|
|
کدخبر: ۱۶۸۱۱۹

نایب رئیس یونسکو سازمان ملل در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس یونسکو در حوزه دوپینگ سازمان ملل متحد از کاهش دوپینگ ورزشکاران ایرانی خبر داد و گفت: به صفر رسیدن آمار دوپینگ امکانپذیر نیست. در این راستا مخالفت های برخی ورزشکاران برای آزمایش دوپینگ، به دلیل ترس از مثبت شدن دوپینگ شان است.

لطفعلی پورکاظمی در گفت وگو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی دوپینگ در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ در بین ورزشکاران ایرانی اظهار داشت: براین اساس از آمار ۲۰ دوپینگی در سال های گذشته به تعداد ۶ دوپینگی رسیدیم، و به نوعی از تست های دوپینگی که گرفته شد، فقط ۶ مورد دوپینگ مثبت بود و ما شاهد کاهش دوپینگ در بین ورزشکاران کشور هستیم که آمار بسیار خوبی به حساب می آید و امیدواریم این روند، همچنان ادامه داشته باشد.

صفر شدن آمار دوپینگ امکان ندارد

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد، آمار دوپینگ در کشور صفر شود، گفت: خیر، چنین چیزی امکان ندارد و احتمال آن بسیار کم است و به نوعی خلاف به حساب می آید،

پورکاظمی ادامه داد: براین اساس آزمایش دوپینگ ۷۶۰ ورزشکار ملی در سال ۲۰۱۳ فقط ۶ دوپینگ مثبت بود، در سال ۲۰۱۲ نیز از بین ۷۵۸ ورزشکار فقط ۷ دوپینگ مثبت داشتیم، در سال ۲۰۱۱ از ۷۳۰ ورزشکار ملی ۲۰ دوپینگ مثبت داشتیم، در سال ۲۰۱۰ از ۷۱۵ ورزشکار ملی ۲۱ دوپینگ مثبت داشتیم که بیشترین تست دوپینگ مربوط به ورزشکاران مرد است و تعداد ورزشکاران زن بسیار کم است.

نایب رئیس یونسکو در حوزه دوپینگ سازمان ملل متحد تصریح کرد: همچنین، در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در مجموع از ۱۶۰ نمونه ۱۴ دوپینگ مثبت داشتیم.

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش که بیشترین دوپینگ ورزشکاران ایرانی در چه سالی رخ داده است، گفت: این مسئله به زمان و نوع برگزاری مسابقات ورزشی از جمله برپایی مسابقات المپیک و جهانی بر می گردد، زیرا وقتی به زمان مسابقات از جمله مسابقات اسیایی که در پیش رو داریم، بنابراین گرفتن تست های دوپینگ نیز بیشتر می شود.

دبیرکل اجرایی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو) در تشریح چگونگی گرفتن تست های دوپینگ نیز خاطرنشان کرد: تست های دوپینگ براساس آزمایشات ادرار و خون گرفته می شود، و اگر در برخی مواقع نیز مخالفت های از طرف ورزشکاران برای دادن دوپینگ انجام می شود، به دلیل ترس از مثبت شدن آزمایشات دوپینگ است، بنابراین ورزشکار نباید برای انجام تست دوپینگ ناراحت شود، چون براساس قانون این تست های دوپینگ صورت می پذیرد، براین اساس در جلساتی که نصرالله سجادی به عنوان رئیس نادو ایران حضور پیدا می کنند برای فرهنگ سازی و آموزش در زمینه دوپینگ بسیار تایید می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار