|
|
کدخبر: ۱۷۰۹۸۷

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما گفت: امروز در مرحله ای هستیم که می خواهیم فرمان خاموشی آنالوگ صادر شود. راه اندازی آزمایشی تلویزیون شیما حرکت بزرگ دیگری است که در آینده ای نزدیک سرویس انبوه آن را راه اندازی می کنیم.

گروه فرهنگی مشرق- علی عسکری در آیین اختتامیه دوازدهمین اجلاس سراسری فناوری و رسانه که شامگاه یکشنبه در سالن خواجه نصیر مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه امسال با ابتکار مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است اظهار داشت: ما نیز با تاسی از نامگذاری ایشان امسال را سال فن آوری رسانه، فن آوری فرهنگ ساز و مدیریت جهادی نامگذاری کرده و امیدواریم بتوانیم در راستای منویات رهبری گام های بلندی را برداریم.

وی ادامه داد: صدا و سیما یک سازمان بسیار دقیق و حساس است و یکی از افتخارات ما این است که در چند سال گذشته حتی یک دقیقه قطعی نداشتیم و این یعنی اوج برنامه ریزی و دقت یک سازمان.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما با بیان اینکه ۲۲ نشست علمی در اجلاس دوازدهم برگزار شده است بیان داشت: موضوعات طرح شده در هر کدام از این نشست ها در حد جهانی بوده است، علاوه بر آن گردهمایی معاونین فنی استان ها را نیز برگزار کردیم و این دو روز ماراتن فنی را برگزار کرده و درباره بالاترین سطح موضوعات رسانه ای دنیای در این ۲۲ نشست بحثو گفتگو شده است.

عسکری در ادامه به ارائه گزارش هشت ساله معاونت فناوری و رسانه پرداخت و ابراز داشت: استراتژی سازمان صدا و سیما گذر از سیستم آنالوگ به دیجیتال بوده که این تحول عظیم با تلاش نیروهای خدوم صورت گرفت و دیجیتال سازی به طور کامل در سازمان پیاده شد و امروز در حد اعلا از سیستم دیجیتال استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر سازمان صدها پروژه کوچک و بزرگ انجام شده است بیان داشت: دو هزار و ۷۱۶ ایستگاه جدید رادیویی و تلویزیونی FM در سال های اخیر احداثشده است. همچنین ۲۱ هزار فرستنده تلویزیونی و FM نصب شده و ۱۸ شبکه جدید تلویزیونی در سطح استانی، ملی و فراملی راه اندازی شده است که معاونت فنی مسئولیت تامین زیرساختهای آن را بر عهده داشته است.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما ادامه داد: احداثو تجهیز ۴۳ استودیو رادیویی جدید و دیجیتال سازی حدود ۱۶۰ استودیو قبلی از جمله عملکرد معاونت توسعه و فناوری است. همچنین نوسازی ۹۶ استودیوی تلویزیونی انجام شده و امروز حدود ۱۳۹ استودیو تلویزیونی تمام دیجیتال در سازمان وجود دارد.

عسکری با اشاره به اینکه در سالهای قبل دو ماهواره در اختیار سازمان بود بیان داشت: این تعداد در سال گذشته به حدود ۲۹ ماهواره افزایش یافت که این مسئله حسادت دشمن را برانگیخت و شروع به تعطیل آن کردند.

وی افزود: حفظ نقطه مداری در فضا کار مهم دیگری بود که داشت از دست می رفت و نیروهای صداو سیما همت کرده و نقطه ۲۶ درجه شرقی را حفظ کردند و همین ماهواره بود که در روزهای حادثه به کمک ما آمد و نقش حیاتی خود را ایفا کرد.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما از اتصال تمام مراکز استانها به بستر فیبر نوری و ارتباط دائمی زنده و همچنین سیگنال رسانی زمینی به ایستگاه ها به عنوان دستاوردهای این معاونت اشاره کرد و ابراز داشت: یک اقدام جهادگونه دیگر انتخاب فرمت MPG۴ برای پخش بود که با وجود محدودیت بودجه و عدم توجه دولتها نسبت به تهیه بودجه برای این بخش توانستیم با کاری ابتکاری به دیجیتال سازی اقدام کنیم و امروز ۸۳ درصد کشور از نعمت دیجیتال برخوردار شده اند.

عسکری ایجاد تغییرات گسترده در خصوص AM را تحول دیگر حوزه فناوری دانست و بیان داشت: تمام فرستنده ها تعویض و نوسازی شده و ۲۸ فرستنده جدید نیز نصب شده است و امروز ۲۶۶ فرستنده پر قدرت AM در کشور فعال است.

وی همچنین از افزایش توانمندی در عرصه فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۵۰ سایت و ۲۲ سامانه نرم افزاری در سازمان فعال است؛ درخشیدن نیروهای سازمان در مجامع عمومی از دیگر افتخارات این معاونت است.

معاون فناوری و رسانه با اشاره به اینکه سازمان ما سازمانی است که سیستم نظارت بر فنی و مانیتورینگ آن بی نظیر است بیان داشت: تلاش برای رسیدن به فناوری های نوین در تمام عرصه های سازمان مانند استودیو مجازی، نیوز روم، اتوماسیون کامل صدا و تصویر و تلاش برای جلوه های ویژه نیز از جمله اقدامات قابل تقدیر در سازمان است.

عسکری مبارزه با تحریم در تجهیزات را برگ دیگری از افتخارات معاونت توسعه و فناوری رسانه ذکر کرد و ابراز داشت: در این زمینه سازمان کار خود را عالی انجام داد و نگذاشت تحریم ها بر کار اثر بگذارد و توانستیم با لطف الهی و همت متخصصان و نخبگان و شرکت های دانش بنیان از آن عبور کنیم و در برخی تجهیزات نیز به خودکفایی برسیم و امروز مجموعه های پیچیده در داخل کشور که در بالاترین سطوح تکنولوژی قرار دارد توسط نخبگان تولید می شود.

وی افزود: پروژه ۱۵۰ میلیارد تومانی کار بزرگ و مهمی بود و اثر جالبی در سازمان گذاشت و هنوز آثار آن وجود دارد. تمام متخصصین به صورت شبانه روزی درگیر بودند و با بهترین روش این کار انجام شد.

معاون توسعه و فناوری رسانه گفت: ما نگران بودیم که آیا MP۴ جواب می دهد یا نه و امروز می بینیم کوچکترین مشکلی نداریم و این کار به خوبی انجام شده و از شما می خواهیم فرمان خاموشی آنالوگ را صادر فرمائید. راه اندازی آزمایشی تلویزیون تعاملی حرکت بزرگ دیگری است که درباره آن کار زیادی انجام شده و شبکه شیما با بهترین کیفیت راه اندازی و در حال کار است و در آینده ای نزدیک سرویس انبوه آن را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

علی عسکری ادامه داد: اقدام اساسی در شکل دهی به آرشیو دیجیتال و اقدام راهبری در افزایش قدرت پردازش صدا و تصویر در سازمان تنها بخشی از فعالیت ها و موفیقت های سازمان صدا و سیما بوده است.

وی با بیان اینکه امروز رسانه های نوین بر پایه پهن باند پایه گذاری شده اند ابراز داشت: این رسانه ها شرایط جدیدی را ایجاد کرده و ما را در معرض چالشهایی قرار داده اند و اگر اقدامی نکنیم ممکن است دچار لطماتی شویم.

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما افزود: صدا و سیما امروز در یک پیچ تاریخی قرار دارد و در این مقطع نیاز به یک تصمیم گیری بزرگ و حساس و تاریخی وجود دارد. حوزه فنی صدا و سیما برای تصمیم گیری بزرگ مهندس ضرغامی زمینه ها را آماده کرده است.

عسکری نخستین تصمیم را ضرورت ورود به ارائه صدا و تصویر در بستر پهن باند دانست و ابراز داشت: صدا و سیما به یک مهندسی فرهنگی در عرصه پهن باند فکر می کند و اگر در این زمان به فوریت تصمیم نگیریم و در صحنه غیبت داشته باشیم روندهایی شکل خواهد گرفت که بعدها تغییر آن بسیار مشکل خواهد بود.

وی گفت: دوم اینکه شبکه های مرسوم باید اساسی تر به تعامل به مخاطبان فکر کنند و از پهن باند به نحو احسن برای رسیدن به سیستم تعاملی استفاده کنند. بهترین گزینه برای آینده ترکیب پهن باند با DVTV است که آخرین تدبیر سازمان صدا و سیما است که در ده سال آینده می توانیم آن را انجام دهیم و باید وارد این کار خطیر شویم.

معاون توسعه و فناوری سیما ایجاد یک شبکه اجتماعی با قدرت در زمینه صدا و تصویر را از احتیاجات امروز دانست و تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات باید به یکی از مطالبات اصلی سازمان تبدیل شود. ایجاد سازمان تنظیم مقررات رسانه هایی شبکه ای صدا و تصویر گام دیگری است که به دلیل فقدان قانون نیاز است سازمانی تاسیس شود و هدایت و کنترل آن را عهده دار شود.

عسکری در پایان خاطرنشان کرد: برند سازی صدا و سیما بر روی شبکه اینترنت از ضروریات است و امیدواریم توانسته باشیم در اجرایی شدن منویات ریاست سازمان قدم هایی برداشته باشیم و در ادامه نیز تمام دوستان و همکاران برای موفقیت صدا و سیما وارد میدان می شویم و کاری می کنیم که صدا وسیما در دنیای آینده سازمانی مقتدرتر از دنیای گذشته باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار