|
|
کدخبر: ۱۷۱۱۵۲

در حاشیه مراسم روز جهانی ماما؛

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بنده خودم و ۲ فرزندم به صورت زایمان طبیعی به دنیا آمده ایم جزئیات بازدید سرزده رئیس جمهور از وزارت بهداشت را تشریح کرد و گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته فسادهای پنهانی در حوزه سلامت رخ داده است.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم روز جهانی ماما در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره جزئیات بازدید سرزده رئیس جمهور که امروز صبح از وزارت بهداشت صورت پذیرفت، اظهار داشت: رئیس جمهور امروز صبح بازدید سرزده ای از وزارت بهداشت در راستای آغاز تحول سلامت کشور داشتند تا در جریان جزئیات فعالیت وزارت بهداشت برای این طرح و همچنین اقدامات دیگر در طول ۳ سال آینده قرار بگیرند.

وی افزود: رئیس جمهور در این بازدید سرزده راهنمایی های لازم در حوزه های آموزش، پژوهش و بهداشت داشتند که بسیار نیز قابل توجه بود و صحبت هایی نیز درباره حوزه دارو و فناوری نیز تاکید کردند بنابراین حضور سرزده رئیس جمهور در روز نخست آغاز طرح تحول سلامت نشان از آن دارد که عظم دولت برای حمایت از کاهش هزینه های درمانی مردم وجود دارد.

وزیر بهداشت درباره حمایتهای وزارت بهداشت از ماماها نیز گفت: هنوز قدم های محکمی در این حوزه برنداشته ایم فقط حمایت از زایمان طبیعی مطرح است که آن نیز عمده توجه اش مربوط به مردم است. بنابراین عملا قدم های خیلی بلندی در این حوزه برنداشته ایم و ماماها نیز صرفا برای ارتقای آموزش پیش رفته اند بنابراین باید زمینه افزایش مهارت های آنان را زیاد کنیم که این مسئله نیز به بخش های دانشگاهی بر می گردد.

هاشمی ادامه داد: امیدواریم با اجرای سیاست های جمعیتی برای افزایش جمعیت و اقبال مردم به زایمان طبیعی شاهد بهره برداری و ارتقای حوزه مامایی در کشور نیز باشیم.

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تضمین خوب اجرا شدن طرح تحول سلامت کشور عنوان کرد: متأسفانه برخی برنامه ها در شروع خوب است ولی در طول مسیر دچار اشکال می شود ولی ما برای بسته زایمان طبیعی ۲۵۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم بنابراین حضور سرزده آقای رئیس جمهور که صبح امروز در وزارت بهداشت به عمل آمد نشان از آن است که دولت در هر شرایطی برای اجرای طرح تحول سلامت و به خصوص ترویج بسته زایمان طبیعی متعهد است.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته این فاز نخست تغییرات هدفمندی یارانه ها است بنابراین در موضوع جمعیت نیز معتقد هستیم باید فراتر از این پیش رویم ولی باید رسانه ها صبور باشند همانطور که در گذشته نیز رسانه ها از مشکلات حوزه سلامت به خوبی اطلاع داشته اند امیدواریم بتوانیم مشکلات حوزه سلامت با اجرای این طرح برطرف شود. به هر حال ما دچار کمبودها در حوزه های مختلف از جمله زیرساختها هستیم.

هاشمی تصریح کرد: رفتار و عملکرد بیمه ها در ادامه اجرای طرح تحول سلامت نیز بسیار مهم است به هر حال در یکی دو دهه گذشته فسادهای پنهانی در این حوزه وجود داشت و اگر بخواهد این موارد اصلاح شود زمان می برد. بنابراین پیش بینی می کنیم فاز نخست طرح تحول سلامت کشور حدود چند ماه و حداکثر یکسال طول بکشد بنابراین از رسانه ها درخواست داریم صبوری کنند البته عیب های ما را نیز بگویند ولی موفقیت ها را نیز اعلام کنند تا افراد گمنامی که در این حوزه در اقصی نقاط کشور خدمت می کنند دلگرم شوند تا این مسیر را ادامه دهند.

وی درباره اشکالاتی که شاید در طرح تحول سلامت کشور رخ دهد، عنوان کرد: آن قسمت شاید اشکالی بوجود آید عدم صبوری است بنابراین باید این اشکالات در قدم نخست در بیمارستانها برطرف شود. مسلما کار سختی در پیش رو داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: بسته های دیگری نیز در حوزه دارو ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و حمایت از بیماران صعب العلاج و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز به اجرا درخواهد آمد. شاید در گذشته نگران تامین منابع مالی بودیم ولی دیگر جای نگرانی نیست.

هاشمی درباره اینکه چه سازمانها و نهادهایی باید به وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت کمک کنند عنوان کرد: بخشها و سازمانهای مختلف از جمله نظام پزشکی و بیمه ها نقش بسیار مهمی در اجرای مناسب طرح تحول سلامت کشور دارند و درخواست داریم نهایت همکاری را داشته باشند بخصوص بیمه ها در جای دیگر سرمایه گذاری نکنند و به پرداخت بدهی های خود اقدام کنند و در نهایت کار به صورتی پیش نرود که هر کسی اشکالات را گردن دیگری بیندازد. مسلما اجرای این طرح باید مانند عملکرد اندام های بدن باشد همانطور که یک نقطه ای از بدن دچار اشکال می شود دیگر نقاط بدن نیز تحت شعاع قرار می گیرد بنابراین مشکلات مردم در حوزه سلامت توهم نیست همه باید کمک کنند تا این مشکلات برطرف شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه قانون ۶۱۶ مجازات اسلامی که باعثمی شود کادر پزشکی برای اقدامات ریسک پذیر درمانی دچار مشکلات حبس شوند، عنوان کرد: ما بنا نداریم هر کاری که می کنیم رسانه ای می کنیم قانون ۶۱۶ در گذشته وجود داشت مسلما رئیس محترم قوه قضائیه آیت الله آملی لاریجانی خودشان حساسیت ویژه ای در این زمینه دارند همینطور وزیر دادگستری نیز در این مورد این حساسیت ها را خواهند داشت بنابراین وقتی از امروز قدم هایی برای طرح تحول سلامت کشور برداشته می شود باید آرامش در حوزه پزشکی وجود داشته باشد و با چنین قوانینی نباید ریسک پذیری جامعه پزشکی را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: بنده نیز معتقد هستم قانون گذار برداشت مناسبی از این قانون نداشته است بر این اساس دیروز نیز که با آقای پورمحمدی وزیر دادگستری در این مقوله مباحثی داشتیم امیدواریم این مشکل هرچه زودتر برطرف شود به هر حال ما معلول یک تصمیم توسط مجلس هستیم و در این راستا امیدواریم رسانه ها به این مقوله دامن نزنند و کمک کنند تا به همراهی قوه قضائیه این مشکل به زودی حل شود.

هاشمی درباره اعتبارات تخصیصی به دانشگاه ها نیز گفت: ما درباره کمبودهای اعتبارات دانشگاه ها مسلما کمبودهایی داریم همین امروز به آقای رئیس جمهور به صورت خصوصی گفتم که ما مانند فرد گرسنه ای هستیم که می گویید دست به غذا نزنید بنابراین اعتباراتی که هم به ما تخصیص می یابد به صورت مدیریتی به دانشگاه پرداخت خواهد شد تا آنها بتوانند بدهی هایشان به پیمانکاران و شرکت های دارویی پرداخت کنند و در برای پرداخت کامل این بدهی ها اگر بخواهم قولی بدهم تا آخر سال ۹۳ را عنوان می کنم.

وی درباره آخرین وضعیت اعلام تعرفه های درمانی که عنوان می شود بیمه ها همراهی نمی کنند گفت: بیمه ها همراهی می کنند مشکل این مسئله که هنوز تعرفه ها اعلام نشده است آن است که قبل از سال علیرغم اصرار ما این مسئله مطرح نشد بعد از سال هم مقوله تعرفه ها به هدفمندی یارانه ها خورد و مردم بیشتر تشویق به انصراف یارانه ها شدند که این مسئله باعثتاخیرهایی شد اما امیدواریم تا آخر اردیبهشت ماه تعرفه های درمانی در هیئت وزیران مطرح شود و متعاقب آن نیز میزان تعرفه ها اعلام شود بنابراین در مجموع هیچ مشکلی وجود ندارد.

وزیر بهداشت در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران در پاسخ به اعتراض یکی از ماماها درباره اقدامات وزارت بهداشت برای اجرای قانون سختی کار آنها عنوان کرد: شما در نظر بگیرید همین خبرنگارهایی که دور بنده هستند شغلشان کمتر از شما سخت و استرس زا نیست ولی ما تصمیم گیرنده برای اجرای قانون سختی کار نیستیم.

* هاشمی طبیعی به دنیا آمده ام

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه خودش به صورت زایمان طبیعی یا سزارین به دنیا آمده است و فرزندانش چگونه در این روند متولد شده اند، گفت: بنده خودم به طور زایمان طبیعی به دنیا آمده ام ولی از ۳ فرزندی دارم ۲ تای آنها به صورت زایمان طبیعی به دنیا آمده اند ولی فرزندان آخری ام به خاطر مشکلات درمانی که برای همسرم وجود داشت به صورت سزارین به دنیا آمد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار