|
|
کدخبر: ۱۶۸۱۶۳

با حضور معاون وزیر نیرو

خبرگزاری تسنیم: با بهره برداری از نیروگاه سد تنظیمی تاریک ۳ مگاوات ساعت به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در ۳۵ کیلومتری شهرستان رشت در مجاورت سد تاریک بر روی رودخانه سپید رود حد فاصل رستم آباد و امامزاده هاشم امروز با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیروگاه برق آبی تاریک به بهره برداری رسید.

سد تاریک که در سال ۴۷ شمسی با مشارکت شرکت ایرانی نیرپارس و شرکت های فرانسوی سوگورا و نوکار به بهره داری رسیده بود با هدف تنظیم و انحراف آب رودخانه سپیدرود جهت مصارف شبکه های آبیاری دشت فومنات احداثشد. پس از ساخت سد پیش بینی شده بود که می توان از جریان خروجی آب این سد برای تولید برق استفاده کرد.

به گفته محمود تقیه مدیر پروژه نیروگاه تاریک پس از احداثسد در سال ۴۷ تا سال ۸۸ که رسما عملیات اجرایی پروژه نیروگاه تاریک آغاز شد تنها ساختمان نیروگاه احداثشده بود اما در سال ۸۸ عملیات اجرایی نیروگاه توسط شرکتهای ایرانی آغاز شد و قرار بود در سال ۹۰ این نیروگاه به بهره برداری برسدکه به دلیل بدقولی سوپروایزرهای تجهیزات نصب شده به دلیل تحریم ها، بهره برداری از نیروگاه تا امسال به تأخیر افتاد. نیمه دوم سال گذشته با حضور سوپروایزرهای مربوطه کار نصب نهایی و راه اندازی تجهیزات نیروگاه انجام شد و امروز با حضور معاون وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

نیروگاه تاریک با ظرفیت ۲ واحد ۱.۵ مگاواتی با نوع توربین کاپلان احداثشده که به گفته مدیر پروژه، این نیروگاه اولین نیروگاه کاپلان در کشور است که نیروگاه های کاپلان بر روی رودخانه هایی با دبی قابل توجه و ارتفاع کم قابلیت نصب و تولید برق را دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار