|
|
کدخبر: ۱۷۰۶۰۹

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس در جریان بررسی بند «و» طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۸۷ با حذف بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی مخالفت کردند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور به دنبال بررسی بند «و» طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب ۱۳۸۷ در صحن مجلس نمایندگان پیشنهاد حذف این بند را مطرح کردند که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز صبح امروز در جریان بررسی این بند از قانون سازمان طی سخنانی با تبریک حلول ماه رجب به نمایندگان مجلس گفت: یک ماده از مواد پیشنهادی برای قانون سازمان بازرسی حذف و یک ماده اضافه شد. ماده ای که حذف شد در رابطه با استفاده از بازنشستگان بود که پیشنهاد جدیدی به آن افزوده شد.

وی با اشاره به ماده افزوده شده به قانون سازمان بازرسی گفت: ماده ای که اضافه شد شامل این است که ۲۹۰ نماینده مجلس حق دارند از سازمان بازرسی کل کشور تقاضای بازرسی فوق العاده کنند. اما بحثاین است که اگر هر نماینده در سال ۲ بازرسی فوق العاده به سازمان بازرسی ارجاع دهد، در طول سال ۵۸۰ مورد بازرسی از سوی مجلس به سازمان ارجاع داده می شود. در این صورت بیش از ۸۰ درصد وقت سازمان بازرسی مصروف پاسخ به نمایندگان خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سازمان بازرسی کل کشور فقط ۱۸۰ بازنشسته متخصص مثل خلبان، نظامی و انتظامی دارد که در عید امسال عذر ۴۷ نفر از این تعداد بازنشسته خواسته شد. بنده اعتقاد دارم باید از نیروی جوان و متخصص در کار بازرسی و نظارت استفاده شود و به همین خاطر در بکارگیری بازنشستگان حساسیت دارم. مثلا فرض کنید یک هیات بازرسی در وزارت کشور مستقر می شوند که بین نیروهای مستقر فقط یک نفر متخصص و بازنشسته ماموریت می یابد که با توجه به تجربه خود روند بررسی را تسریع می کند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه در موارد ضروری از نیروهای بازنشسته در سازمان بازرسی کل کشور استفاده می شود، گفت: با توجه به خیل سازمان هایی که باید سازمان بر آن ها نظارت و بازرسی داشته باشد، طبق روال کنونی هر ۱۸ سال نوبت یکی از سازمان ها می شود که وارد این سازمان شویم. اگرا جازه بکارگیری استفاده از بازنشستگان را پیدا نکیم هر ۴۷ سال باید یکی از این سازمان ها را بازرسی کنیم. امسال به عنوان اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده و از اسفند سال گذشته سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است. سازمان بازرسی کل کشور نیز تلاش دارد از طریق مبارزه با فساد به شکوفایی اقتصاد کمک کند. اما آیا با این شرایط، سازمان می تواند در مبارزه با فساد آن طور که باید عمل کند؟!

سراج با اشاره به سفری که اخیرا برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به یکی از کشورهای همسایه داشت افزود: در این کشور ۳۵ وزارتخانه وجود دارد که به هر وزارتخانه یک بازرس کل اختصاص داده شد؛ یعنی ۳۵ بازرس کل دارند. از بازرس کل وزارت کشور سوال کردم که شما برای نظارت و بازرسی از چه میزان نیرو استفاده می کنید که گفته شد فقط در وزارت کشور سازمان بازرسی آن کشور ۶ هزار نیرو دارد. حتی درباره میزان حقوق آن ها سوال کردند که گفتند ۸ هزار دلار حقوق دارند. جالب آنکه ابتدا به ساکن ۴۵۰۰ دلار وارد سازمان بازرسی آن کشور می شود. آن وقت بندی از قانون سازمان که مربوط به اختصاص ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان اضافه کار به طور متوسط به هر نیروی سازمان مورد مخالفت مجلس قرار گرفت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مخالفت کتبی فرماندهی کل قوا در استفاده از نیروهای غیرنظامی در این حوزه ها گفت: هر بازرسی به طور متوسط ۲ الی ۳ ماه به طول انجامیده و هر بازرس به طور میانگین ۲ بازرسی برنامه ای می تواند در طول سال انجام دهد. این در حالی است که در کل کشور از نیروی خدمات تا بازرس کل، حدود ۱۸۰۰ نفر نیرو دارم. اگر وارد جزییات شویم حدود ۱میلیون سازمان هستند که باید بازرسی شوند. آیا با حدود ۲ هزار نیرو امکان بازرسی و پاسخگویی به نمایندگان محترم را داریم؟! در عین حال باید در برخی موارد در کمیسیون اصل ۹۰ حضور پیدا کرده و یا در خصوص تحقیق و تفحص مجلس کمک کنیم.

در نهایت با رای گیری نمایندگان، پیشنهاد حذف بند «و» که مربوط به بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی بود رای نیاورد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار