|
|
کدخبر: ۱۷۰۸۲۳

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با تسنیم مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان این که اقتصاد کنونی صنعت هوانوردی کشور نامتوازن است، گفت: اگر نرخ جدید ۵۰۰ تومانی سوخت با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما همزمان شود، صنعت حمل ونقل هوایی به توازن می رسد.

حمید غوابش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا اشاره به مصوبه دولت در خصوص تعیین نرخ ۵۰۰ تومانی سوخت تحویلی به ایرلاین ها، افزود: نکته مثبتی در مصوبه دولت وجود دارد و این که نگاه دولت به سوخت هواپیما و سوخت مصرفی اتومبیل تفکیک و متفاوت شده است. ما هم انتظار داشتیم که دولت همین کار را انجام دهد، چراکه حمل ونقل هوایی یک صنعت تولیدی است.

وی تصریح کرد: فلسفه قانون هدفمندی یارانه ها حمایت از تولید و کاهش هزینه هاست. از این رو به طور طبیعی انتظار داشتیم عملکرد دولت به گونه ای نباشد که هزینه های تولید افزایش یابد.

وی در عین حال تاکید کرد: نرخ ۵۰۰ تومانی که دولت برای سوخت اعلام کرده مشروط به این که با اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه همزمان شود می تواند به یک توازن اقتصادی در صنعت حمل ونقل هوایی منجر شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر این که هم اکنون متوسط هزینه ایرلاین ها ۳۷ درصد از متوسط درآمدها بیشتر است، گفت: بنابراین همین الان اقتصاد صنعت هوانوردی یک اقتصاد نامتوازن از نظر هزینه - درآمد است.

غوابش ادامه داد: به نظر می رسد دولت بایستی یک نگاه حمایتی به حمل ونقل بار هم می داشت، گرچه پیش از این نیز شرکت های هواپیمایی حمل بار سوخت را با نرخ بین المللی می خریدند و به همین دلیل نیز آمار حمل ونقل هوایی بار در ایران کاهش یافت. بهتر بود برای حمل ونقل هوایی بار هم با شیب ملایم تری افزایش نرخ سوخت را انجام دهند تا دوباره هزینه تولید در این عرضه کاهش یافته و می توانستیم شرکت ها را جهت توسعه فعالیت های در حوزه حمل ونقل بار ترغیب کنیم.

وی افزود: نکته سوم خیلی مهم که در مصوبه دولت مقداری مبهم است، تکلیف شرکت های هلی کوپتری است. این شرکت ها هم طبق قانون جزو هواپیما محسوب می شوند بنابراین انتظار این است که آنها نیز سوخت را با نرخ مصوب دولت برای شرکت های هواپیمایی حمل مسافر دریافت کنند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: این شرکت ها یکی از زیرساخت های مهم حفظ و نگهداری زیرساخت های صنعتی مانند نفت کشور به حساب می آیند و باید مورد حمایت قرار گیرند. اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل گران بودن سوخت با مشکلات زیادی را مواجه بوده اند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار