|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۴۵

ویژه نامه «خشت کج» / نجابت در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خام فروشی نفت منشا اصلی وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی است، گفت: هم اکنون این واقعیت به نقطه ضعفی برای کشور تبدیل شده است و تنها راه نجات از این وابستگی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

حسین نجابت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر تشریح چگونگی رهایی اقتصاد ایران از وابستگی به درآمدهای نفتی گفت: اقتصاد ایران در طول یک قرن گذشته به تدریج به درآمدهای نفتی وابسته شده است و این به معنی هزینه شدن درآمدهای نفتی کشور در امور جاری و عمرانی کشور است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید به تدریج اقتصاد کشور را از درآمدهای نفتی جدا کرده و درآمدهای دیگری را جایگزین آن کنیم.
وی با بیان اینکه خام فروشی نفت منشا اصلی وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی است، گفت: باید از فروش نفت خام فاصله بگیریم و با فروش فرآورده های نفتی در مسیر کاهش سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد گام برداریم.
نجابت ادامه داد: همچنین توجه به صادرات کالاهای غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که در کشور وجود دارد می تواند ما را در این مسیر کمک کند.
وی با بیان اینکه باید از درآمدهای نفتی برای سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصادی استفاده کنیم افزود: باید از هزینه کردن درآمدهای نفتی در امور جاری و عمومی کشور پرهیز کنیم و درآمدهای این صنعت را در بخش های مولد به ویژه تولید و صنعت هزینه کنیم تا از این طریق موتور این بخش شتاب گیرد و از طریق آن درآمدهای مختلفی نصیب اقتصاد کشور شود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: با رونق بخش تولید و صنعت هم درآمدهای کشور از طریق افزایش صادرات افزایش خواهد یافت و هم بخش قابل ملاحظه ای درآمدهای مالیاتی از بخش های مختلف تولیدی و تجارت به اقتصاد کشور تزریق میشود که تمامی این درآمدها برای جایگزین شدن با درآمدهای نفتی مناسب هستند.
وی با تاکید بر ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: اقتصادی مقاومتی تنها راهبرد موجود برای نجات از وابستگی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی است. تنها با اتکا و اجرای این سیاست ها است که می توان درآمدهای دیگری را جایگزین درآمدهای نفتی کرد.
نجابت ادامه داد: توجه به تولید، اتکا به توان داخلی در تمامی زمینه ها، افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی و اصلاح الگوی مصرف در تمامی زمینه ها می تواند ما را از وضعیت کنونی خارج کند.
عضوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: هم اکنون درآمدهای نفتی بخش قابل توجهی از بودجه کشور را به خود اختصاص داده است که روند وضعیت کنونی وابستگی ما را به این درآمدها افزایش داده و این موضوع را به نقطه ضعفی برای کشور تبدیل کرده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار