|
|
کدخبر: ۱۶۹۴۳۳

پای اختلافات به مجلس کشید؛

با انتقاد وزیر نفت از تحویل گاز و سوخت مایع گران به نیروگاه ها و ارزان فروشی برق توسط وزارت نیرو به کشورهای همسایه، وزارت نیرو با رد هرگونه ارزان فروشی و یا صادرات برق نیروگاه های حرارتی، تاکید می کند: سال گذشته برق نیروگاه های برقآبی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزایش صادرات برق و انرژی الکتریکی ایران به کشورهای مختلف همسایه و عبور درآمدهای برقی کشور از مرز سه میلایرد دلار در سال، وزارت نفت نسبت به افزایش صادرات برق توسط وزارت نیرو واکنش نشان داده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات گاز طبیعی ایران، گفت: نباید کاری کنیم که با صادرات برق، رقیب خودمان شویم.

زنگنه با تاکید بر اینکه در حال حاضر هر متر مکعب گاز ۴۵ سنت صادر می شود، در حالی که هر متر مکعب گاز به ۵،۸ کیلووات ساعت برق تبدیل می شود، تصریح کرد: در این شرایط به جای درآمد ۴۵ سنت، این گاز به قیمت ۲۰ سنت به بخش برق داده می شود.

وزیر نفت در این نشست تاکید کرده است: در سالهای اخیر ۳.۵ میلیارد دلار گاز و فرآورده نفتی در نیروگاه ها مصرف و تبدیل به برق شده که درآمد صادرات برق ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که باید به این موارد توجه شود.

با این اظهارات وزیر نفت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره ارزان فروشی برق در مقایسه با بهای گاز صادراتی ایران به کشورهای همسایه همچون ترکیه، پاکستان و عراق، وزارت نیرو رسما به این اظهارات پاسخ داده است.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفتگو با مهر درباره اظهار نظر اخیر وزیر نفت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: سال گذشته ایران حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق و انرژی الکتریکی صادر کرده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در کنار صادرات، سال گذشته چهار میلیارد کیلووات ساعت برق هم توسط ایران وارد شده است، تصریح کرد: در این بین سال گذشته بیش از ۱۴.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه های برق آبی کشور تولید شده است.

فلاحتیان معاون وزیر نیرو با یادآوری اینکه سال گذشته کل برق صادراتی ایران به کشورهای همسایه از محل تولید انرژی الکتریکی در سدها و نیروگاه های برقآبی بوده است، بیان کرد: از این رو برای صادرات برق هیچگونه گاز طبیعی و یا فرآورده نفتی مورد استفاده نشده است.

معاون وزیر نیرو همچنین هر گونه ارزان فروشی برق توسط وزارت نیرو به کشورهای همسایه را رد کرد.

به گزارش مهر، آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت نفت از کاهش حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی گازرسانی به نیروگاه ها در سال گذشته حکایت دارد.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تائید کاهش گازرسانی به نیروگاه ها، گفته است: سال گذشته به دلیل کاهش۳.۲ میلیارد مترمکعبی گازرسانی به نیروگاه ها رکورد مصرف سوخت مایع در این واحدها شکسته شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار