|
|
کدخبر: ۱۶۹۸۰۸

رئیس انجمن علمی مامایی ایران عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به نیاز ۹ هزار ماما در کشور نسبت به اجرا نشدن طرح بهداشت مدارس با محوریت ماماها در طول ۱۲ سال گذشته و از اینکه مراکز درمانی فرصتی به مادر برای زایمان طبیعی نمی دهند، انتقاد کرد.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، ناهید خداکرمی با اشاره به نیاز ۹ هزار ماما در کشور نسبت به اجرا نشدن طرح بهداشت مدارس با محوریت ماماها در طول ۱۲ سال گذشته و از اینکه مراکز درمانی فرصتی به مادر برای زایمان طبیعی نمی دهند، انتقاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون ۳۶ هزار ماما عضو سازمان نظام پزشکی هستند، ولی به رغم اینکه حدود ۱۸ هزار ماما در مراکز درمانی و پژوهشی شهری و روستایی مشغول به کار هستند اما اکنون مراکز زایشگاهی در سراسر کشور نیازمند جذب حداقل ۹ هزار ماما هستند.

وی با بیان اینکه در پروسه زایمان باید یک تیم شامل ماما، پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص بیهوشی با یکدیگر همکاری داشته باشند و حتی مراقبت های بهداشتی توسط ماما باید پس از مرحله زایمان نیز ادامه یابد، ادامه داد: متاسفانه در این پروسه در بسیاری از مراکز زایشگاهی ماما حذف شده است که این نادیده گرفتن طرح درمان و حق بیمار است.

خداکرمی که در نشست خبری نخستین نمایشگاه ناباروری، تکنولوژی، باروری و بیماری های زنان و زایمان، حضور یافته بود، با اشاره به طرح چابک سازی دولت گفت: امیدواریم این طرح در بخش سلامت با توجه به نیاز جامعه اجرا نشود زیرا سلامتی مردم در گرو این امر است.

وی با بیان اینکه زایمان یک مرحله طولانی مدت است، عتوان کرد: اکنون زمان زایمان بسیار کوتاه شده است و بسیاری از مراکز درمانی فرصتی به مادر برای زایمان طبیعی نمی دهند زیرا نیروی انسانی لازم ماما برای حمایت و هدایت مادر در این زمینه ندارند.

خداکرمی با اشاره به اینکه دختران سالم، مادران سالم آینده هستند و داشتن یک نسل سالم نیازمند آگاهی بخشی و مراقبت و نظارت های مستمر است، افزود: به همین منظور طرح بهداشت مدارس با محوریت حضور ماماها در این مراکز آموزشی ۱۲ سال پیش براساس نیازها و مشکلات بهداشتی نسل جوان ما ارائه شد که تاکنون این طرح پاسخ مناسبی نگرفته است.

رئیس انجمن مامایی با بیان اینکه اکنون مشخص شده است که بسیاری از مشکلات سلامت زنان مانند نازایی یا حتی ابتلا به بیماری های خطرناک به دوره نوجوانی و جوانی آنها باز می گردد، تاکید کرد: حضور یک ماما در مدرسه دخترانه از بسیاری از بیماری ها و به ویژه مشکلات مرتبط با بارداری و نازایی در آنها جلوگیری می کند.

خداکرمی تاکید کرد: مشاوره و اقداماتی که یک ماما در مدارس می تواند به دختران ارائه کند بسیار فراتر از حیطه وظایف مربی بهداشت است، بنابراین با جذب ماماها در مدارس می توان از بروز و شیوع بسیاری از بیماری های خطرناک زنان در آینده جلوگیری کرد.

وی به عارضه چاقی و پرمویی به عنوان یکی از مشکلات شایع دختران جوان اشاره کرد و افزود: این بیماری می تواند در صورت درمان نشدن در آینده عوارضی مانند نازایی به همراه داشته باشد اما غربالگری، شناسایی و مقابله با آن باید در سطح مدارس و دبیرستان ها انجام شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار