|
|
کدخبر: ۱۷۱۰۳۲

عمده فیلم های سینمایی ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نمی کند و غالب فیلم های جشنواره گذشته متاسفانه فیلم هایی بدون قصه و قهرمان بودند.

گروه فرهنگی مشرق- جمال شورجه کارگردان متعهد سینمای کشورمان در خصوص بازگشت قهرمان به سینما، عنوان کرد: قصه مند بودن فیلم ها و داشتن قهرمان در فیلم ها دو مقوله جدا از هم نیستند، چرا که هر قصه ای به یک شخصیت اصلی نیاز دارد.

وی افزود: اگر فیلم های ما واجد یک قصه تعریف شده کلاسیک باشند، هم فیلم ها قصه خواهند داشت، یعنی ماجرایی که شروع، میانه و پایانی که قطعا در انتهای اثر پیام به مخاطب منتقل می شود و اینها همه مستلزماین هستند که فیلم قصه داشته باشد و قصه فیلم دارای قهرمان و ضد قهرمان باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» ادامه داد: قهرمان و قصه در هم عجین هستند، قصه نیاز به قهرمان دارد و قهرمان شخصیتی است که مخاطب با آن همزادپنداری می کند و برعکس ضد قهرمان شخصیتی است که مخاطب با او ارتباط پیدا نمی کند و همواره به دنبال تفرق قهرمان و ضد قهرمان است.

وی تاکید کرد: قهرمان از نیازهای جدی سینمای قصه مند است.

شورجه از قهرمان در سینمای ایران به عنوان سکه نایاب یاد کرد و گفت: عمده فیلم های سینمایی ارتباط لازم را با مخاطب برقرار نمی کند و غالب فیلم های جشنواره گذشته متاسفانه فیلم هایی بدون قصه و قهرمان بودند.

وی افزود: برای آنکه سینمای ما از رکود مخاطب نجات پیدا کند و همچنان مردم با سینمای عاطفی برقرار کنند، نیاز است با فیلم های سینمایی واجد قصه و قصه فیلم ها واجد قهرمان باشد. البته خط سیر داستانی فیلم هایی که بر روی چه مسیری حرکت می کند و چه پیامی را منتقل می کند، نیز مهم هستند.

شورجه خاطرنشان کرد: اگر موضوعی کم اهمیت را دستمایه قصه ای قرار دهیم باز هم مخاطب ارتباط لازم را برقرار نخواهد کرد چرا که آن موضوع و مفهوم در میان جامعه عمومیت ندارد و یک موضوع شخصی تلقی می شود.

این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: برای رسیدن به سینمای ما به نقطه ای که از ارتباط کافی و لازم با مخاطب بهره ببرند، نیاز به قهرمان در سینما داریم که این قهرمان شخصیتی است که آرمان ها و آرزوهای مخاطب با آنها دنبال می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعریف قهرمان را واکاوی کنیم، نیاز به وقت بیشتر یا اساسا برگزاری سمیناری درباره این موضوع داشته باشیم که مؤلفه های قهرمان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان را در آن تعریف کنیم و به آن دست پیدا کنیم.

شورجه اظهار داشت: برای احیای سینمای مخاطب محور نیاز به این است که فیلم های سینمایی ما از قهرمان ها استفاده کند.

وی در پایان با اشاره به مصوبه جدید سازمان سینمایی، مبنی بر اولویت ساخت فیلم های قصه محور و بدون پایان باز، خاطرنشان کرد: اگر آئین نامه و اعلام اولویت هایی از سوی سازمان سینمایی صورت گرفته برای جذب هرچه بیشتر مخاطبین با سینما است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار