|
|
کدخبر: ۱۶۹۶۸۹

یک استاد دانشگاه با انتقاد از عدم برندسازی در صنایع دستی

خبرگزاری تسنیم: یک استاد دانشگاه گفت: یکی از مواردی که امسال همه تولیدکنندگان صنایع دستی را درگیر می کند ارزش افزوده است که متأسفانه فرش را معاف کردند اما صنایع دستی را معاف کردن و این اتفاق امسال پوست تولیدکنندگان صنایع دستی را می کند.

شهرام امیری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، با انتقاد از این که چرا برندسازی در صنایع دستی انجام نمی شود، اظهار داشت: متأسفانه مشاهده می شود کارگاهی ۳۰ سال با جان کندن کار می کند اما این کارگاه، لوگو، اسم، سربرگ، امضا و حتی فاکتور ندارد، این وظیفه صنایع دستی است که پا پیش بگذارد و از هنرمند بخواهد.

وی افزود: یکی از مواردی که امسال همه تولدیکنندگان صنایع دستی را درگیر می کند، ارزش افزوده است، در این راستا فرش را ارزش افزوده معاف کردند، لذا باید پرسید چرا صنایع دستی را معاف نمی کنند؟ تولیدکننده صنایع دستی که هدفش صادرات است و با هیچ کار میکند چرا باید ارزش افزوده بدهد؟

امیری افزود: اتفاقی که درحال افتادن است این است که به عنوان نمونه الان با شرکتی کار می کنم، شرکت اعلام می کند باید من فاکتور ارزش افزوده بدهم، جالب است که هم من باید این را لحاظ کنم هم آن شرکت، سوال اینجاست که مگر چند بار باید به یک کالا ارزش افزوده بخورد؟ نتیجه آن این می شود که قیمت صنایع دستی بالا می رود، بعد با چنین وضعیتی می خواهیم با هند، چین و پاکستان رقابت کنیم؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ارزش افزوده ۸ درصد پوست تولیدکنندگان صنایع دستی را می کند تصریح کرد: ما با یک کارخانه لبنیاتی فرق می کنیم که ساعتی هزار سطل ماست می فروشد، این جزء مواردی است که دفاعی از آن نمی شود و قدرتی وجود ندارد بگوید اداره مالیات! صنایع دستی معاف از مالیات است.

وی به برخی دیگر از مشکلات این حوزه پرداخت و یادآور شد: سازمان آب کارگاه من را دیده است، می گوید شما تغییر کاربری دادید باید آب صنعتی بگیرید و یک انشعاب جدید داشته باشید، من کارگاهم را نشان دادم گفتم شما یک شیر آب در این کارگاه من نمی توانید پیدا کنید، چرا باید بروم انشعاب بگیرم؟ متأسفانه از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی دفاع نمی شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار