|
|
کدخبر: ۱۷۰۴۹۵

محمدسرور رجایی گفت: خالد حسینی را یک گزارش نویس قهار یافتم که کار سفارشی انجام می دهد. او در این کتاب تمام بدبختی ها را در افغانستان نشان داده و در نهایت به مدینه فاضله یعنی آمریکا می رسد و به خوشبختی دست می یابد.

گروه فرهنگی مشرق - محمدسرور رجایی شاعر، نویسنده، رونامه نگار و عضو دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مسئولیت غرفه شهدای افغانستان در جنگ تحمیلی واقع در نمایشگاه بین المللی کتاب را برعهده دارد. او به حضور کشور افغانستان در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور افغانستان مهمان ویژه امسال نمایشگاه بین المللی کتاب است و این نخستین بار است که در تاریخ برگزاری این نمایشگاه چنین اتفاقی می افتد، بسیار خوشحال کننده خواهد بود و از این فرصت استفاده لازم را برد. علت این رویداد نیز قرابت فرهنگ، زبان و آداب و رسوم کشور افغانستان به ایران است.

وی اضافه کرد: اتفاقات شایان توجهی که در این دوره شاهد آن بودیم، بازگشت بخش فرهنگی افغانستان از بخش بین الملل به شبستان است. سفارت افغانستان در ایران، موسسه فرهنگی دُرِّ دَری، خانه ادبیات افغانستان، انجمن ناشران افغانستان و خانه هنر اکبری، پنج نهادی هستند که فضای مناسب برای کتاب دوستان افغان را در نمایشگاه فراهم نموده اند.

نمایش مستند «عبور از غبار» در نمایشگاه کتاب

این فعال فرهنگی افغان به فعالیت های افغانستان در نمایشگاه اشاره کرد و توضیح داد: نشست شعر افغانستان، نشست هنر افغانستان، داستان، شعر زنان، بررسی مطبوعات مهاجرت در سی سال گذشته، نمایشگاه عکس از آثار تاریخی و دیدنی کشور افغانستان در کنار نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد. علاوه بر اینها، یک نشست تخصصی با موضوع سینمای افغانستان نیز برگزار خواهیم نمود که مستند «عبور از غبار» را برای بازدیدکنندگان به نمایش خواهیم گذاشت.

او به فرصت پیش آمده در این نمایشگاه نیز اینطور اشاره نمود: این نمایشگاه فضای تعامل رو در روی نویسندگان ایرانی و افغان را فراهم کرده است و این امکان را برای بازدیدکنندگان ایجاد نموده تا با آثار ایرانیان و افغان ها در حوزه های مختلف آشنا شوند.

بخش ویژه شهدای افغانستان در نمایشگاه کتاب

رجایی به معرفی بخش ویژه افغانستان در نمایشگاه کتاب نیز پرداخت و توضیح داد: امسال یک بخش دیگر نیز در کنار تمام فعالیت های فرهنگی افغانستان ایجاد شده است. بخش معرفی شهدای افغان در هشت سال دفاع مقدس، بخشی است که امسال در نمایشگاه راه اندازی شده و تاکنون با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان ایرانی و افغان روبرو گردیده است. این غرفه موجبات علاقمندی جوانان افغانستانی به فرهنگ مقاومت و شهیدان افغان را فراهم کرده است. همچنین برای نمایشگاه یک ویژه نامه فرهنگ ایثار و شهادت آماده کرده ایم که به حالت های شهدا، لحظات آخر زندگی ایشان و وصیت های شهیدان پرداخته است.

افغانستان بیش از دوهزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده

او ضمن اشاره به آمار شهدای افغان به ذکر خاطره ای از یکی از شهدای افغان پرداخت: آمار رسمی و صحیحی از شهدای افغانستان در هشت سال دفاع مقدس وجود ندارد، ولی به صورت تخمینی و با تحقیقاتی که در ۶ سال اخیر انجام داده ام، افغانستان بیش از دوهزار شهید تقدیم اسلام کرده است. شهید عبدالرحیم جمشیدی یکی از شهدای افغان است، که دارای یک سرگذشت شنیدنی است. وی پس از شهادت به این خاطر که در ایران اقوامی نداشته و گمنام بوده و موفق به کشف هویت وی نگردیدند، در نظر بوده به عنوان شهید گمنام او را به خاک بسپارند. بر اثر یک اتفاق، تابوت شهید در مسیر حمل به سوی گلزار شهدا از پشت آمبولانس بیرون افتاده و یکی از حضار که وی را می شناخته هویت او را شناسایی کرده و شهید گمنام دفن نمی شود. مزار این شهید امروز در آرامستانی واقع در داودآباد ورامین قرار داد.

به اندازه انگشتان دست کتاب خوب نداریم

این نویسنده افغانستانی، کتاب «انجیرهای سرخ مزار» را اثری در قامت یک اثر ادبیات پایداری ندانست و گفت: محمد حسین محمدی نویسنده «انجیرهای سرخ مزار» به زیبایی توانسته تصاویر بد و زشت جنگ با روس ها را حکایت کند ولی به شخصه به عنوان اثر پایداری افغانستان «انجیرهای سرخ مزار» را قبول ندارم، ولی در بخش ادبیات جنگ این کتاب توانسته اوضاع داخلی و شرایط مردم افغانستان را به خوبی روایت کند که از این حیثیک شاهکار است و به خوبی ظلمی که به مردم رفته را به رشته تحریر در آورده است.

او افزود: متاسفانه در رابطه با جهاد و مقاومت افغانستان در جنگ به تعداد انگشتان یک دست، کتابِ خوبِ چاپ شده نداریم. کتاب های «کشتگان دشت جبرئیل» و «تشنگان غوریان» که انتشارات سوره مهر آنها را چاپ کرده کتاب هایی است که نمایانگر ادبیات مقاومت افغانستان است.

«جانستان کابلستان» غافلگیرم کرد

رجایی به کتاب هایی با موضوع افغانستان که در نمایشگاه کتاب در سال های گذشته دیده نیز اشاره نمود: مشاهده کتاب «جانستان کابلستان» رضا امیرخانی در سال ۹۰، «در پایتخت فراموشی» محمد حسین جعفریان در سال ۹۱ و مجموعه اشعار شاعران افغانستان تحت عنوان «درختان تبعیدی» در سال ۹۲ کتاب هایی بود که با دیدن آنها در نمایشگاه کتاب غافلگیر شدم.

«بادبادک باز» را نتوانستم بخوانم

او در واکنش به کتاب «بادبادک باز» اثر خالد حسینی نیز اینطور پاسخ داد: «بادبادک باز» خالد حسینی را نتوانستم بیش از ۱۰۰ صفحه بخوانم ولی بعد از گذشت سه سال و خواندن نقدهای موافق و مخالف آن را به طور کامل خواندم. خالد حسینی را یک گزارش نویس قهار یافتم که کار سفارشی انجام می دهد. او در این کتاب تمام بدبختی ها را در افغانستان نشان داده و در نهایت به مدینه فاضله یعنی آمریکا می رسد و به خوشبختی دست می یابد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار