|
|
کدخبر: ۱۶۹۱۳۲

رویترز گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس اعلام کرد ممکن است به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، با جریمه ای بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار مواجه شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از رویترز، بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس در ' گزارشی از درآمدهای خود هشدار داد که ممکن است به دلیل نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، با جریمه ای بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار مواجه شود.
لارس ماچه نیل، مدیر ارشد بخش مالی بی ان پی گفت، این بانک قبلا حدود ۳.۷۳ میلیارد دلار برای هزینه های قضایی احتمالی کنار گذاشته است که شامل ۱.۱ میلیارد دلار برای جریمه احتمالی نقض تحریم های آمریکاست.
ماچه نیل گفت: «مقدار و ماهیت مجازات هایی که آمریکا(علیه این بانک) اعمال خواهد کرد، مشخص نیست.» وی افزود: «غیرممکن نیست که مبلغ این جریمه به بیش از ۱.۱ میلیارد دلار برسد.»
در ماه فوریه، بانک بی ان پی اعلام کرد، پس از آنکه متوجه شده که یک حجم قابل توجه از تراکنش های مالی در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ انجام شده است که می تواند بر اساس قوانین آمریکا، غیرمجاز تلقی شوند، مبلغ قابل ملاحظه ای را بابت دعاوی قضایی کنار گذاشته است.
بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، برخی از افراد در این بانک تلاش کرده اند بر روی تراکنش های انجام شده با ایران سرپوش بگذارند. یک منبع آگاه گفت، مقامات آمریکایی همچنین ممکن است اتهاماتی جزائی علیه برخی کارکنان این بانک مطرح سازند.
در گذشته، دولت آمریکا به دلیل نگرانی از بی ثبات شدن بانک ها و آسیب دیدن سرمایه گذاران و سپرده گذاران بانک ها، از مطرح کردن اتهامات جزائی علیه بانک های بزرگ امتناع می کرد.
ارزش سهام بانک بی ان پی پس از انتشار این خبر حدود ۳.۵ درصد کاهش یافت. این عکس العمل نه چندان محسوس نشان می دهد که بازار احساس نمی کند، تحریم ها خطری جدی را متوجه این بانک فرانسوی بنماید.
بی ان پی قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۱۶،۱۲ درصد درآمدهایش را از آمریکای شمالی کسب کند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۳،۱۰ درصد بود. وضع تحریم های احتمالی علیه این بانک فرانسوی می تواند مانعی برای دستیابی به این هدف باشد.
ژان پیر لامبرت، تحلیلگر مسائل مالی در این باره گفت: «به نظر نمی رسد که این احتمال جدی باشد که بی ان پی امتیاز بانکی خود را یکجا از دست بدهد، اما احتمالا این تحریم ها، تبعاتی بر فعالیت های جاری این بانک در پی خواهد داشت.»
انتهای پیام / / ۲۰۰


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار