|
|
کدخبر: ۱۶۸۲۹۵

تسنیم گزارش می دهد / درپی اخراج چینی ها

خبرگزاری تسنیم: ارزیابی کیفی پیمانکاران ایرانی بعد از اخراج شرکت چینی سی. ان. پی. سی از توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در حالی که پیش از این تولید زودهنگام از میدان مشترک آزادگان جنوبی توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شده بود این بار نیز بعد از اخراج چینی ها از توسعه این میدان قرار است طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی به پیمانکاران داخلی سپرده شود.

در روزهای پایانی سال ۱۳۸۲ قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان با یک شرکت ژاپنی در قالب قرارداد بیع متقابل امضا شد اما بعد از توقف چند ساله توسعه میدان توسط پیمانکار ژاپنی و کاهش سهم آنها در قرارداد، در دی ماه ۱۳۸۶، به پیشنهاد مدیریت وقت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با موافقت شرکت ملی نفت اجرای توسعه مقدماتی این میدان توسط متخصصان جنوب آغاز شد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب توانست براساس یک طراحی مهندسی جدید مخزنی ضمن انجام مطالعه مجدد اطلاعات مخزن و تولیدی کردن شش حلقه چاه اکتشافی(که نزدیک به هشت سال رها شده بودند) در مدت تنها شش ماه و با هزینه ای حدود ۴۰ میلیون دلار، میدان آزادگان را تولیدی کند به طوری که با درآمد حاصل از این تولید، هزینه طرح در کمتر از ۱۰۰ روز بازگردانده شد.

بعد از موفقیت در اجرای فاز توسعه زودهنگام، این بار افزایش ظرفیت تولید ۵۰ هزار بشکه در روز از آزادگان در ۹ ماه هدف قرار گرفت. با وجود تاخیر هشت ماهه در تحقق برنامه تولید به علت رکود فعالیت ها در آن مقطع زمانی ناشی ازعدم تصویب اعتبار و اختصاص نیافتن نقدینگی و نیز کمبود کالای مورد نیاز، مناطق نفت خیز جنوب با تکیه به توان متخصصان خود و پیمانکاران ایرانی از اسفند ۱۳۸۸ موفق به تحقق تولید به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز و دستیابی به دستاوردهای مهمی چون کشف لایه های جدید نفتی و کسب اطلاعات بسیار مهم از میدان شد.

البته فعالیت ایرانی ها در این میدان ادامه نیافت؛ چرا که این بار در مهر ۱۳۸۹، توسعه میدان آزداگان به شرکت سی. ان. پی. سی چین واگذار شد. طبق این قرارداد باید طی ۵۲ ماه حجم تولید از میدان به روزانه ۳۲۰ هزار بشکه برای مدت سه سال افزایش می یافت که بعد از گذشت حدود چهار سال این طرح کمترین پیشرفتی نیافت تا این که دیروز با دستور وزیر نفت این شرکت چینی از این طرح خلع ید شد و طبق اعلام بیژن نامدار زنگنه قرار است توسعه میدان نفتی آزداگان جنوبی دوباره به پیمانکاران ایرانی سپرده شود.

البته شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) به عنوان کارفرمای طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی اقدامات ابتدایی برای واگذاری این میدان را با انتشار " آگهی فراخوان عمومی ارزیابی کیفی پیمانکاران " آغاز کرده است.

در حالی ۱۱ سال از انعقاد اولین قرارداد برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی می گذرد که توسعه میدان آزادگان در بخش عربی که به میدان " مجنون " معروف است توسط شرکت آمریکایی " رویال داچ شل " با سرعت در حال انجام است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار