|
|
کدخبر: ۱۶۹۴۶۵

رویترز گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: رویترز با اشاره به وزن متفاوت روسیه نسبت به ایران و لیبی در اقتصاد جهانی و نگرانی های غرب از تبعات تحریم این کشور نوشت: کشورهای غربی به دنبال فرمولی متفاوت برای تحریم روسیه هستند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رویترز طی گزارشی نوشت: دولت های غربی از تحریم های هدفمند برای منزوی کردن حکومت معمر قذافی در لیبی و سوق دادن ایران به سمت مذاکرات استفاده کردند. اما استفاده از چنین تاکتیک های مشابهی علیه روسیه چالشی است در یک مقیاس کاملا متفاوت و غرب در پی فرمولی جدید و منحصر به فرد برای تحریم روسیه است.
نه تنها حجم پول روسیه در سیستم بین المللی بسیار بزرگ تر از هر چیز مرتبط با قذافی یا تهران است، بلکه پیچیدگی تحریم روسیه نیز بسیار بیشتر خواهد بود.
برخی از بانکداران غربی، مدیران پولی و تجار نفتی که به گردش پول روسیه کمک می کنند متقاعد نشده اند که تحریم ها تاثیر واقعا قابل توجهی بر مسکو خواهد داشت.
همچنین یک سوال در مورد نیت سیاسی اتحادیه اروپا مطرح است که یک سوم انرژی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند.
کارشناسان آمریکایی این هفته به بروکسل سفر کردند تا با نمایندگان اتحادیه اروپا و چند کشور غیر عضو اتحادیه در مورد تحریم ها علیه روسیه مشورت کنند.
یک مقام مطلع که نخواست نامش فاش شود گفت، آمریکایی ها در این دیدار ابراز نگرانی کردند که اروپایی ها قادر نیستند با تحریم های تجاری، انرژی و مالی شدیدتر موافقت کنند.
وی افزود، تحریم های کنونی «از نظر اقتصادی تاثیرگذارند، اما آنها رفتار روسیه را تغییر نمی دهند. این یک پارادوکس است و به همین علت است که ما به تشدید فشارها نیاز داریم.»
در حالی که جدایی طلبان طرفدار روسیه ساختمان های دولتی بیشتری را در شرق اوکراین تصرف کرده اند و تنش ها بالا گرفته است، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در واشنگتن دیدار کردند و توافق نمودند که اگر مسکو به بی ثبات سازی همسایه خود در آستانه انتخابات ۲۵ می ادامه دهد، اقدامات بیشتری در دستور کار قرار گیرد.
اما اوباما اذعان کرد که برخی از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا بیش از دیگران در مقابل چنین تحریم هایی آسیب پذیر خواهند بود.
در مقابل مرکل گفت اگر نیاز باشد «ما به سمت دور سوم تحریم ها حرکت خواهیم کرد. من تاکید می کنم که این لزوما چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم.»
بر اساس این گزارش تحریم های فعلی که عمدتا برخی اشخاص را هدف قرار داده اند، موجب خروج سرمایه از روسیه شده اند، اما علائم کمی وجود دارد که نشان دهد این تحریم ها موجب تجدید نظر پوتین در اقداماتش می شوند.
نایجل اینکستر، معاون سابق رئیس سرویس مخفی انگلیس(ام آی ۶) و عضو موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن در این باره گفت: «اقتصاد روسیه با اقتصاد جهانی ارتباط تنگاتنگی دارد، در حالی که اقتصاد ایران یا لیبی هرگز چنین نبوده است… اعمال تحریم ها بر روسیه بسیار سخت تر خواهد بود.»
واشنگتن سابقه ای طولانی در اعمال فشار بر موسسات مالی برای کمک به تحت فشار قرار دادن دشمنانش دارد. پس از حمات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، واشنگتن از این طریق توانست به القاعده آسیب بزند.
در جریان جنگ لیبی، دولت های غربی توانستند شرکت های صوری و اشخاص وابسته به قذافی را که با هدف فروش نفت لیبی و خرید سوخت پالایش شده برای تامین نیاز نظامیان وابسته به وی فعالیت می کردند، هدف قرار دهند. در عین حال، آنها به نیروهای مخالف قذافی کمک کردند تا مشتریانی برای نفت لیبی که از مناطق تحت تصرف شورشیان صادر می شد بیابند.
به گفته یک مقام سابق وزارت خزانه داری آمریکا، پس از آنکه واشنگتن قذافی را تحت تحریم قرار داد، دولت آمریکا حدود ۳۹ میلیارد دلار از دارایی های وی را تنها در آخر هفته توقیف نمود.
در ماجرای ایران، وزارت خزانه داری آمریکا و دیگران مرتبا یک مجموعه از اهداف جدید را به تحریم ها اضافه کردند تا مسیرهایی که امکان تداوم مبادلات تجاری برای تهران فراهم می کرد، را ببندند.
در جریان تحریم نفتی ایران، خریداران آسیایی و به خصوص چین، همواره امکان فروش محدود نفت ایران را باقی نگاه داشتند، اما چینی ها از تحریم ها برای توجیه پرداخت پول کمتر به ایران استفاده کردند.
اینکه آسیایی ها می توانند در مورد تحریم های روسیه نقشی مشابه را ایفا کنند و نیازهای این کشور برای سرمایه گذاری و اعطای وام را تامین کنند یا نه، مشخص نیست.
الکساندر ایوانوف، معاون رئیس بانک دولتی وی ای بی روسیه پس از خودداری بانک های روسی به اعطای وامی جدید به این بانک گفت: «در درازمدت،(آسیا) ممکن است با بازارهای اروپایی و آمریکایی برای ما جایگزین شود، اما این کار به سرعت انجام نخواهد گرفت.»
انتهای پیام / / ۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار