکز است که تا یک نقطه اجرا شده، اما در سطح استان ها و مناطق و مرکز ادامه نیافته؛ بنابراین اکنون با یک ساختار دوگانه مواجه هستیم که بین فعالیت های مدیریت شهری با دستگاه های اجرایی تداخل ایجاد می کند.

وی ادامه داد: برای اینکه این مشکل به طور اساسی حل شود، باید از دولت مرکزی شروع کنیم و این موضوع به قانون اساسی ارتباطی ندارد، بلکه جزو قواعد دموکراسی است. قواعد، مکمل قوانین هستند و بیشتر رویه ها و رفتارها را تعیین می کنند. ما در هیچ جا از شرع گرفته تا قانون اساسی و تجربه جهانی چنین چیزی نداریم که هر گروه و حزب و جناحی که در انتخابات رای آورد، باید به تنهایی دولت تشکیل دهد. در تمام دنیا دولت ائتلافی متشکل از همه احزاب و گروه های دخیل در انتخابات تشکیل می شود.

رضایی افزود: برداشت من این است که در شورای شهر تهران مدیریت ائتلافی رخ داده است. اما در سطح ملی، دغدغه من این است که چرا هر ۸ سال بخش عظیمی از توان ملت و نخبگان را کنار می گذاریم؟ رهبر معظم انقلاب هم در کرمانشاه به بحثحکومت ریاستی اشاره کردند. اما فارغ از آن اگر ما به قواعد دموکراسی عمل کنیم، با تشکیل مدیریت ائتلافی بسیاری از مشکلات و اختلافات حل می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: یکی از دوستان گفت مجمع در جهت نزدیکی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب فعالیت کند. ما وارد این مسائل سیاسی نمی شویم، اما با رعایت قواعد دموکراسی می توانیم رویه ها را اصلاح کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار