|
|
کدخبر: ۱۷۰۳۱۵

پس از مطرح شدن برنامه ساماندهی نرخ سود بانکی و نزدیک شدن به فصل خرید و فروش مسکن، تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته است، در عین حال، نرخ هر برگ ۵۰۰ هزار تومانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر نسبت به ۴ ماه قبل - پیش از ابلاغ مصوبه افزایش وام خرید مسکن به ۳۵ میلیون تومان - ۱۲۱ درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش خبرگار مهر، پس از مطرح شدن برنامه ساماندهی نرخ سود بانکی و کاهش نرخ سپرده های بانکهای دولتی و خصوصی، تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته است و این امر باعثافزایش قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شده است.

روز گذشتهاوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حدود ۸۴ هزار تومان معامله شد،این در حالی است که در اولین روزهای کاری سال جاری، نرخ هر برگ ۵۰۰ هزار تومانی گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بالاترین نرخ حدود ۶۵ هزار تومان در فرابورس دادوستد شد.

بر این اساس نرخ این اوراق از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۹ هزار تومان در هر برگ ۵۰۰ هزار تومانی افزایش یافته است و تحلیلگران بازار پیش بینی می کنند با آغاز فصل خریدو فروش و رونق مسکن، نرخ این اوراق افزایش یابد.

افزایش نامحسوس نرخ اوراق مسکن

سال گذشته شورای پول و اعتبار افزایش میزان وام مسکن به ۳۵ میلیون تومان و همچنین وام جعاله مسکن به ۱۰ میلیون تومان را در حالی ابلاغ کرد که یکی از اهداف این طرح افزایش قدرت خرید مردم بود و پیش بینی می شد با اجرایی شدن این مصوبه بازار مسکن رونقی تازه بگیرد و با رونق آن بخش های اقتصادی و تولیدی مرتبط نیز جانی دوباره بگیرند.

با این وجود، این اتفاقات و پیش بینی ها درست از آب درنیامد و بازار مسکن چندان رونق نگرفت، اما نرخ این اوراق به صورت نامحسوسی افزایش یافت. در حال حاضر هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن ۳۵ میلیون تومانی حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شود.

در مجموع نرخ خرید این اوراق همراه با اوراق ۱۰ میلیون تومانی جعاله حدود ۷.۵ میلیون تومان تمام می شود؛ به عبارت دیگر با هزینه حدود ۷.۵ میلیون تومانی، حدود ۳۶.۵ میلیون تومان در اختیار فرد قرار می گیرد.

همچنین قیمت اوراق مسکن قبل از مصوبه شورای پول و اعتبار در اواسط دی ماه سال گذشته حدود ۳۸ هزار تومان در هر برگ ۵۰۰ هزار تومانی بود که با این احتساب هم اکنون با افزایش ۴۶ هزار تومانی و ۱۲۱ درصدی به ۸۴ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که سال گذشته در اواسط دی ماه با ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش میزان وام مسکن، نرخ دریافت وام ۳۵ میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن و استفاده از اوراق گواهی حق تقدم از فرابورس حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، به عبارت دیگر هر یک میلیون تومان وام درآن زمان حدود ۸۰ هزار تومان هزینه داشت.

سال گذشته چند هفته پیش از تصویب افزایش سقف وام مسکن تا ۳۵ میلیون تومان در شورای پول واعتبار، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس افزایش یافت. سرعت رشد قیمت وام مسکن در فرابورس به حدی بود که معاملات این اوراق به دستور مقام ناظر بازار در فرابورس متوقف شد.

استدلال کلی بر این بود که سفته بازان یا اصطلاحا دلالان عامل اصلی رشد قیمت وام مسکن در فرابورس بوده اند. در چنین شرایطی با تصمیم فرابورس نماد این اوراق با سقف دامنه نوسان ۵۰درصد باز شد، پس از بازشدن دوباره نماد وام مسکن در فرابورس قیمت این اوراق تا ۷۵ هزارتومان افزایش یافت البته پس از آن قیمت این اوراق کاهش یافت.

تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن

در حال حاضر سقف پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ۳۵ میلیون تومان با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله و نرخ سود حداکثر ۱۵ درصدی است و تقسیط تسهیلات به سه روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره ای انجام می شود. نرخ سود تسهیلات برای قراردادهای با بازپرداخت دو سال ۱۴ درصد و برای بازپرداخت بیش از دوسال ۱۵ درصد است.

عمر ساختمان مشمول تسهیلات خرید مسکن محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز چنانچه از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از ۲۰ سال نگذشته باشد سقف تسهیلات پرداختی ۳۵۰ میلیون ریال و چنانچه از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از ۲۰ سال و حداکثر ۲۵ سال گذشته باشد سقف تسهیلات پرداختی ۲۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

یکی از بنگاهداران مسکن در مورد نرخ این اوراق به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر هزینه ۷.۵ میلیون تومانی برای خرید ۴۵ میلیون تومان اوراق باعثشده است که انگیزه برای خرید این اوراق کاهش یابد و این در حالی است که خریداران باید سود دریافتی این اوراق را نیز به وام مسکن بپردازند.

یکی دیگر از فعالان بنگاه های معاملات ملکی نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل جابجایی، اجاره و خرید وفروش مسکن در راه است، این موضوع می تواند بر نرخ اوراق مسکن تاثیرگذار باشد. در مجموع هدف دولت برای افزایش میزان وام مسکن کمک به مردم به ویژه اقشار ضعیف برای خانه دار شدن بود، اما هزینه تمام شده برای خرید این اوراق برای این عده از افراد بالا است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار