|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۳۷

ویژه نامه «خشت کج» / رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در طول سال های اخیر وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی روند صعودی داشته است، گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی یک شبه ایجاد نشده است که یک شبه از بین برود.

ارسلان فتحی پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر پاسخ به این پرسش که آیا صنعت نفت ایران بعد از ملی شدن، به صنعتی ملی تبدیل شده است و یا صنعتی دولتی، گفت: ملی شدن با دولتی شدن منافاتی ندارد و صنعت نفت ایران هم ملی است و هم دولتی زیرا دولت به عنوان نماینده ملت و کارگزار این صنعت را اداره می کند و در این فرآیند منافع ملت را تامین می کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: نمی توان ملی شدن را از دولتی شدن به معنی عام مجزا کرد، زیرا هر نهاد و یا سازمانی که ملی می شود باید از سوی دولت و در راستای مصالح ملت اداره شود و صنعت نفت نیز از این موضوع مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه البته دولتی شدن به معنی تصدیگری دولت در این بخش نیست، گفت: به طور حتم نباید دولتی شدن را به معنی تصدی گری دولت در این زمینه عنوان کرد زیرا بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت تنها باید در امر نظارت دخالت داشته باشد و از تصدی گری در این صنعت بپرهیزد و در این شرایط است که منافع و مصالح ملت به خوبی تامین خواهد شد.
فتحی پور با تاکید بر سهم بالای وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی ادامه داد: با اکتشاف و استحصال منابع نفتی در حدود ۱۰۰ سال پیش به تدریج اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی وابسته شد و این روند در طول تمامی این سالها ادامه داشته است و در سال های اخیر شاهد بیشترین حجم وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی بودیم.
وی تاکید کرد: وابستگی به درآمدهای نفتی یک شبه ایجاد نشده است که یک شبه نیز از بین برود این فرآیند تدریجی به وقوع پیوسته و باید تدریجی نیز از بین برود.
فتحی پور با بیان اینکه وابستگی به درآمدهای نفتی به معنی هزینه کردن منابع فروش نفت در چارچوب بودجه های جاری و عمومی کشور است، گفت: باید به تدریج سهم درآمدهای نفتی را از بودجه عمومی کشور کاهش دهیم و درآمدهای پایدار دیگری را جایگزین آن کنیم.
وی در توضیح درآمد جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی گفت: باید در مسیر درآمدهای پایدار برای جایگزین کردن با درآمدهای نفتی حرکت کنیم و یکی از این درآمدهای پایدار مالیات است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید سهم مالیات را در درآمدهای کشور افزایش دهیم و این موضوع تنها در گروی تصحیح و ترمیم نظام مالیاتی کشور است تا از این طریق مالیات به صورت عادلانه از اقشار مختلف کشور دریافت شود.
فتحی پور با تاکید بر این موضوع که اتکا به منابع مالیاتی نیازمند رونق اقتصادی است ادامه داد: در ابتدا باید رونق اقتصادی را به کشور بازگرداند و در سایه رونق اقتصادی شاهد رونق بخش تولید و تجازت در کشور بود تنها در این صورت است که می توان با تصحیح نظام مالیاتی به تدریج درآمدهای جدیدی را جایگزین درآمدهای نفتی کرد.
وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به خوبی نقشه راه را برای نجات اقتصاد ایران از وابستگی به درآمدهای نفتی ترسیم کرده است اتکا به تولید داخل رونق بخش های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و افزایش صادرات غیر نفتی و در نهایت اصلاح نظام مالیاتی به خوبی می تواند به تدریج اقتصاد ایران را از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات دهد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: درآمدهای نفتی تنها باید برای سرمایه گذاری در امور زیر بنایی و افزایش رشد و توسعه اقتصادی کشور هزینه شود تا از این طریق در طول زمان این هزینه ها به اقتصاد کشور بازگردد و نسلهای بعدی نیز از منافع آن بهره مند شوند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار