|
|
کدخبر: ۱۶۹۵۸۸

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت وگو با تسنیم تأکید کرد

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی بر لزوم آموزش حرفه ای روزنامه نگاران برای ارتقای سطح کیفی مطبوعات تأکید کرد.

امیدعلی مسعودی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مطبوعات در سال های اخیر حل شده اما مسئله فعلی، رقبای جدید مطبوعات از جمله فضای مجازی و نشریات الکترونیک است که تعداد آن ها در حال حاضر زیاد شده و مطبوعات را وادار به حضور در فضای جدید می کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از رقبای روزنامه نگاری سنتی، روزنامه نگاری شهروندی است که از طرق مختلف و با نرم افزارها و شبکه های اجتماعی جدید و با کم ترین هزینه در حال انجام شدن است و امکان ارتباط و اطلاع رسانی را بین افراد جامعه فراهم کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا آزادی مطبوعات به صورتی که در کشورهای غربی مطرح می شود به واقع وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: این طور نیست، در زمان امام خمینی(ره) ایشان پیامی را خطاب به پاپ ژان پل دوم فرستادند که در آن زمان هیچ روزنامه آلمانی حاضر به چاپ و انتشار آن نشد و در نهایت یک روزنامه قبول کرد که آن را به صورت رپرتاژ آگهی چاپ کند اما آن نیز انجام نشد و وقتی دلیل آن را پرسیدند، در جواب گفتند که به ما دستور داده شده که این مطلب منتشر نشود.

مسعودی خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای غربی امتیاز نشر برای یک روزنامه لازم نیست اما خط قرمزها کاملاً مشخص و کنترل پس از چاپ مطالب در آن کشورها بسیار بیش تر از کشور ماست؛ به طور مثال مطرح می کنند بی بی سی بسیاری از برنامه های اروپایی و آمریکایی را به بیشتر سازمان های رسانه ای می رساند و آن ها از سیاست های بی بی سی پیروی می کنند، پس باید پرسید آزادی درباره چه چیزی و برای چه کسی؟

وی افزود: وقتی صحبت از آزادی مطبوعات می شود باید به دو سؤال مذکور پاسخ دهیم، مسلّم است که در یک جامعه مذهبی و مسلمان، مقدسات مذهبی به عنوان خط قرمز در مطبوعات شناخته می شود و نمی توان آزادی مطبوعات در غرب را با جامعه خودمان مقایسه کنیم، در این صورت در بین کشورهای اسلامی سیستم مطبوعاتی ما یکی از آزادترین نظام هاست.

این استاد علوم ارتباطات همچنین در خصوص راهکارهای ارتقای سطح کمی و کیفی مطبوعات در کشور، گفت: نخستین گام آموزش حرفه ای ای و همگام شدن روزنامه نگاران با پیشرفت دنیای مجازی است چراکه در دنیای فعلی مشکل زبان، مکان و زمان حل شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار