|
|
کدخبر: ۱۶۸۱۶۲

منابع پاکستانی مدعی شدند

خبرگزاری تسنیم: منابع پاکستانی مدعی شدند چین از واردات گاز ایران از طریق خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان منصرف شده و قصد دارد در پروژه انتقال گاز ترکمنستان به شبه قاره هند مشارکت کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه پاکستانی تریبیون، چین در اقدامی استراتژیک، طرح مشارکت در خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را که با تهدید تحریم های آمریکا مواجه است، کنار گذاشته و پیشنهاد پیوستن به خط لوله انتقال گاز تاپی برای تامین نیاز انرژی خود را مطرح کرده است.
به گفته منابع آگاه، پکن قصد دارد در چهارچوب پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند(تاپی) یک خط لوله از منطقه گوادر به چین احداثکند که می تواند بندر گوادر پاکستان را به یک کوریدور انرژی تبدیل نماید.
بنگلادش نیز قبلا با ترکمنستان و دیگر کشورهای این پروژه تماس گرفته و خواهان مشارکت در خط لوله تاپی برای تامین نیازهای انرژی اش شده بود.
یک مقام دولتی پاکستان در این باره گفت: «به محض اینکه ترکمنستان و شرکت های آمریکایی توافق مربوط به حق و حقوق اکتشاف گاز را نهایی کنند، چین و بنگلادش به صورت رسمی در گفت و گوهایی برای مشارکت در این خط لوله وارد خواهند شد.»
این مقام دولتی افزود، پیش از این چین نسبت به پیوستن به پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان ابراز علاقه کرده بود، اما با توجه به نامشخص بودن سرنوشت این پروژه با توجه به تاثیرگذاری یک کشور عرب خلیج فارس بر آن و تهدید ناشی از تحریم های آمریکا، پکن موضع خود را در این زمینه تغییر داده است.
پاکستان و سه کشور دیگر مشارکت کننده در پروژه تاپی، در حال نهایی کردن اسناد مناقصه این پروژه با مشورت بانک توسعه آسیایی هستند که نقش مشاور مبادلات بانکی این پروژه را ایفا می کند.
اما مقامات گفتند، پیشرفت این پروژه بسیار کند است، زیرا برخی موضوعات هنوز بین ترکمنستان و شرکت های آمریکایی شامل شرکت شورون و اکسون موبیل حل و فصل نشده است.
انتهای پیام / / ۱۹۱

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار