|
|
کدخبر: ۱۶۸۸۵۹

رضا رفیع با اشاره به اینکه فعالیت مجلات طنز یکی از وجوه مثبت در سال های گذشته بود، گفت: هم اکنون ما با خلأ این نوع مجلات در حوزه طنز مواجه هستیم؛ مجلاتی مانند «گل آقا» که آثار در آن بررسی شوند.

به گزارش مشرق، نشست تخصصی «بررسی کتاب های طنز سوره مهر» عصر امروز، ۱۱ اردیبهشت ماه، با حضور ناصر فیض، رضا رفیع، شهرام شکیبا و اسماعیل امینی در غرفه سوره مهر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین الملی کتاب تهران برگزار شد.

پس از سخنرانی ناصر فیض، اسماعیل امینی دیگر سخنران این نشست بود. وی صحبت خود را با انتقاد از رویه برگزاری نمایشگاه کتاب آغاز کرد و گفت: فضای کنونی نمایشگاه اصلاً متناسب برای دیدن کتاب نیست. سر و صدا مانع از این می شود که کتاب را ببینیم و ورق بزنیم. اهل کتاب اهل مطالعه اند نه سر و صدا.

طنز را از سیطره سیاسیون خارج کنیم

وی ادامه داد: اغراق نیست اگر بگویم که تمام کتاب های طنز را خوانده ام؛ از این رو به این نتیجه رسیده ام که دو مسئله مهم در حوزه طنز کشور ما مطرح است. نخست لزوم داشتن مکانی تخصصی برای بررسی طنز که تا حدودی این کار را دفتر طنز انجام می دهد و دوم؛ تلاش برای اینکه طنز در سیطره اهل سیاست قرار نگیرد. متأسفانه اهالی سیاست علاقه زیادی به این دارند که وارد حوزه های پرطرفدار شوند و در نهایت همان اتفاقی که برای ورزش ما افتاد برای طنز هم رخ خواهد داد. البته این نوع نگاه مختص به ایران نیست؛ در کشورهای غربی و رسانه های آنها هم این رویه دیده می شود. باید با دور بودن طنز از سیاست نشان دهیم که طنز ملتزم به اخلاق است.

اسماعیلی در ادامه به نقش مرحوم صابری در شکل دهی طنز کشور اشاره کرد و یادآور شد: در نتیجه تلاش های افرادی از جمله صابری است که می توانیم بگوییم ما طنز داریم. دیگر اینکه تلاش این اساتید بود که بسیاری از نگاه های متفاوت را از بین برد. پیش از این اعتقاد بر این بود که طنز می تواند ساختار ادبی را رعایت نکند، اما تلاش بزرگانی از این دست تصور عامه را تغییر داد.

صابری فومنی سَمبَل کاری طنز را به سُمبل کاری تبدیل کرد

رضا رفیع از دیگر سخنرانان بود که سخن خود با با تأثیرگذاری مجلات طنز آغاز کرد و گفت: متأسفانه خلأ این موضوع در حوزه طنز ما بسیار دیده می شود. پیش از این در دفتر مجلاتی مانند «گل آقا» شاگردان و استادان کنار یکدیگر می نشستند و در مورد آثار نظر می دادند، اما متأسفانه امروز چنین رویه ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: پیش از این طنز به سَمبَل کاری محدود می شد، اما تلاش بزرگان طنزپرداز کشور باعثشد که سَمبَل کاری به سُمبل کاری مبدل شود.

شهرام شکیبا آخرین سخنران این نشست بود که سخنان خود را با انتقاد از رویه چاپ آثار در سوره مهر آغازکرد و گفت: یکی از مواردی که ما در این زمینه نیاز داریم، جمع آوری مطایبات و شوخی هایی است که علما با هم داشته اند. جمع آوری این موارد می تواند فضای روشنتر و شیرین تری را در نظر مخاطب بگشاید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار