|
|
کدخبر: ۱۶۸۱۲۴

هشدار وزارت نیرو به مردم؛

مسئولان وزارت نیرو به مردم هشدار دادند: بخش عمده ای از دلایل افزایش بار مالی قبوض برق مصارف پنهان این انرژی در منازل است به طوری که مشترکان بدون استفاده از برق باید هزینه های مصرف آن را بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، برای تابستان سال جاری پیش بینی می شود پیک مصرف برق ایران به ۵۰ هزار مگاوات افزایش یابد و عملا در صورت بهره برداری از ۱۰ واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت ۱۳۰۰ مگاوات، برای روزهای گرم تابستان کشور با کسری ۲۰۰۰ مگاواتی روبرو است.

بر این اساس پس از تصویب و ابلاغ تعرفه های جدید برق و افزایش ۲۴ درصدی قیمت این انرژی پاک با اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، دولت برای کاهش مصرف برق در دوران پیک تابستانی ساز و کارهای تشویق و جریمه مشترکان کم مصرف و پر مصرف برق را در دستور کار قرار داده است.

مطابق با تعرفه های تشویقی آن دسته از مشترکانی که در ساعات پیک مصرف(ساعت ۱۱ صبح تا ۱۴ بعدازظهر و ۱۹ عصر تا ۲۳ شب) با خاموش کردن لوازم اضافی برقی همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو، پلوپز و لامپ های غیر ضروری مصرف برق خود را کاهش دهند تعرفه محسابه برق آنها به صورت کم باری و به نصف کاهش می یابد.

محمدجواد شریفی معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشترکین توانیر با یاد آوری اینکه هزینه هر کیلووات ساعت برق مصرف خانگی در ساعات کم باری به میزان ۱۸.۶ تومان مشمول تخفیف نسبت به ساعات میان باری خواهد شد، گفته است: با مصرف برق در ساعات پیک به میزان ۳۷.۲ تومان به ازای هر کیلووات ساعت بر مصرف ساعات پیک افزوده خواهد شد که در صورت کاهش مصرف در ساعات پیک این هزینه را نخواهند پرداخت.

علاوه بر این برای تابستان سال جاری سازمان بهره وری انرژی ایران هم همزمان با روشن شدن دستگاه های سرمایشی راهکارهای جدیدی را به منظور کاهش مصرف برق و در نهایت کاهش ۱۰ درصدی بار مالی قبوض مشترکان خانگی ارائه کرده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که در شرایط فعلی در روزهای پیک تابستانی ۱۶ هزار مگاوات از مصف برق کشور توسط دستگاه های سرمایشی همچون انواع کولر گازی، آبی و اسپیلت ها مصرف می شود که استفاده از این دستگاه ها علاوه بر افزایش پیک مصرف تابستانی منجر به صدور قبوض نجومی برق مشترکان خواهد شد.

از این رو استفاده از کولرهای آبی به جای کولرهای گازی در مناق خشک، انتخاب کولر دارای برچسب انرژی A و بالاتر، اجرای به موقع سرویس، نگهداری و تعمیر پیشگیرانه، تمیز کردن فیلتر و کندانسور، استفاده از پنجره با شیشه دوجداره، نصب کولرها در مسیر باد و زیر سایبان از مهمترین راهکارهای کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی مصرف برق مشترکان خانگی خواهد شد.

هزینه های پنهان قبوض نجومی برق را بشناسید؟

به گزارش مهر، یخچال و فریزر یکی از مهمترین لوازم خانگی بوده به صورت شبانه روزی برق مصرف می کند در این بین احمدرضا توکلی مدیر بخش ساختمان سابا با بیان اینکه یخچال و فریزر خانگی تنها ۲۸ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می دهند، گفت: در حال حاضر تولید یخچال فریزر و کولرهای آبی با مصرف انرژی A و بالاتر در داخل کشور تولید می شود.

این مقام مسئول دمای مطلوب برای فصل تابستان را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه عنوان کرد و افزود: در تابستان به ازای هر یک درجه کاهش دما، به طور متوسط پنج درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

حسین سجادی مدیرعامل سابا هم از ظرفیت صرفه جویی ۶۰ درصدی برق در واحدهای مسکونی با مدیریت مصرف پنهان برق مشترکان خبر داد و افزود: اتصال شارژر موبایل، رایانه، لوازم صوتی و تصویری به پریز بدون استفاده از آنها جزو مصارف پنهان برق است که با شناسایی و حذف آنها به تنهایی ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصلاح سامانه روشنایی و جایگزینی سامانه های موجود همچون لامپ های LED با سامانه های پربازده ازجمله اقدام های کم هزینه ای است که منجر به کاهش بار مالی قبوض برق خواهد شد، تصریح کرد: اصلاح سامانه های روشنایی موجب صرفه جویی ۲۰ درصدی صرفه جویی شده ضمن آنکه با توجه به پلکانی بودن هزینه های مصرف برق، می توان هزینه برق را در پله های پایین تر مدیریت کرد.

وی ۱۰ درصد مصرف برق پنهان دربخش های تجاری، خانگی و اداری را مربوط به مصارف پنهان(stand by) دانست و افزود: مردم به مصارف پنهان برق توجه کنند تا بدون استفاده از برق مجبور به پرداخت هزینه های آن نشوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار