|
|
کدخبر: ۱۶۹۰۹۴

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به جزئیات توسعه حمل و نقل ریلی بین ایران و کشورهای همسایه پرداخت و گفت: به دنبال ایجاد قطارهای برنامه ای بین استانبول - تهران - اسلام آباد هستیم.

عباس نظری در گفتگو با مهر در خصوص افزایش حمل و نقل ریلی بین ایران و کشورهای همسایه، اظهار داشت: در زمینه ریلی به پاکستان متصل هستیم بنابراین به دنبال ایجاد قطارهای برنامه ای بین استانبول - تهران - اسلام آباد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر باید بین تفتان و کویته هم بطول ۶۰۰ کیلومتر خط آهن بازسازی شود، بیان کرد: امیدواریم با ایجاد قطارهای برنامه ای حمل و نقل ما با این کشور افزایش بیشتری پیدا کند.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در افغانستان هم در حال ساخت خط ریلی هستیم، گفت: تا زمانیکه این خط ریلی ساخته نشود امکان حمل و نقل به این کشور وجود ندارد.

نظری تصریح کرد: ساخت این خط ریلی را شرکت ساخت و توسعه برعهده دارد که در حال حاضر زیرسازی این خط به اتمام رسیده است و باید روسازی آن انجام گیرد که با اتمام آن به هرات متصل می شویم.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی ما با کشور ترکیه بسیار کم است، گفت: وجود دریاچه وان در ترکیه موجب شده که قطارها برای عبور از این مسیر باید سوار کشتی شوند که این یک محدودیت به شمار می رود بنابراین رغبتی در آن کشور برای استفاده از حمل و نقل ریلی وجود ندارد ضمن آنکه قدرت حمل و نقل ترکیه در اختیار کامیون داران است.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ایران با کشورهای آسیای میانه ارتباط ریلی بیشتری دارد، گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از این کشورها حمل و نقل بین المللی کالا داشتیم که امیدواریم امسال این رقم به ۳ میلیون تن برسد.

این هفته اجلاسی سه جانبه میان ایران، ازبکستان و ترکمنستان انجام گرفت که براین اساس، موضوع اعمال تخفیف در خصوص تعرفه حمل پنبه ترانزیتی با استفاده از واگن های مسقف مورد بحثو مذاکره قرارگرفت و براساس توافق صورت گرفته راه آهن ایران سقف ۳۰ درصد تخفیف پلکانی و راه آهن ترکمنستان سقف تخفیف ۳۰ درصدی را اعمال خواهند کرد.

براساس توافق صورت گرفته هر ۳ کشور به منظور رشد و شکوفایی صنعت حمل و نقل ریلی، استفاده بهینه از ظرفیت های ریلی و ترانزیتی ۳ کشور و بررسی مسائل حمل و نقلی، مالی میان ۳ راه آهن، نسبت به تشکیل کمیته کاری متشکل از نمایندگان ۳ راه آهن و برگزار ی جلسات ۳ جانبه به ریاست روسای راه آهن ۳ کشور اقدام خواهند کردند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار