|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۱۱

گفت وگوی متفاوت تسنیم با وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم

خبرگزاری تسنیم: از ۱۵ سالگی فعالیت در شغل معلمی را در یک مدرسه شبانه روزی آغاز کردم، ابتدای کار به دنبال این بودم که کمک خرجی برای خانواده ام باشم بنابراین از همان سن ۱۵ سالگی به کار خودم متکی شدم و از فعالیت در مدارس مناطق جنوبی شهر لذت می بردم.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، هفته معلم بهانه ای شد تا به سراغ معلمی برویم که اکنون در بالاترین پست وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می دهد.

تجربه معلمی را برای نخستین بار از سن ۱۵ سالگی با تدریس در یک مدرسه شبانه روزی آغاز کرد و به قول خودش بیشتر دوران فعالیتش در کسوت معلمی را با تدریس در مناطق جنوب شهر تهران و نقاط محروم سپری کرده است.

حالا با گذشت حدود ۴۵ سال از فعالیتش در شغل معلمی به سکانداری وزارت آموزش و پرورش رسیده است و طبق گفته های خودش خاک این حوزه را خورده است.

در هفته معلم به سراغ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش که خود یکی از معلمان پیشکسوت است، رفته ایم تا گفت وگویی متفاوت با حال و هوای خبری با وی داشته باشیم.

زمان در اختیارم فقط ۳۰ دقیقه بود و در این فرصت کوتاه سوالات متعددی در ذهن داشتم. دعا دعا می کردم که بیشتر از نیم ساعت زمان در اختیارم بگذارند تا بتوانم تمام سوالات را بپرسم. بنابراین وقتی وارد اتاق وزیر شدم پس از احوالپرسی کوتاه مستقیم به سراغ گروه نخست سوالاتم که ویژه هفته معلم بود و حال و هوای غیرخبری داشت، رفتم.

** تسنیم:آقای وزیر شما از چه سنی وارد شغل معلمی شدید؟

** فانی:از سن ۱۵ سالگی کار معلمی را شروع کردم.

** تسنیم:چگونه وارد شغل معلمی شدید؟

** فانی:یادم می آیدزمانی که کلاس دهم بودم، شب ها برای تدریس به یک مدرسه شبانه روزی می رفتمو در کلاس پنجم و ششم ابتدایی تدریس داشتم و بعدها کم کم کار تدریس در پایه های بالاتر را آغاز کردم.

از ۱۵ سالگی کمک خرج خانواده ام شدم

** تسنیم:چرا معلمی را انتخاب کردید؟

** فانی:برادر بزرگترم مسئول آموزشگاهی بود که من در آنجا به دانش آموزان درس می دادم. البته ابتدای کار به دنبال این بودم که کمک خرجی برای خانواده ام باشم بنابراین از همان سن ۱۵ سالگی به کار خودم متکی شدم و دیگر از پدر و مادرم پولی دریافت نکردم تا هم اکنون. حتی به خانواده ام از حقوقی که می گرفتم کمک هم می کردم.

تدریس در مناطق جنوبی تهران و مناطق محروم کشور

** تسنیم:فکر می کردید روزی وزیر شوید؟

** فانی:نه. فقط به دنبال این بودم که در مناطق محروم خدمت کنم. بیشتر فعالیتم به عنوان معلم در جنوب تهران بود؛ نخستین سابقه تدریسمدر مدرسه ای در محله امام زاده حسن بود بعد از چند سال به نازی آباد رفتم به طور کل تدریس در مدارس جنوب تهران حوزه فعالیت من بود و از این کار لذت می بردم.

همیشه از فعالیت در شغل معلمی خوشحال و راضی بودم

** تسنیم:آقای وزیر آن زمانی که در کسوت معلمی فعالیت می کردید از نظر شما مهمترین مشکل معلمان چه بود که انتظار داشتید مسئولان توجه خاصی به آن داشته باشند؟

** فانی:در زمان های گذشته بحثعلاقه به کار معلمی مهمترین مشکل بود. به یاد دارم که برخی از همکارانم دائم از کارشان ناراضی بودند و هر وقت که از کلاس درس به دفتر آمده ساعت را نگاه و می گفتند که دو ساعت دیگر مانده به پایان کار. علاقه به معلمی صرفا به بحثمعیشت برنمی گردد، معلم هر وقت که احساس مفید و موثر بودن را داشته باشد، خوشحال است.

من خودم همیشه احساسم این بود که در کلاس موفق هستم بنابراین همیشه خوشحال و راضی بودم.

از معلمان بپرسید وزیر مردمی هستیم یا خیر

** تسنیم:آقای وزیر شما وزیر مردمی هستید؟ تلاش می کنید تا به جمع معلمان به ویژه معلمان مناطق محروم و روستایی رفته و از مشکلات آنها آگاه شوید؟

** فانی:از معلمان بپرسید.

برنامه های بازدید از مناطق محروم در جریان سفرهای استانی

** تسنیم:آیا وقتی به سفرهای استانی می روید به عنوان مثال سفر به کرمان از مناطق محروم بازدید کردید و در جریان مشکلات معلمان مناطق محروم قرار گرفتید؟

** فانی:سفرهای استانی عمدتا با برنامه ریزی قبلی انجام می شود و به این صورت است که من به همراه معاونان ابتدایی، متوسطه، پرورشی، پشتیبانی و عمرانی به داخل استان رفته و کارهای شهرستان ها و مناطق را تقسیم می کنیم. هرکدام از معاونان به چند منطقه سر زده و در جمع فرهنگیان حاضر می شوند.

بنده نیز وظایفی را در سفرها برعهده دارم. همچنین هرکدام از معاونان حوزه کاری خود را رصد و بررسی می کنند و در آخر این سفر دو روزه، شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و شورای معاونین اداره کل استان را با هم تشکیل داده و گزارش ها را می شنویم همچنین نقاط قوت و ضعف را رصد کرده و فعالیت هایی را که وزارتخانه و استان ها باید انجام دهند، مشخص می کنیم. براین اساس استان مربوطه یک بار از حوزه مسائل مختلف آموزشی، پرورشی، پشتیبانی و عمرانی بررسی می شود و تصمیمات لازم گرفته می شود.

در این سفر استانی ممکن است با جمع معلمان مرکز استان جلسه ای برگزار کرده یا به جمع معلمان استان های اطراف بروم. سابقه بنده نشان می دهد که همیشه در مناطق محروم فعالیت می کردم.مدتی که در تهران به عنوان معلم فعالیت می کردم در مناطق جنوب تهران تدریس داشتم و مدتی که مدیرکل بودم به عنوان مدیر کل کردستان آن هم در سال ۶۰ فعالیت کردم شما به خوبی می دانید که درسال ۶۰ کردستان چه وضعیتی داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار