|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۲۲

تسنیم گزارش می دهد؛

خبرگزاری تسنیم: بعد از توافق بانکداران مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی با خبر شدیم برخی از شعب بانکی طی هفته های اخیر از پرداخت تسهیلات به بهانه بلاتکلیفی نرخ سود تسهیلات خودداری می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، ماجرای نرخ سود بانکی و تغییرات آن طی ماه های اخیر باوجود ورود رسمی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به این پرونده کماکان ادامه دارد.

در ماه های گذشته و تقریبا از زمستان سال ۹۲ مردم در مراجعه به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات بانکی با افزایش نرخ سود بانکی مواجه می شدند و برای دریافت مبلغ خرد تسهیلات هم باید حداقل ۲۶ درصد سود پرداخت می کردند.

این روال ادامه پیدا کرد و در سال جاری نیز بانکداران نرخ سود تسهیلات را تغییر نداده و کف این نرخ برای گیرندگان تسهیلات ۲۶ درصد اعلام می شود، همزمان با افزایش چراغ خاموش نرخ سود تسهیلات بانکی البته نرخ سود سپرده های بانکی نیز افزایش پیدا کرد. البته نکته اینجا بود که با وجود انتشار اخبار و گزارش های متعدد از سویخبرگزاری تسنیمدر اینباره مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هر گونه تغییر در نرخ سود بانکی را تکذیب می کردند.

اما زمانی که دود افزایش نرخ سود سپرده های بانکی علاوه بر بخش های مختلف اقتصادی به چشم بازار سرمایه رفت، مسئولانی که تا قبل از آن ندای تکذیب را سر می دادند با قبول بالا بودن نرخ سود از بانک ها خواستند که فکری به حال نرخ ها کرده و نسبت به کاهش نرخ سود سپرده اقدام کنند.

همین شد که بانک های دولتی و خصوصی در جلسه ای که به درخواست رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شده بود تصمیم گرفتند نرخ سود سپرده ها را کاهش دهند و برهمین اساس نرخ سود سپرده های روزشمار و کمتر از سه ماه ۱۰ درصد، سه تا شش ماه ۱۴ درصد، شش تا ۹ ماه ۱۶ درصد، بیش از ۹ ماه تا کمتر از یک سال ۱۸ درصد و سپرده های یک سال ۲۲ درصد تعیین شد.

این تفاهم بانک داران دولتی و خصوصی پس از آنکه به تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار رسید صبح روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه توسط عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی به منظور اجرا از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه به مدیران بانک های دولتی ابلاغ شد.

باوجود کاهش نرخ سود سپرده های بانکی همچنان پرونده بالا بودن نرخ سود بانکی باز است و دلیل آنهم عدم تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی می باشد چراکه برخی بانکداران معتقدند فعلاً زمان تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی نیست و این نرخ حداقل باید طی شش ماه آینده مورد بازنگری قرار گیرد دلیل این را هم دریافت سپرده با سودهای بالا می دانند و می گویند بانکی ها مجبورند برای تامین سود سپرده ها از سود بالای تسهیلات بانکی استفاده کنند.

در اوج گمانه زنی ها برای آینده نرخ سود تسهیلات بانکی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی از تصمیم جدیدی برای نرخ سود تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: بانک مرکزی قصد دارد تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی را به بانک ها و بازار آزاد واگذار کند البته مراحل تعیین نرخ سود تسهیلات در شورای پول و اعتبار در حال تصمیم گیری است.

به گزارش تسنیم، باوجود گمانه زنی های مختلف برای تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی صنعتگران و فعالان اقتصادی که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تاکید کرده است که " کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اولویت نخست بانک مرکزی است. "

سیف البته تاکید کرده که " کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در اولین جلسه شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد ".

بانک داران رسماً از زمستان سال گذشته با چراغ سبز شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات را افزایش داده و کف سود تسهیلات را ۲۶ درصد تعیین کرده اند. این درحالی است که از بهمن سال ۹۰ تاکنون شورا بسته سیاستی و نظارتی را تغییر نداده و طبق همین بسته بانک داران باید نرخ سود تسهیلات مبادله ای را تا سررسید ۲ سال معادل ۱۴ درصد و برای سررسید بیشتر از ۲ سال معادل ۱۵ درصد تعیین کند. همچنین در بسته سیاستی که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده آمده است که دامنه نرخ سود عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین مؤسسه اعتباری و مشتری بین ۱۸ تا ۲۱ درصد تعیین می شود.

این گزارش حاکی است، وضعیت مبهم نرخ سود تسهیلات بانکی موجب بی نظمی در شعب بانک های خصوصی و دولتی شده تا جایی که برخی از این شعب پرداخت هر گونه تسهیلات را تا مشخص شدن آینده این نرخ متوقف کرده اند.

مراجعه خبرنگار ما به تعدادی از این شعب بانکی در تهران حکایت از آن دارد که این بانک ها به مشتریان خود که برای دریافت تسهیلات مراجعه می کنند، می گویند: تا اطلاع ثانوی پرداخت تسهیلات نداریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار