|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۳۰

دربرنامه نگاه یک با حضور مظاهریان و خسروی اعلام شد

خبرگزاری تسنیم: برنامه نگاه یک شنبه شب به موضوع مسکن و سیاست های دولت و مجلس اختصاص داشت. در این برنامه معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو کمیسیون عمران مجلس طرح های کوتاه مدت و بلند مدت دولت و مجلس را برای حل مشکل مسکن مردم تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم،: برنامه نگاه یک شنبه شب به موضوع مسکن و سیاست های دولت و مجلس اختصاص داشت. در این برنامه معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو کمیسیون عمران مجلس طرح های کوتاه مدت و بلند مدت دولت و مجلس را برای حل مشکل مسکن مردم تشریح کردند.

در این برنامه مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه با تشریح برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهمترین اولویت دولت را اجرا اصل ۳۱ قانون اساسی در تامین مسکن مناسب برای مردم اعلام کرد و گفت: براساس افق ۱۴۰۴ در حال ترسیم سیاست های کلان کشور در حوزه مسکن هستیم و در این راستا با ۶۰ محقق درجه یک برنامه جامع مسکن در حال بازنگری است.

وی با بیان اینکه براساس اصل ۳۱ قانون اساسی دو دهک جامعه باید صاحب مسکن مناسب شوند، گفت: برای این کار بحثهایی را در نظر داریم که دولت حداقل دخالت را در این حوزه داشته باشد و به عنوان سیاستگذار، ناظر و برنامه ریزی شرایط تسهیل برای بازیگران بازار مسکن از جمله خریداران و سازندگان فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه برنامه های دولت در حوزه مسکن در قالب طرح جامعه مسکن دیده شده اظهار کرد: براین اساس برای گروه هایی که برای اولین بار می خواهند خانه دار شوند و همچنین زوج های جوان برنامه روشنی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افراد به اصطلاح بدمسکن نیز برنامه داریم گفت: تمام برنامه های اقتصادی، مالی و کالبدی مسکن در قالب طرح جامع مسکن در حال پیگیری است که بزودی آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

* دولت به قانون عمل کند

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران در این برنامه به عملکرد وزارت راه وشهرسازی در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمودند که در تامین مسکن، آب گوارا و نان گندم برای اقشار مردم می توانم نمونه باشم و وظیفه نظام مدنظر قراردادن این مسئله است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی یک ابروزارتخانه است، افزود: در مجموع به نظر می رسد تصمیم واحدی برای حوزه مسکن در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. روحانی مسکن مهر را طرح خوبی می دانست و بر رفع نواقص آن تاکید می کرد. وزیر راه و شهرسازی این طرح را یک نوع مسکن اجتماعی می دانست.

خسروی ادامه داد: ا ما پس از این اظهارات بحثمسکن اجتماعی، مسکن امید و مسکن پاک(پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی) مطرح شد. ایراداتی به دولت وارد است و آن اینکه وزرای دولت تدبیر و امید مقداری از کار دور بودند. از این رو از دکتر آخوندی که سابقه وزارت را نیز در کارنامه خود دارد انتظار می رود هر چه زودتر نسبت به اعلام برنامه های حوزه مسکن اقدام کند.

وی یادآور شد: زمانی گفته شد که بانک مسکن ورشکسته است اما بلافاصله این بانک را یک بانک تاثیرگذار معرفی کردند. این مسئله بر روی بازار مسکن تاثیر منفی داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس در عین حال با اشاره به اینکه کارهای خوبی از سوی دولت در حوزه مسکن انجام شده خاطرنشان کرد: یکی از این اقدامات تکمیل مسکن مهر است باید از وزارتخانه راه و شهرسازی حمایت همه جانبه ای در بخش های مختلف از جمله مسکن شود چرا که این بخش موتور محرک اقتصاد کشور است تا اگر دغدغه ای در این حوزه نداشته باشیم سایر بخش های اقتصادی می توانند به این حرکت خود ادامه دهند.

* برنامه کوتاه مدت دولت برای مسکن

در ادامه این برنامه مظاهریان به برنامه کوتاه مدت دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: یک سیاست روشن را از وزیر راه و شهرسازی شنیده ام و آن اجرای تعهدات مسکن مهر است. وزارت راه و شهرسازی متعهد به تکمیل پروژه های مسکن مهر به عنوان بزرگترین دغدغه این وزارتخانه است.

مظاهریان بابیان اینکه مسکن یک کالای همگن نیست که به راحتی بتوان در آن دخالت کرد، افزود: مسکن از تغییر متغیرها از جمله تورم تاثیر می پذیرد، خوشبختانه شاخص ها نشان می دهد که هم اکنون مسکن دارای ثبات نسبی است و امسال ثبات قابل قبولی را در این بخش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش تورم تا پایان سال در کشور خواهیم بود تصریح کرد: این مسئله نه تنها به بازار مسکن بلکه به سایر بازارهای اقتصادی کمک کرده و باعثرشد آن می شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بازار مسکن به دنبال تنوع در بازارهای مالی هستیم، گفت: اگر بتوانیم رهن ثانویه و لیزینگ مسکن را در بازار مسکن راه اندازی کنیم سازندگان به این بازار اقتصادی وارد شده و تنوع مالی مناسبی در این بخش به وجود می آید.

مظاهریان با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۵ میلیون تومان وام خرید مسکن به مردم پرداخت می شود، افزود: این مبلغ تنها ۲۵ درصد قیمت خرید یک مسکن را تامین می کند و در تهران فقط ۱۲ درصد قیمت یک مسکن را پوشش می دهد. و این رقم وام اصلا قابل قبول نیست و باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بانکها توان افزایش بخش تسهیلات خرید مسکن را ندارند، یادآور شد: برای اینکه بتوانیم سقف وام مسکن را افزایش دهیم باید ابزارهای جدید پیدا کنیم. به یاد می آورم دو، سه دهه پیش گروهی مستغلات داشتند که مردم به آنها حسادت می کردند اما به علت تورم این گروه از بین رفته اند چرا که دیگر اجاره دادن مسکن اقتصادی نیست.

* دولت از سرمایه گذار حمایت کند

خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اظهارات مظاهریان گفت: از دوستان نمی خواهیم طرح جدیدی ارائه دهیم از آنها می خواهیم قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه آئین نامه این قانون در تاریخ ۵ اردیبهشت سال ۸۸ در ۴۴ ماده مصوب شد گفت: تولید مسکن با فناوری های نوین، بهسازی بافت های فرسوده، معافیت های مالیاتی و… از جمله مواردی است که در قانون مذکور پیش بینی شده است و دولت موظف به اجرای این قانون و فراهم آوردن زیرساخت های مناسب برای تولید و عرضه مسکن است.

خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۰ هزار دفتر املاک در کشور داریم، گفت: از این تعداد ۱۰۰ هزار دفتر دارای مجوز و ۸۰ هزار دفتر غیرمجاز هستند یعنی دلالی می کنند. از ۱۰۰ هزار دفتر مشاور املاک ۹۰ هزار کد رهگیری دارند و ۱۰ هزار دیگر کد رهگیری ندارند. حرف ما این است که دولت قانون را اجرا کند و از سرمایه گذاری حمایت کند.

وی با تاکید بر اینکه قانون اجرا نمی شود اظهار کرد: دولت قبل با طرح مهر قانون را اجرا کرد. دولت کنونی نیز با هر اسمی مانند مسکن اجتماعی، مسکن اعتدال یا هر اسم دیگری که خوشش می آید قانون را اجرا کند. ما روی نحوه اجرا مشکل داریم.

خسروی همچنین در واکنش به راه اندازی بازار رهن ثانویه گفت: این طرح یک طرح شکست خورده است در بحرانی مالی سال ۲۰۰۸ میلادی مردم پول هایشان را از بانکهای آمریکایی برداشتند و اگر این رود دو، سه روز دیگر ادامه می یافت امپراتوری پوشالی آمریکا از بین می رفت.

وی با تاکید بر اینکه بازار رهن ثانویه برای کشورهایی مناسب که ۳ درصد سود می گیرند اظهار کرد: این بازار برای ایران که بانکهای آن بین ۳۰ تا ۳۵ درصد مناسب نیست.

خسروی همچنین گفت: با افزایش مشروط وام مسکن موافق هستیم.

* بازار رهن ثانویه خیلی ها را صاحبخانه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بانکهای ایرانی به دلیل تورم بالا سودهای بالای را دریافت می کنند گفت: این مسئله باعثفشار به بازار مسکن می شودو هدف اولیه ما مهار این تورم است.

مظاهریان با بیان اینکه با ورود سرمایه ها به بازار مسکن تولید افزایش می یابد خاطرنشان کرد: رهن ثانویه از سال ۱۹۳۷ میلادی در آمریکا اجرا می شود شاید در نزد ما این بازار شکست خورده باشد اما خیلی ها را در این کشور صاحب خانه کرد از این رو باید از این برنامه درس بگیریم و آن را با سیاست های خودمان وفق دهیم.

وی لازمه اجرای بازار رهن ثانویه را کاهش تورم و رسیدن به تورم یک رقمی اعلام کرد و گفت: افزایش سرمایه یکی از اهداف بازار رهن ثانویه است و هدف از این کار ارتباط بین سرمایه های بازار و کار تولید مسکن است.

مظاهریان با اشاره به اینکه لیزینگ مسکن نیز همین وضعیت را دارد تصریح کرد: با این کار سرمایه در گردش تولید مسکن را افزایش خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه در خانه دار کردن مردم باید نقش واسطه ها را کنترل کرد گفت: اینها عارضه مسکن هستند و نه اصل قضیه.

* ایجاد نهادهای اجاره داری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آمارها حاکی از افزایش اجاره نشینی در کشور است، گفت: درآمد خانوارها کاهش یافته و آنها ناچار به سمت اجاره نشینی حرکت می کنند. یکی از برنامه های ما در این حوزه راه اندازی نهادهای اجاره داری است.

مظاهریان ادامه داد: خبری خوبی که می توانم در این حوزه بدهم این است که بازار اجاره مسکن شوکی نخواهد داشت. با توجه به اینکه به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۵.۶ درصد تورم خواهیم داشت از این رو بازار اجاره مسکن با شوک قیمتی مواجه نخواهد شد.

وی با اشاره به رصد لحظه ای اجاره بها گفت: با توجه به آمار اجاره اطمینان می دهیم امسال شوک قیمتی در این مسئله نخواهیم داشت.

* با دولت بر سر مسائل خاصی مشکل داریم

عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با کنترل بازار اجاره بهای مسکن گفت: قانون در این رابطه همه چیز را مشخص کرده است، اما نکته ای در اقتصاد وجود دارد و آن اینکه هر جا شرایط مهیا باشد سرمایه مسیر خودش را پیدا می کند.

خسروی با اشاره به تعریف رهن ثانویه گفت: وقتی برای یک خانه فردی وام گرفته و شروع به ساخت می کند در خانه در رهن بانک برای پرداخت اقساط می ماند به این بازار رهن اولیه می گویند.

وی ادامه داد: وقتی پرداخت اقساط تمام و سند واحد مسکونی آزاد می شود دولت نقدینگی جدید حاصل از پول مردم را از طریق بانکها در اختیار فرد، شرکت یا بخش خصوصی قرار می دهد تا دوباره وام جدیدی به متقاضیان پرداخت شود به این بازار رهن ثانویه می گویند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه سود بانکی در ایران بالاست، اظهار کرد: با توجه به این مسئله راه اندازی بازار رهن ثانویه در کشورمان مقدور نیست.

خسروی با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی یک طرح شکست خورده در کل دنیاست گفت: مشکل مسکن کل دنیا حل شده و تنها مشکل خاورمیانه و آمریکای جنوبی در این بخش باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲ میلیون نفر در شرف ازدواج قرار دارند گفت: تا ۱۰ سال آینده ۱۶ میلیون نفر دیگر نیز به این آمار افزوده می شود. یعنی تا ۱۰ سال آینده در مجموع به ۱۴ میلیون واحد مسکونی برای زوج های جوان نیازمندیم. از سوی دیگر ۶ میلیون واحد مسکونی تا ۱۰ سال آینده باید در بافت های فرسوده ساخته شود این بدان معناست که سالانه باید ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

خسروی ادامه داد: این در حالی است که دوستان می گویند سالانه ۱۵۰ هزار مسکن می سازیم. این برنامه خیز کوتاهی است از اکیپ اطراف آقای آخوندی انتظار بالاتری می رود. البته تنها بر سر نکات خاصی با دولت در زمینه مسکن مشکل داریم.

* بانک مسکن پاسخگوی نیازها نیست

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه بانک مسکن به عنوان بزرگترین بانک وام دهنده سالانه ۱۵۰ هزار وام پرداخت می کند، گفت: این در حالی است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای دریافت این وام سپرده گذاری می کنند اما با وجود انباشت منابع مالی در بانک مسکن این بانک توان پرداخت بیش از ۱۵۰ هزار وام را ندارد.

مظاهریان با اشاره به اینکه براساس پیش بینی ها تا افق ۱۴۰۴ متناسب با بعد خانوار و تحولات اجتماعی سالانه ۴۵۰ هزار زوج تقاضای مسکن خواهند داشت، گفت: یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر را از قبل داریم. از سوی دیگر ۳ میلیون واحد مسکونی نیز نیازمند نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده دیگر در این بخش سندیت ندارد ادامه داد: سالانه به ۷۵۰ تا ۷۸۰ هزار مسکن نیازمندیم براساس آمار در ۵ تا ۶ سال گذشته سالانه ۶۵۰ تا ۶۷۰ هزار مسکن را مردم ساخته اند بنابراین ما باید بخش کمتری را بسازیم تا به اهداف افق ۱۴۰۴ برسیم.

مظاهریان در ادامه به آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر اشاره کرد و گفت: بسیاری از متقاضیان مسکن مهر توان پرداخت سپرده های خود را نداشتند و این مسئله باعثصدمه دیدن پروژه می شد. از این رو بحثخرید و فروش مسکن مهر برای ایجاد چرخه مالی مطرح شد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در عین حال با اشاره به اینکه مسکن مهر نتوانست که گروه هدف خود پاسخ دهد تصریح کرد: این مسکن بخشی از دهک ۳ و ۴ و ۵ را جواب داد و عملا نتوانست دو دهک جامعه را پوشش دهد.

مظاهریان خاطرنشان کرد: شروع حرکت آزادسازی خرید و فروش مسکن از طرف متقاضیان بود و ما نمی توانیم مانع فروش حق آنها شویم.

وی با اشاره به اینکه با آزادسازی خرید وفورش مسکن مهر نقدینگی را برمی گردانیم گفت: در این رابطه از حمایت کمیسیون عمران مجلس برخورداریم و دوستان خوبی آنجا داریم.

* به تاریکی لعنت نفرستیم

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه برنامه نگاه یک در خصوص آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر گفت: نباید به تاریکی لعنت بفرستیم بلکه باید شمعی را روشن کنیم و از تاریکی عبور کنیم. ایراد گذشته مربوط به گذشته است و مطرح کردن آن روش درستی نیست.

خسروی با اشاره به اینکه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح مهر شروع شد تاکید کرد: اگر خرید و فروش را آزاد کنیم یعنی رهاسازی انجام می شود. واقعیت آن است که کسانی که در تمام عمر خودشان تصور خانه دار شدن را نمی کردند در قالب طرح مسکن مهر صاحب خانه شدند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه مسکن مهر اشکالاتی دارد، خاطرنشان کرد: کدام طرح اشکال نداشته است، دولت انصافا اقدامات خوبی در حوزه مسکن مهر انجام داده. افزایش بازپرداخت تسهیلات از ۱۵ به ۲۰ سال، مالیات ۳۰۰ هزار تومانی و بیمه ۵۲۰۰ تومانی از جمله اقداماتی است که دولت در این حوزه انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت کارگروهی را برای پیگیری خدمات زیربنایی پروژه های مسکن مهر تشکیل داده گفت: سقف تسهیلات مسکن مهر از ۴۸ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و اگر وام بانکی نیز از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد بخش عمده مشکل مسکن مهر حل خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه با ۴ هزار میلیارد تومان مشکلات این بخش حل می شود، گفت: آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر ما را به سمت دلالی می برد. در حال حاضر حدود یک میلیون واحد مسکن مهر در دست اقدام بوده و قرار است تحویل متقاضیان شود با آزادسازی خرید و فروش دولت از مسئولیتی که دارد کنار می کشد و می گوید شخص دوم(خریدار) بقیه مسئولیت ها را انجام دهد.

* تشکیل کارگروهی برای تشکیل مسکن اجتماعی

در ادامه برنامه مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعریف مسکن اجتماعی گفت: در تعریف بین المللی هدف از مسکن اجتماعی تامین عدالت اقتصادی و بازتوزیع عدالت است. در این راستا کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و وظیفه اجرای مسکن اجتماعی به بنیان مسکن انقلاب محول شد و ما نیز به عنوان حاکمیت سیاستگذاری این بخش را برعهده داریم.

وی با اشاره به اینکه سیاست های مسکن اجتماعی نمی تواند مثل مسکن مهر باشد گفت: این طرح در بخش های فراموش شده مانند بافت فرسوده اجرا می شود. مسکن اجتماعی متعلق به گروهی است که توان مسکن مهر را نیز نداشته اند.

مظاهریان با بیان اینکه نحوه کار در مسکن اجتماعی خیلی پیچیده است یادآور شد: در این طرح آورده اولیه وجود ندارد و مسکن ساخته شده باید به عنوان ذخیره در اختیار دولت باقی بماند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید کنترل نظامات اجتماعی در اختیار دولت بماند گفت: قرار است صندوقی ایجاد شود تا بتوانیم کارهایی را انجام بدهیم چون نمی خواهیم پول پرفشار را به جامعه تزریق کنیم.

مظاهریان با بیان اینکه مسکن اجتماعی با شرایط متفاوتی به نیازمندان اجاره داده می شود، گفت: برای اعلام زمان اجرای این طرح باید بحثهای مالی مفصلی انجام شود. البته می توانم اعدادی را ذکر کنم اما حدود این مسئله از نظر مالی و اجتماعی در قالب طرح جامعه مسکن ظرف یک یا دو ماه آینده تقدیم مجلس می شود.

* مسکن اجتماعی طرحی کمونیستی است

عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهارات وزیر راه و شهرسازی گفت براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی سالانه یک میلیون ازدواج در کشور انجام می شود حال اگر ۲۰۰ هزار ازدواج را دانشجویی فرض کنیم این وزارتخانه ۸۰۰ هزار ازدواج در سال را قبول دارد.

خسروی با بیان اینکه مسکن اجتماعی طرحی کمونیستی و شکست خورده است، افزود: پس از جنگ جهانی دوم کشورهایی مانند انگلستان و روسیه برای ساماندهی مهاجران و جمع آوری حاشیه نشینی طرح مسکن اجتماعی را اجرا کردند این برنامه پس از آن در چین و مصر نیز اجرا شد اما در کشور مصر مردم حاضرند در قبرستانها بخوابند اما در مسکن اجتماعی ساکن نشوند.

وی با یادآوری اینکه در مسکن مهر مالکیت تعریف شد، گفت: در مسکن مهر ما به تولید مسکن کمک کردیم و دولت پس از تحویل مسئولیتی در آن ندارد اما در مسکن اجتماعی دولت برای نگهداری باید سالانه هزینه هایی را متقبل شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از سیاست کوچک سازی مسکن گفت: به دلیل سیاست های اشتباه گذشته امروز واحدهای مسکونی داریم که اگر قرار باشد محرمانه صحبت کنیم باید کنار طرف بنشینیم و صدای تلویزیون را نیز بلند کنیم. واقعیت آن است که واحدهای مسکونی ۴۰ و ۵۰ متری با فرهنگ اسلامی ایرانی نمی خواند و متاسفانه خانه ها عریان و لخت شده است.

خسروی تاکید کرد: باید واحدهای مسکونی را با فرهنگ و معماری ایرانی اسلامی بسازیم در غیر این صورت این خانه ها سربازخانه می شود که در شان ملت ایران نیست.

وی از خیرین مسکن ساز به عنوان معجزه ای در بخش تولید و عرضه مسکن یاد کرد و گفت: ما نباید از روی دست کسانی که کتاب درسی آنها عوض شده دیکته بنویسیم باید از روی دست کشورهایی مانند مالزی دیکته مسکن را بنویسیم در این کشور مسکن مشارکتی ساخته می شود و دولت ۲۵ درصد واحدها را به سازنده می دهد و ۵۰ درصد را با قیمت تمام شده عرضه می کند.

خسروی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد دیگر در اختیار دولت قرار می گیرد خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و ترکیه مشکلات خود را با راه حل های مناسب در حوزه مسکن حل کرده اند از این رو باید از کسانی کپی برداری کنیم که تاریخ مصرف آنها نگذشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: از دولت انتظار می رود مسیری را در حوزه مسکن طی کند که مسیر آن آزمون و خطا نباشد.

* مسکن اجتماعی شکست خورده نیست

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی طرحی شکست خورده نیست، گفت: در انگلستان این طرح اجرا شد و خیلی ها را صاحب خانه کرد و خیلی ها را نجات داد.

مظاهریان با اشاره به اینکه تا افق ۱۴۰۴ باید حاشیه نشینی را مدیریت کنیم، گفت: مسکن اجتماعی محل تجمع فقرا نمی شود و این مسکن شامل حال کسانی می شود که مستحق آن هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی افزایش مبلغ وام، لیزینگ و رهن ثانویه است گفت: باید برای طبقات متوسط جامعه نیز برنامه هایی جهت خانه دار شدن اجرا شود.

مظاهریان با بیان انیکه هم اکنون یک میلیون ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور داریم گفت: خریداران توان خرید این خانه ها را ندارند بنابر این می توانیم با لیزینگ مسکن این توان را در بین خریداران ایجاد کنیم.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه با اشاره به پیگیری اخذ مجوز بانک مرکزی برای لیزینگ مسکن گفت: باید سرمایه ها را به سمت مسکن سوق دهیم و با اطمینان و تضمین بانک مرکزی لیزینگ مسکن را راه اندازی خواهیم کرد.

* تفکیک دهک های درآمدی اشکال دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه جدا کردن مردم به فقیر و غنی در بحثهدفمندی یارانه ها را خیلی نمی پسندیم گفت: نگاه عزتمندانه را در انی بخش می پسندیم اگر مردم به این وضعیت افتاده اند دولت مقصر است در حال حاضر یک نفر ۱۰ خانه دارد و ۱۰ نفر یک خانه ندارند. ما باید این وضعیت را اصلاح کنیم.

خسروی تصریح کرد: همه انقلاب مال مردم است و باید برای مردم بهترین مسکن را بسازیم.

وی با اشاره به اینکه لیزینگ و واسپاری در قانون پیش بینی شده است گفت: در مسکن مهر قیمت زمین حذف و وام ارزان قیمت به متقاضیان واگذار شد با این کار مقداری از خلاء مسکن را جبران کردیم.

خسروی با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم در حوزه مسکن گفت: یک سال گذشت اما هنوز طرحی آماده نشده است در این بخش سرعت عمل می خواهیم مردم حماسه سیاسی را خلق کردند نوبت ماست که حماسه اقتصادی را محقق کنیم.

* بازنگری در مسکن پاک

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه وزارت راه برای بازنگری در طرح مسکن پاک گفت: این طرح بزودی در قالب طرح جامع مسکن رونمایی و به نقد مجلس و گروه های مختلف گذاشته خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید زمان بازپرداخت اقساط وام مسکن از ۱۴ سال به ۲۰ سال افزایش دهیم گفت: دغدغه مسکن کوچک با روحیات ما همخوانی ندارد و این مسئله را درک می کند. در پهنه گسترده ایران جوابهای مختلفی را می توانیم در این حوزه ارائه دهیم به عنوان مثال مسکن کوچک در الهیه تهران می تواند جوابگو باشد.

مظاهریان با اشاره به اینکه حمایت از انبوه سازان از جمله سیاست های مسکن پاک است گفت: هدف باید این باشد که انبوه سازان را با ابزارهای بازار سرمایه تقویت کنیم. انبوه ساز باید بتواند پس از ساخت بخشی از منافع خود را تامین کند.

وی افزود: یکی از راه های نجات بازار مسکن استفاده از ظرفیت انبوه سازان است باید امکان صنعتی سازی مسکن را نیز در کشور فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تورم را کنترل کرده و بازارهای مالی را متنوع کنیم به اهداف حوزه مسکن دست می یابیم.

* مسکن موتور محرکه اقتصاد

عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به اظهارات معاون وزیر راه گفت: مسکن با گردش مالی ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی معادل ۱۰۰ سال بودجه محقق شده عمرانی کشور است از این رو موتور بسیار قوی برای اقتصاد به شمار می آید.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن ۴۰ و ۵۰ متری در الهیه تهران خیلی خوب است، گفت: آیا زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن را در الهیه داریم. نهایت هنر دولت این است که براساس مسکن پاک جلو برویم و با دست خودمان بافت فرسوده بسازیم.

خسروی با اشاره به اینکه ساخت قوطی کبریت به ایجاد بافت فرسوده منجر می شود گفت: هم اکنون شاخص دسترسی به مسکن در ایران ۱۲ سال است و در کشورهای دیگر ۵ سال. یعنی اینکه ۱۲ سال چیزی نخوریم تا بتوانیم براساس شاخص دسترسی ۱۲ سال دیگر یک مسکن داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس صنعتی سازی انبوه را تنها راه برون رفت مسکن از مشکل کنونی اعلام کرد و گفت: باید بتوانیم از فناوری های نوین حوزه مسکن و انبوه سازان حمایت کنیم در این صورت مشکلات حوزه مسکن برطرف خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار