|
|
کدخبر: ۱۶۷۹۰۸

رمز و راز بی محلی به طلب ۸۰هزار میلیاردی ۲

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید براینکه بانک ها و دستگاه های حقوقی انگیزه ای برای وصول معوقات بانکی ندارند، گفت: مدیران بانک ها در جلسات می گویند ما زورمان به بدهکاران دانه درشت و رانت خوار نمی رسد.

علی محمد احمدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر ارتباط با چرایی افزایش معوقات بانکی و اقدامات انجام شده برای وصول مطالبات معوق، اظهار داشت: در تمام دنیا بانک های خصوصی فعالیت های مربوط به وام دهی و واگیری در بانک های خصوصی انجام می شود و در پرداخت تسهیلات ابتدا اهلیت سرمایه گذار مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه بانک ها در اعطای تسهیلات باید نهایت دقت را داشته باشند، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که تسهیلات پرداختی معوق شده در سیستم بانکی عمدتاً تکلیفی یا وجوه اداره شده بودند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اشاره به اینکه عمده معوقات بانکی از طریق تسهیلات یارانه ای به افرادی خاص پرداخت شده است، افزود: این تسهیلات عموماً از جیب مردم و حساب بیت المال پرداخت شده است درحالی که انتظار می رفت بانک ها در پرداخت تسهیلات از حساب بیت المال نهایت دقت را به خرج دهند.

احمدی حجم معوقات بانکی را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم درحالی بعنوان مطالبات معوق عنوان شده که بودجه طرح های عمرانی طی ۵ سال گذشته برای هر سال ۲۰ میلیارد تومان بوده و اگر این معوقات وصول می شد برای ۵ سال بودجه طرح های عمرانی تامین میشد.

نماینده مردم دهلران در مجلس ضمن تاکید براینکه دولت و قوه قضائیه بجای وصول معوقات بانکی این تسهیلات را استمهال کرده و یا مورد بخشودگی جرایم قرار دادند، تصریح کرد: اگر این بخشودگی های جرایم و فرصت های داده شده توسط دولت به معوقات خرد اختصاص داده می شد، اشکالی نداشت ولی متاسفانه این فرصت ها به بدهی های کلان داده شده و اثری هم دیده نشد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از معوقات بانکی در اختیار عده ای قلیل است که نفوذ سیاسی دارند و یا آقازاده، رانت خوار و ویژه خوار هستند، تاکید کرد: اراده ای از سوی دولت و بانک ها برای وصول معوقات بانکی دیده نمی شود این درحالی است که در تمام دنیا گام نخست پرداخت تسهیلات اهلیت شناسی متقاضی انجام می شود و بعد درباره پرداخت تسهیلات تصمیم می گیرند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: دولت باید به غیر از ارقام ریز تسهیلات معوق شده برای سایر این تسهیلات تقسیم بندی انجام دهد و بصورت عملی و جدی نسبت به وصول این معوقات اقدام کند.

احمدی البته تاکید کرد که در بین بدهکاران سیستم بانکی تعدادی از تولید کنندگان هستند که بخاطر شرایط اقتصادی سه سال گذشته با مشکل مواجه شده و امکان بازپرداخت تسهیلات را ندارند ولی در عین حال افرادی نیز وجود دارند که با وجود تمکن مالی و سودهای کلان حاصل از دریافت تسهیلات میلی به بازپرداخت منابع بانک ها ندارند.

وی با بیان اینکه بانک ها باید در وصول معوقات بانکی پشتوانه قضایی را داشته باشند، افزود: از آنجایی که بسیاری از این تسهیلات به افراد دانه درشت پرداخت شده مدیران بانک ها قادر به وصول آن نیستند و بارها در جلسات مجلس اذعان کرده اند که زورشان به بدهکاران کلانی که دانه درشت هستند، نمی رسد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار