|
|
کدخبر: ۱۶۸۱۶۴

ویژه نامه «خشت کج» / صندوق بین المللی پول گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: صندوق بین المللی پول با معرفی ۱۲ اقتصاد وابسته به نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ایران را ۱۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، آمارهای ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول نشان می دهد اقتصاد ایران نیز همچون سایر کشورهای صادرکننده نفت به این ماده وابسته است و صادرات نفت بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهد.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی سهم نفت در تولید ناخالص داخلی ایران بالغ بر ۱۰ درصد است به این معنا که اقتصاد ایران ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را مدیون تولید و صادرات نفت است.

از این نظر، در میان ۱۲ کشور نفتی خاورمیانه و شمال آفریقا، اقتصاد ایران کمترین وابستگی را به نفت دارد. اقتصاد عراق وابسته ترین اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا به نفت شناخته شده است به طوری که ۶۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از محل تولید نفت است.

پس از عراق، لیبی با سهم ۵۴ درصدی نفت در تولید ناخالص داخلی این کشور در رتبه دوم و قطر با ۵۲ درصد در رتبه سوم قرار گرفته اند.

سهم نفت در تولید ناخالص داخلی کویت ۳۷ درصد، عمان ۳۴ درصد، عربستان ۲۹ درصد، الجزایر ۲۸ درصد، امارات ۲۱ درصد، بحرین ۱۳ درصد، سودان ۱۲ درصد و یمن ۱۱ درصد اعلام شده است.

بر اساس این گزارش اقتصاد ایران از یک جهت دیگر هم به نفت وابسته است و آن اهمیت درآمدهای نفتی در بودجه دولت است. اگرچه اقتصاد ایران نسبت به دیگر کشورهای نفتی خاورمیانه و شمال آفریقا کمتر نفتی است اما وابستگی بودجه دولت این کشور به درآمدهای نفتی همچون سایر کشورها بالا است. بیش از ۷۰ درصد بودجه دولت ایران از محل صادرات نفت تامین می شود.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار