|
|
کدخبر: ۱۶۸۰۲۰

رویترز به نقل از منابع غیر رسمی اعلام کرد

خبرگزاری تسنیم: رویترز به نقل از منابع غیر رسمی اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه آرویل ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و به ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رویترز به نقل از منابعی که رفت و آمد نفتکش ها را رصد می کنند اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه آوریل برای دومین ماه متوالی کاهش یافته و به سطح مجاز بر اساس توافق هسته ای ژنو نزدیک تر شده است.
این کاهش ممکن است ناشی از کاهش فصلی تقاضا برای نفت خام و فشار آمریکا بر برخی مشتریان نفتی ایران برای خرید کمتر از این کشور بوده است. مشاهده علائمی از افزایش فروش نفت ایران از اواخر سال ۲۰۱۳، منجر به بروز این نگرانی در مقامات واشنگتن شد که مبادا کاهش تحریم ها موجب رشد اقتصادی ایران شود.
یک منبع رصد کننده حرکت تانکرها در این باره گفت: «ظاهرا هند در ماه آوریل نفت کمتری وارد کرده است. این ممکن است ناشی از عواملی همچون فشار بیشتر آمریکا و همچنین کاهش تقاضا برای نفت در این موقع از سال از سوی خریداران هندی باشد.»
یکی از این منابع گفت، صادرات نفت ایران در ماه آوریل به طور متوسط روزانه ۱.۱ میلیون بشکه بوده است، در حالی که این رقم در ماه مارس تقریبا به ۱.۳ میلیون بشکه رسیده بود. این کاهش، میزان صادرات ایران را به سطح متوسط سال ۲۰۱۳ خواهد رساند.
بر اساس توافق هسته ای ژنو بین ایران و شش قدرت جهانی، که از ۲۰ ژانویه اجرایی شده است، متوسط صادرات نفت ایران در طول بازه زمانی ۶ ماهه منتهی به ۲۰ جولای، نباید به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد.
یک تحلیلگر تندروی آمریکایی که طرفدار اعمال اقدامات سختگیرانه تر علیه ایران است گفت، صادرات نفت ایران به دلیل حجم بالای فروش در ماه های قبل، همچنان بیشتر از سطحی است که در توافق ژنو تعیین شده بود.
وی افزود: «وزارت خارجه آمریکا باید اکنون نگرانی های جدی در این باره داشته باشد.»
دولت اوباما معتقد است که صادرات نفت ایران در ماه های آینده پایین خواهد آمد و به طور متوسط در کل دوره شش ماهه به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
به گفته این منابع، علاوه بر کاهش تقاضای فصلی، بخشی از کاهش صادرات ایران نیز ناشی از این بوده که ایران در این ماه نفت کمتری به متحد خود، سوریه ارسال کرده است.
انتهای پیام / / ۱۸۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار