|
|
کدخبر: ۱۶۹۰۶۶

خبرگزاری تسنیم: منابع هندی اعلام کردند ایران موافقت با واردات برنج باسماتی هند را به دریافت گواهینامه های تایید کیفیت از نهادهای بین المللی منوط کرده که در نتیجه این تصمیم صادرات برنج هند به ایران به بیش از نصف کاهش یافته است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از رسانه های هندی، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه صادرکنندگان برنج هند، میزان صدور برنج باسماتی هند به ایران از حدود ۱۳۰ هزار تن در ژانویه ۲۰۱۴، به حدود ۵۵ هزار و ۲۱۰ تن در ماه مارس کاهش یافته که ناشی از محدودیت های کیفیتی اعمال شده از سوی ایران از آغاز سال جاری میلادی بوده است.

منابع آگاه در وزارت بازرگانی هند گفتند، از ژانویه ۲۰۱۴، ایران خواستار ارائه مجموعه ای از مدارک شامل گواهیمنامه ایزو ۲۲ هزار(در ارتباط با مدیریت امنیت غذایی و پروتکل های بسته بندی) و همچنین گواهینامه عدم اصلاح ژنتیکی محصولات توسط صادرکنندگان هندی شده است.

این منابع خاطرنشان کردند که مقامات هندی نیز از صادرکنندگان برنج باسماتی می خواهند تا گواهی های تایید کیفیت محصولاتشان را از نهادهای تایید کیفیت جهانی که برای آنها مشخص شده است اخذ کنند.

بر اساس این گزارش ایران در مارس ۲۰۱۴، در سطح قابل قبول آرسنیک موجود در برنج باسماتی هند تجدید نظر کرد و آن را از ۱۵۰ پارت در هر یک میلیون به ۱۲۰ پارت در هر یک میلیون کاهش داد و از صادرکنندگان هندی خواست تا میزان آرسنیک موجود در هر بسته برنج خود را برای ایجاد امکان پیگیری بهتر، مشخص کنند.

مقامات وزارت بازرگانی هند می گویند، صادرکنندگان هندی آماده تطبیق محصولاتشان با استانداردهای کیفی تعیین شده از سوی ایران هستند، اما کسب گواهی های لازم از چند نهاد بین المللی، کارها را با تاخیر مواجه می کند و بر میزان صادرات برنج باسماتی به ایران لطمه می زند.

منابع محلی گفتند، وزارت بازرگانی هند از گروهی از کارشناسان ایرانی برای نظارت بر نحوه تهیه و بسته بندی برنج هندی، دعوت به عمل آورده است.

صادرکنندگان برنج باسماتی هند، ایران را یک بازار مهم می دانند و قصد دارند خود را با تمامی استانداردهای اعلام شده از سوی این کشور تطبیق دهند. صادرات برنج باسماتی به ایران بیش از ۳۰ درصد کل صادرات این نوع برنج را شامل می شود.

انتهای پیام / / ۱۹۷

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار