|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۸۵

خبرگزاری تسنیم: نماینده ماماها در شورای عالیسازمان نظام پزشکی برای حذف ماماهای ایران راهکار ۳۰ ما برای هرا ۱۰۰ زایمان ارائه کرد و گفت: متأسفانه سختی کار ماماها به هیچ عنوان در کشور اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، نوشین زنده زبان نماینده ماماها در سازمان نظام پزشکی در برنامه روز جهانی ماما اظهار داشت: واقعاً این درست است که در چنین روزی فقط به جامعه پزشکی یک تبریک بگوییم و از نمایندگان آن قدردانی کنیم و آیا لازم نیست که به مشکلات آن ها در سیستم نظام سلامت بپردازیم.

وی افزود: نباید در حوزه نظام سلامت کشور ماما امنیت شغلی نداشته باشد و در این راستا نیز نبایدبا ارائه نظرات غیرکارشناسی جایگاه مامایی متزلزل شود.

زنده زبان با اشاره به ۵۰ هزار عضو جامعه مامایی ادامه داد: باید با برنامه ریزی مناسب بتوانیم از پتانسیل این تعداد ماما به خوبی استفاده کنیم البته این حرف ها بارها زده شده است و امیدواریم این تریبون ها صحبت های به حق ما را به گوش مسئولان برسانند.

نماینده ماماها در سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه مامایی مشکلات زیادی دارند و مظلوم واقع شده اند و به صورت شایسته برای برطرف شدن این مشکلات قدمی بردنداشته شده است گفت: در کشورهای پیشرفته که آمار سزارین پایین است و امار زایمان طبیعی بالا رفته است به لحاظ آن است که ماماها در خط اول زایمان های طبیعی به کار گرفته می شوند ولی در سال های اخیر نقش ماماها در کشور کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته طرح های خوبی از طرف وزیر بهداشت برای بالا بردن شاخص سلامت مادران، افزایش جمعیت و ترغیب زایمان طبیعی صورت پذیرفته است به هر حال حیطه خدمات مامایی گسترده است و زنان ما نیز به این خدمات نیاز دارند.

زنده زبان با اشاره به گوشه ای از مشکلات ماماها عنوان کرد: نداشتن ماما در حوزه فیزیولوژی، عدم آموزش های لازم در دوران بارداری، روش های کاهش درد در زایمان، خلأ بهداشت بلوغ و موارد دیگر از مشکلات حوزه مامایی به حساب می آید و باید حتی برای مشاوره ازدواج نیز از ماماها استفاده کرد بنابراین تمام این موارد به یک برنامه ریزی مناسب نیاز دارد.

*عدم اجرای قانون سختی کار ماماها

نماینده ماماها در سازمان نظام پزشکی یکی دیگر از معضلات جامعه مامایی را عدم اجرای قانون سختی کار آن ها عنوان کرد و گفت: همه به این مشکل اذعان دارند ولی برای برطرف کردن آن کاری صورت نپذیرفته است و فقط در پایان سال گذشته بخشنامه ای برای سختی کار دانشگاه ها ارائه شد مبنی بر این که افراد بالای ۲۰ سال فعالیت می توانند از این قانون سختی کار بهره مند شوند در حالی که در لیست این مشاغل کمک بهیارها، پرستاران و رشته های تکنسین های اتاق عمل جراحی وجود داشت اما اسمی از ماماها نبود و این مایه دلسردی ماماها می شود.

*۳۰ ماما برای هر هزار زایمان

وی در ادامه با اشاره به راهکاری برای حذف بیکاری ماماها عنوان کرد: اگر بتوان براساس استانداردها برای هر هزار زایمان ۳۰ ماما لحاظ کرد مسلماً بیکاری ماماها نیز از بین می رود.

زنده زبان در ادامه به مشکل عدم انعقاد قرارداد با بخش های خصوصی در حوزه مامایی اشاره کرد و گفت: بیمه ها به دلیل داشتن بار مالی از این مسئله شانه خالی می کنند ولی باید از آن ها پرسید چطور هزینه هایmriهای بی مورد و سزارین را پرداخت می کنند ولی نمی توانند در حوزه مامایی پوشش لازم را داشته باشند و این در حالی است که اجازه مطب داده می شود ولی نسخ آن پزشک پذیرفته نمی شود بنابراین یک نفر باید پاسخ این مشکلات را بدهند.

*ضرورت تفکیک دانشکده های مامایی و پرستاری

نماینده ماماها سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به تلاش رئیس و شورای سازمان نظام پزشکی برای برطرف کردن مشکل عدم انعقاد قرارداد بیمه ها با بخش های خصوصی در حوزه مامایی خاطرنشان کرد: پیشنهادی که ما در این زمینه دانشکده مامایی و پرستاری درایم این است که طرحی به صورت پایلوت برای تفکیک دانشکده های مامایی و پرستاری صورت پذیرد و در صورت موفقیت این طرح به کل کشور تسری پیدا کند.

در ادامه مراسم روز جهانی ماما معصومه آباد رئیس جمعیت مامایی ایران نیز که عضو شورای شهر اسلامی تهران است اظهار داشت: ماماها باید به همدیگر همبستگی داشته باشند و اگر این همبستگی ها وجود نداشته ابشد مصلما اعتراض های آن ها در زمینه ادغام با پرستاران که طرح بی هدفی بود محقق نمی شد البته ما نیز نمی خواهیم شأن گروهی را بالا یا پایین ببریم و تنها درخواست داریم که حرفه مامایی به عنوان یک رشته تخصصی با شرح وظایف مشخص تبیین شود.

آباد ادامه داد: ما از وزیر بهداشت تقاضا داریم جایگاه مامایی را برای ارتقای سلامت باروری افزایش دهد. زیرا ارتقای جایگاه مامایی باعثافزایش موارد پیشیگری از بیماری ها و غربالگری سرطان ها می شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اقتدار ماماها زمانی محقق می شود که بتوانیم از تربیت آن ها به درستی استفاده کنیم. همان طور که سازمان بهداشت جهانی عدالت در سلامت را مطرح کرده است بنابراین دسترسی به خدمات سلامت به خصوص برای ارائه خدمات ارزان تر به زنان باردار بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمعیت مامایی ایران با اشاره به تقویت ۵۰ هزار مامای تحصیل کرده که می توان با استفاده از آنها بسیاری از بار مالی را کاهش داد خاطرنشان کرد: حوزه مامایی باید توانمند شود و بسیار مناسب است که در روز ۱۵ اردیبهشت که روز جهانی ماما نیز هست برنامه های خوبی از طرف وزیر بهداشت برای ارتقای جامعه مامایی را داشته باشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار