|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۶۰

نادر طالب زاده که دبیری یک دوره جشنواره سینمایی «افق نو» را برعهده داشت ولی دومین دوره آن در دولت یازدهم با مخالفت روبه رو شد از برپایی این رویداد در قالب کنفرانسی در نقد سیاست های خارجی آمریکا خبر داد.

گروه فرهنگی مشرق- نادر طالب زاده که این روزها مسئولیت بخش بین الملل سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت را به عهده دارد درباره سرنوشت جشنواره «افق نو» که در دولت یازدهم برگزار نشد گفت: متاسفانه مدیران سینمایی در دولت یازدهم جشنواره فرهنگی «افق نو» را تعطیل کردند و برای تعطیلی آن هیچ دلیل موجهی هم نداشتند.

وی در ادامه افزود: تعطیلی این پدیده فرهنگی به مجلس هم کشیده شد و اعتراض نمایندگان را نیز در بر داشت و رسانه ها نیز واکنش نشان دادند. البته «افق نو» پدیده ای نیست که بتوان آن را تعطیل کرد چراکه این جشنواره رویدادی متعلق به مردم ایران است و حق آنها است که نسبت به جنایت هایی که استکبار انجام می دهد، آگاه باشند و مهم ترین ویژگی جشنواره این بود که این بی عدالتی ها و ظلم ها را از زبان متفکران غربی و در قالبی فرهنگی بیان می کرد.

این فیلمساز با تاکید بر اینکه اصرار و پافشاری برای برگزاری «افق نو» ادامه دارد، متذکر شد: صدور مجوز از سوی سازمان سینمایی تنها زمانی معنا پیدا می کرد که «افق نو» به عنوان یک رویداد سینمایی مطرح بود اما به اعتقاد من ساختار این رویداد را می توان به کنفرانس تغییر داد و با عنوان کنفرانس «افق نو» بحثهای رسانه ای و انتقاد از سیاست های دولت آمریکا را پیش برد.

طالب زاده ادامه داد: در این صورت برای برگزاری کنفرانس عملی و با محوریت استکبار جهانی نیاز به مجوز از سازمان سینمایی نداریم و در حال حاضر بسیاری از ارگان ها برای برگزاری این کنفرانس اظهار تمایل کرده اند.

وی که قرار است یک فیلم سینمایی با موضوع حمله آمریکایی ها به هواپیمای ایرباس ایرانی را کارگردانی کند در پاسخ به این که به نظر می رسد سیاست های جشنواره فیلم مقاومت در بخش بین الملل بی شباهت به سیاست های جشنواره «افق نو» نیست، گفت: «افق نو» رویدادی هنری و رسانه ای با دغدغه های خاص خودش است و جشنواره فیلم مقاومت هم موضوع و دغدغه های خودش را دارد. تفاوت این دو رویداد فرهنگی در این است که جشنواره فیلم مقاومت جشنواره ای متمرکز بر فیلم و فیلمسازی است اما مقوله فیلم در «افق نو» تنها یک بخش از این رویداد است که فیلم های انتقادی نسبت به سیاست های خارجی آمریکا را در برمی گیرد.

طالب زاده با اشاره به این مطلب که موضوع اصلی «افق نو» نقد سیاست های خارجی دولت آمریکا است، بیان کرد: نقد سیاست های خارجی دولت آمریکا موضوع اصلی «افق نو» است و مهمانان این کنفرانس هم اغلب فعالان سیاسی و منتقدان و افشاگران سیاست های استکبارگونه آمریکا هستند و هدف از برگزاری این رویداد بیان نگاه منافقانه آمریکا در سیاست های خارجی از زبان منتقدان آمریکایی و اروپایی است.

کارگردان فیلم «بشارت منجی» با اشاره به این که روح مقاومت در دو رویداد فرهنگی جشنواره فیلم مقاومت و همچنین کنفرانس «افق نو» وجود دارد، گفت: مقوله مقاومت در هر دو رویداد فرهنگی وجود دارد و هر دو می خواهند حقیقت واقعی دولت آمریکا پس از واقعه یازدهم سپتامبر را بیش از پیش برای هنرمندان و صاحب نظران و روشنفکران جهان افشا کنند.

طالب زاده در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه مقاومت حرفی جهانی است، عنوان کرد: خوشبختانه در حوزه مقاومت امروزه دنیا حرف زیادی برای گفتن دارد که نمونه های خوبی از آن را می توان در مقاومت مردم فلسطین، بیداری اسلامی در کشورهای عربی و یا حتی خود مردم آمریکا مشاهده کرد که خوشبختانه به تعریف درستی از این مقاومت رسیده اند و نمونه بارز آن «آرت اولیویر» فیلمساز مستقل آمریکایی است که به طور خودجوش یازده سپتامبر را مورد نقد قرار داده است.

جشنواره «افق نو» با رویکرد ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی با دبیری نادر طالب زاده در دولت محمود احمدی نژاد شکل گرفت ولی با روی کار آمدن دولت روحانی و حضور مدیران جدید در سازمان سینمایی حمایت از این جشنواره قطع و این رویداد سینمایی تعطیل شد.

در فراخوان دومین دوره این جشنواره سینمایی که برگزار نشد، مقرر شده بود که به جنبش وال استریت، بیداری اسلامی، نقش لابی های صهیونیستی در بحران کنونی آمریکا و اروپا، قدرت و نفوذ لابی های صهیونیستی در غرب، بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا، مقاومت علیه اشغال و مداخله غیرقانونی، جنبش های ضد جنگ، اسلام هراسی و ایران هراسی، جهان مدرن و عدالت پایدار، جهانی به دور از تروریسم و سلاح های هسته ای، جهانی بدون وهابیت، سوریه و فلسطین - مقاومت و ظلم ستیزی، هتک حرمت پیامبران، به تصویر کشاندن شیطان، خشونت و تروریسم در هالیوود، یازدهم سپتامبر و تضعیف ایمان و بنیاد خانواده پرداخته شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار