|
|
کدخبر: ۱۶۷۹۹۶

نوه تولستوی بزرگ و مشاور فرهنگی پوتین گفت: زمانی که خیلی کوچک بودم بر روی زانوی پدربزرگم می نشستم، به همین علت نام پدربزرگم را بر من گذاشتند.

گروه فرهنگی مشرق- همایش آراء و افکار تولستوی عصر امروز(۹ اردیبهشت ماه) با حضور ولادیمیر تولستوی نوه نویسنده مجرب روسی، کریم مجتهدی، رضا داوری اردکانی چهره های ماندگار فلسفه ایران، ابوذر ابراهیمی ترکمان رایزن سابق ایران در روسیه و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از ادبیات دوستان ایران در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

ولادیمیر تولستوی در ادامه این نشست با ابراز مسرت از برپایی چنین برنامه ای که در ایران به مناسبت بزرگداشت تولستوی بزرگ برگزار می شود، گفت: بنده نوه تولستوی بزرگ نویسنده برجسته جهانی هستم، هر آدمی دارای پدربزرگ است، من زمانی که خیلی کوچک بودم روی زانوی پدربزرگم می نشستم به همین علت نام پدربزرگم را بر من گذاشتند.

وی با بیان اینکه تصویری که اینجا از تولستوی بزرگ در پوستر ارائه شده تصویر پدر بنده یعنی فرزند تولستوی بزرگ است نه خود ایشان افزود: البته در حقیقت پدر و پسر بسیار به هم شبیه هستند.

وی با اشاره به اینکه تولستوی ها را امکان ندارد که با هم اشتباه نگیرند، گفت: تولستوی اصلی و همسرش سونیا ۱۳ فرزند داشتند، پسرشان ۸ بچه داشت و من خودم ۴ فرزند دارم! من حدود ۲۰ سال رئیس موزه تولستوی در یاسنا پالایانا بودم، آنجا واقعاً یک مکان دیدنی است. کم پیش می آید که برای نویسندگان بزرگ که این اندازه آثار از خود باقی بگذارند، دقیقاً در همین منطقه یاسنا پالایانا متولد شد تا اکنون تخت خوابی که وی بر آن متولد شده نگهداری شده این تخت با یک چرم مشکی پوشانده شده و در موزه تولستوی قرار گرفته است.

تولستوی بیان داشت: تقریباً همه بچه های تولستوی بزرگ بر همان تخت متولد شدند حتی برخی نوه هایشان! دختر بزرگ تولستوی با نام «دتیانا» خیلی دیر ازدواج کرد، چرا که پدرش هیچ مردی را قابل او نمی دانست، پس از ۳۶ سالگی دتیانا به پدر گفت که دیگر می خواهد ازدواج کند، آن زمان هم خواستگاری با چهل و اندی سال و شش فرزند داشت که دتیانا با او ازدواج کرد، اما هر چند باری که باردار شد فرزندش به دنیا نیامد، پس از چندین مرتبه سونیا، مادرش به او نامه نوشت که بیاید و بر همین تخت زایمان کند و این تخت در واقع برای دختر تولستوی هم معجزه کرد! بنابراین ما از تخت خاندان تولستوی تشکر می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تولستوی در هفت یا هشت اثر خود از این تخت مشکی یاد کرده است، افزود: یکی از آثار بزرگ او جنگ و صلح است که در آن مردم و دنیای ذهنش را ترسیم کرده است، وی به ۳۹ زبان دنیا کتاب دارد، دست نوشته های او در حاشیه آثارش هنوز هم موجود است، میزی که وی بر آن نگاشته و مطالعه کرده نیز همان جا باقی است، محل دفن او جایی در جنگل، همان جایی است که وی با بچه ها بازی می کرده در یاسنا پالایانا!

تولستوی اظهار داشت: وی در وصیت نامه خود اعلام کرد که بالای قبرش صلیب، سنگ، مجسمه و هیچ چیز دیگر نگذارند و همین طور هم شد، الان جز یک خاک در جنگل چیزی موجود نیست، اما هزاران نفر سالیانه به دیدار قبر او می روند، او در رمان جنگ و صلح بیان می کند که انسان های خوب همیشه کنار هم قرار می گیرند و من خوشحالم که امروز اینجا هستم!

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار