|
|
کدخبر: ۱۷۰۱۶۰

سیدمهدی شجاعی درباره مهمترین دغدغه اش در حوزه فرهنگ و نشر گفت: مهمترین دغدغه ام دغدغه شدن فرهنگ برای آقایان است.

گروه فرهنگی مشرق- سیدمهدی شجاعی نویسنده و مدیر انتشارات کتاب نیستان درباره وضعیت فعلی فرهنگ کشور و اینکه او در هشت سال گذشته منتقد جدی دولت نهم و دهم بوده است، چه دیدگاهی درباره وضعیت فرهنگ در دولت جدید دارد، گفت: بحثتغییر و تحول فرهنگی در عرض یک سال و دو سال انجام نمی شود، البته گاهی از وقت ها تخریب بسیار زودتر از ساختن نتیجه می دهد و ساخت خیلی طول می کشد و سال گذشته نیز گفتم حداقل ۴۰ سال طول می کشد فجایع رخ داده در هشت سال گذشته جبران شود. الان رایحه های مثبتی به مشام می خورد از اینکه بعضی از آدمها در پست های مناسب در بخش فرهنگ نشسته اند. البته هنوز با نقطه ایده آل خیلی فاصله داریم.

وی افزود: این نشان می دهد وقتی آدم کاردان مسئول اوضاع باشد، مسیر را درست می رود و کاستی ها جبران می شود. الان ما نه توقع داریم نه شدنی است که شاهد یک تحول جدی باشیم. همین که مسیر، مسیر درستی است، امیدآفرین است. امیدوارم برای سال های آینده اتفاقاتی بیفتد. بعضی از موارد هم چون سنت غلطی شده است، بازگشت به سنت صحیح قبل عملی نیست، به عنوان مثال؛ با توجه به اینکه در نمایشگاه کتاب هستیم، بحثبرداشتن یارانه کاغذ ناشران و لطمه ای که به بازار کتاب زده خیلی وحشتناک است و قیمت کتاب ۵،۶ برابر شده است یا قصه بن دادن کتاب که خود شما می دانید چقدر قانونمند و منطقی است. ظاهر قصه این است که ما بن را به دست مصرف کننده داده ایم، اما واقعاً این اتفاق نمی افتد و جالب است که در مصاحبه یکی از مسئولان فرهنگی جدید دیدم که این اتفاق را تأیید می کند.

سیدمهدی شجاعی گفت: در مطبوعات می بینید که یارانه کاغذ داده می شود، اما فرق مطبوعات و کتاب چیست که این اتفاق برای ناشران نمی افتد، در مجموع می خواهم بگویم بعضی اتفاق ها می افتد که بازگشت به روند قبل بسیار دشوار است.

وی اظهار داشت: اینکه چرا تصمیم به قطع یارانه کاغذ گرفته شد، برمی گردد به سوءاستفاده عده ای از ناشران از این یارانه، اما به راحتی می توانستند جلوی این سوءاستفاده را بگیرند چون سوءاستفاده بدون عوامل داخلی وزارت ارشاد غیرممکن است. این عوامل همچنان هستند و در این بخش سوءاستفاده می کنند.

بعضی چیزها خیلی عقلانی است و می توان با یک حرکت های درست مسیرهای درستی نیز انتخاب شود، البته اگر واقعاً دغدغه کتاب و فرهنگ باشد. در مجموع امیدوار هستم و بشر به امید زنده است.

سیدمهدی شجاعی در پاسخ به این سؤال خبرنگار کتاب و ادبیات فارس مبنی بر اینکه شما به عنوان یکی از فعالان عرصه فرهنگ، کتاب و ادبیات اکنون بزرگترین دغدغه تان چه چیزی است که حداقل در کوتاه مدت به نتیجه برسد، گفت: مهمترین دغدغه من این است که بحثفرهنگ دغدغه آقایان شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار