|
|
کدخبر: ۱۷۰۴۶۶

سردبیر مجله باستان شناسی و تاریخ در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: سردبیر مجله باستان شناسی و تاریخ از مشکلات موجود در موزه ها و عدم وجود عزم جدی برای رفع این مشکلات خبر داد.

کامیار عبدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمبا بیان این که متأسفانه در موزه ها ردیفی به منظور چاپ کتاب ویژه موزه در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: به این ترتیب اگر موزه ای در ایران اعلام کند که می خواهد کتابی چاپ کند، اجاز ه ندارد، در حالی که وقتی به همین ترکیه و اردن می رویم برای یک موزه منطقه ای نه موزه ملی، یک مجله در حوزه پژوهش های خودشان برای مردم و یک بولتن داخلی مربوط به اطلاعات داخل موزه دارند که مرتب چاپ می شود.

وی با بیان این که در تمام دنیا بگردید، تنها موزه ملی کشوری که نه یک مجله و نه یک بولتن داشته و حتی یک کتاب هم بیرون نداده، موزه ملی ایران است تصریح کرد: متأسفانه در کنار این ضعف بزرگ، برخی نمایشگاه های تکراری و قدیمی مانند " مرد در گذر تاریخ " یا " زن در پیاده روی جغرافیا " یا " اشیای طلایی موزه ایران باستان " یا " اشیای نقره ای موزه ایران باستان " برگزار می کنند که اینها یک سری موضوعات کلیشه ای است و متأسفانه در این حوزه کم تر فکر می شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر آقای سلطانی فر، به عنوان رئیس سازمان میراثفرهنگی، می خواهد برادری خود را ثابت کند با رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت کند تا ۲۰ درصد فروش بلیت موزه ایران باستان را به خود موزه برگردانند و اجازه دهند که انتشارات و مجله داشته باشند.

عبدی یادآور شد: سوال اینجاست که الان با کدام بودجه مجله یا بولتن چاپ کنیم؟ کار ویراستاری و یکدست کردن مطالب را ما انجام می دهیم اما حروفچینی و طراحی آن حداقل یک میلیون تومان نیاز است، چه کسی و از کجا باید این پول را پرداخت کند؟ بعد، چطور می خواهیم چاپ کنیم و اگر چاپ هم شد، موزه ایران باستان، چون دولتی است اجازه فروش آن را ندارد و از طرفی نمی تواند اسپانسر بگیرد.

سردبیر مجله باستان­ شناسی و تاریخ گفت: اگر هم بخواهیم چاپ کنیم باید به سازمان میراثفرهنگی بفرستیم چون این سازمان مجوز چاپ دارد که آن ها هم این چاپ را در نوبت می گذارند و مجله یا بولتنی که قرار است فصلنامه باشد، سالنامه یا دوسالنامه می شود البته این در حالی است که کیفیت طراحی و چاپ هم دست ما نیست و احتمال زیاد با غلط تایپی و صفحه بندی بیخود همراه خواهد بود.

وی با بیان این که در موزه ها همین طور مانع پشت مانع وجود دارد اضافه کرد: باید مسئولان سازمان میراثفرهنگی به این مشکلات به طور جدی رسیدگی کنند، برخی از آن ها فقط یک هماهنگی می خواهد و مشکل بسیار بزرگ و وقت گیری نیست.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار