|
|
کدخبر: ۱۶۹۷۰۳

برای سال ۲۰۱۴

خبرگزاری تسنیم: پلاتز به نقل از منابع آگاه ژاپنی و کره ای اعلام کرد همه مشتریان نفت ایران در این کشورها قراردادهای خرید نفت خود از ایران در سال ۲۰۱۴ را بدون تغییر نسبت به سال قبل تمدید کرده اند و راه افزایش خرید نفت از ایران بازگذاشته شده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی پلاتز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد تقریبا تمامی مشتریان ژاپنی و کره ای نفت ایران حجم قراردادهای خرید نفت خود از ایران کشور را در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته بدون تغییر تمدید کرده اند و انتظار ثابت ماندن میزان واردات در طول دوره شش ماهه توافق ژنو و پس از آن وجود دارد.
بر اساس این گزارش به استثنای شرکت جی ایکس نیپون ژاپن، به تمامی مشتریان نفت ایران در ژاپن و کره جنوبی گفته شده است که حجم قراردادهای نفتی خود با تهران را در حد سال ۲۰۱۳ نگه دارند، چه آنهایی که قراردادشان از ماه ژانویه آغاز می شود و چه آنهایی که تاریخ شروع قراردادشان از ماه آوریل است.
این منابع افزودند: به رغم عدم تغییر در حجم این قراردادها، همچنان انتظار می رود صادرات ماهیانه نفت ایران به ژاپن و کره جنوبی بر مبنای مقایسه ماه به ماه و سال به سال با نوسان همراه باشد، زیرا محموله هایی که در پایان هر ماه به این کشورها می رسند، اغلب به عنوان واردات ماه بعدی محاسبه می شوند.
بدین ترتیب، میزان واردات نفت این کشورها از ایران هر ماه نسبت به ماه قبل خود تفاوت محسوسی خواهد داشت. این در حالی است که هر دو کشور به دلیل تحریم های غرب، میزان خرید نفت خود از ایران را در سال های اخیر به میزان چشمگیری کاهش داده اند.
بر اساس آمارهای رسمی، در بازه زمانی ژانویه تا مارس، ژاپن به طور متوسط ۲۰۳ هزار و ۶۰۴ بشکه در روز از ایران نفت وارده کرده است که این رقم نسبت به واردات روزانه ۲۴۵ هزار و ۳۹۶ بشکه ای مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ درصد کاهش نشان می دهد. کره جنوبی نیز در این بازه زمانی روزانه ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ بشکه نفت از ایران خریداری کرده است که ۱۳ درصد نسبت به واردات ۱۵۴ هزار و ۳۴۴ بشکه ای سال قبل کاهش دارد.
منابع مطلع در ژاپن و کره جنوبی گفتند، قراردادهای سالانه منعقده توسط خریداران این کشورها دارای انعطاف پذیری است و حجم آنها می تواند افزایش یابد.
انتهای پیام / / ۷

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار