|
|
کدخبر: ۱۷۱۲۵۹

حاشیه هایی از نمایشگاه کتاب؛

تقریبا همه برندهای تولیدکننده نوشت افزار با طرح های ایرانی اسلامی از سراسر کشور در این سالن گردهم آمده اند. از شکرستان و روشنا و قاصدک که در سطح ملی فعالیت می کنند گرفته تا برندهای استانی ای همچون «رویش» که با محصولات متنوع و فراوانی در نمایشگاه امسال حاضر شده اند.

گروه فرهنگی مشرق -نمایشگاه کتاب امسال نیز، همانند سال های گذشته دارای ویژگی خاص و منحصر به فردی است که باعثمتفاوت شدن این نمایشگاه نسبت به سال های گذشته می شود. خصوصیات و نکات ویژه ای که هرکدام می تواند برای مخاطبین و بازدیدکنندگان این نمایشگاه جذاب و دیدنی باشد. با هم برخی از این ویژه ها را بررسی می کنیم:

دُردانه ای که در تهران متولد شد
از ورودی سمت درب خیابان شهید بهشتی که وارد نمایشگاه می شوید و به سمت شبستان اصلی که می روید، پُر است از غرفه هایی که برای تبلیغات موسسات مختلف برپا شده اند. از رایتل و ایرانسل گرفته تا موسسه قلم چی، اما در این میان دیدن ماشینی که در جلوی یکی از غرفه ها ایستاده است و کتاب های مختلفی را به شکلی زیبا و جذاب در آن چیده اند، همه را مجذوب خود می کند.
نام این خودرو را «کتابرانه» گذاشته اند تا مَرکبی خوش رکاب برای کتاب و موسیقی باشد. مرکبی که با همت و ابتکار یک زوج جوان وارد این مسیر شده است و تاکنون مسافران زیادی را سوار بر خود دیده است.

از وزیر ارشاد گرفته تا نماینده سازمان ملل، که هرکدام به نوعی این حرکت فرهنگی را تایید کردند و آن را به عنوان یک الگوی فرهنگی معرفی کرده اند. الگویی که به گفته آقای «مهدی یزدانی» که به همراه همسرش مبتکر این طرح بوده اند، قرار است در سال جاری از یک خودرو تبدیل به چندین خودرو شود تا انشالله این حرکت زیبا و خلاقانه که موجب تشویق و ترغیب مردم به مطالعه بیشتر، فکر کردن بهتر و پیشرفت هرچه بیشتر است، با تمام قدرت ادامه مسیر دهد.

چرا کتاب می خوانیم؟
دیدن عده ای جوان که با برگه هایی کوچک در دست به سمت دیوار غرفه می روند و اندک مساحت باقی مانده از سطح دیواره ی غرفه که بر روی آن هیچ برگه ای نچسبیده است، را با برگه هایی که در دست دارند، می پوشانند؛ ناخودآگاه شما را به سمت آن غرفه جذب می کند.

غرفه ای که نام آن را «چرا کتاب می خوانیم؟» گذاشته اند و مخاطبان این غرفه دلیل رابطه خود با کتاب را در یک یا چند جمله کوتاه می نویسند و بر دیواره های این غرفه می چسبانند.
این ابتکار که با همت موسسه «آینه سوره» اجرایی شده است، توانسته در طی چند روزه برگزاری نمایشگاه، غرفه این موسسه را به یکی از غرفه های بسیار پرمخاطب به ویژه برای دانشجویان و دانش آموزان تبدیل نماید.

یکی از ویژگی های خوب این غرفه در این است که با قرار دادن ۲۰ جایزه روزانه برای افرادی که در برنامه آن شرکت می کنند و نظراتشان را می نویسند، باعثایجاد انگیزه بیشتر در میان مخاطبان خود شده است.

خصوصیه پرفروش
حضورشان در نمایشگاه کتاب امسال همراه بود با کتاب های چاپ اولی که هرکدام به راحتی می توانند بسیار جذاب و خواندنی باشند.
از «خنده های امپراتور» رضا احسان پور گرفته تا «حجاب با حجاب» حجت الاسلام زائری و تا «عشق زیر روسری» محسن بدره، همگی جز کتاب های بسیار پرفروش این غرفه در نمایشگاه امسال بودن که خود گویای میزان بالای ارتباط مردم با تولیدات این انتشارات است. نشر «آرما» که در مورد آن صحبت کردیم در ابتدای راهروی ۲ شبستان قرار گرفته است.

لطفا کپی نکنید!
جدا از اسم No Copy برای این غرفه که فارسی نبودن آن بدون شک یکی از نکات منفی آن محسوب می شود، ولی هدفی که از راه اندازی این غرفه به ویژه در نمایشگاه کتاب می توان برداشت کرد، آغاز حرکتی مثبت از سوی اتحادیه ناشران ایران است که برای حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی در حال انجام شدن است. حرکتی که در آن امکان ردیابی و یافتن مبادی عرضه و تولید آثار تقلبی و غیرقانونی برای مالکان اصلی حقوق مادی و معنوی آثار فرهنگی و هنری کشور فراهم شده است.
اگر به نمایشگاه کتاب امسال رفتید و از راهروی شماره ۵ واقع در شبستان اصلی نمایشگاه عبور کردید، بدون شک یکی از برنامه های جالبی که می توانید داشته باشید، سر زدن به این غرفه و آشنا شدن با آن است.

برای آن ها که به دنبال لیست کتاب می گردند
انتهای راهروی هشت ناشران عمومی، از آن قسمت هایی است که حضور ناشران مختلف با غرفه های عریض و طویلشان باعثشده که بازدیدکنندگان زیادی به این راهرو توجه کنند. یکی از این غرفه ها، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی است که امسال با دستی پُر در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده است.
علاوه بر محیطی که برای ایجاد گعده های ادبی کوچک ولی پربار در فضای این غرفه ایجاد شده است، بخش توزیع دفترچه های ویژه معرفی کتاب یکی از کارهای بسیار خوب و اصولی مسئولین این غرفه بوده است.

دفترچه هایی که در این غرفه جهت معرفی بسته های مطالعاتی پیشنهادی برای رده های سنی مختلف و در قالب های مختلف در اختیار بازدیدکنندگان آن قرار می گیرد، بدون اغراق یکی از بهترین ویژه های نمایشگاه امسال است. با مراجعه به این دفترچه ها به راحتی می توانید با بهترین آثار تولید شده در طی چند سال اخیر در حوزه های مختلف از ولایت فقیه گرفته تا رمان ایرانی و خارجی و طنز امروز آشنا شوید و علاوه بر مطالعه خلاصه ای از آن کتاب ها و دیدن طرح جلد آن ها، به راحتی بتوانید به سراغ کتاب های ارزشمند و موثر بروید.

البته این تنها ابتکار این غرفه نیست و یکی دیگر از کارهای بسیار مناسبی که در آن صورت گرفته است، تهیه لیست غرفه های پیشنهادی مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای بازدید است که شامل نام ناشر، راهرو، غرفه و موضوعات فعالیت آن انتشارات می شود.

با استفاده از این لیست می تواند به صورت کاملا هدفمند به بازدید نمایشگاه بروید و در کمترین زمان و بدون اتلاف وقت هم ناشران موثرتر و قوی تر را بشناسید و هم کتاب های مورد نظرتان را خریداری کنید.

علی با حق است و حق با علی است
یکی از کمبود های همیشگی نمایشگاه کتاب عدم وجود غرفه هایی است که فعالیت آن ها بر اساس ناشران آن ها نیست بلکه محور تشکیل آن غرفه، موضوعی واحد و بزرگ است که تا آن زمان کتاب های قابل توجهی نیز در مورد آن موضوع تولید و منتشر شده باشد و چه موضوعی بهتر و زیباتر از زندگانی حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س).

غرفه ویژه کتاب های امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) که در انتهای راهروی شماره ۱۱ بخش ناشران عمومی قرار گرفته است، یکی از غرفه های بسیار پرمخاطب نمایشگاه امسال است.
طراحی زیبای غرفه، برخورداری از کتاب های متنوع اندیشمندان مسلمان در مورد زندگانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و همچنین ارائه تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید محصولات، همگی دست به دست هم داده است تا این غرفه را تبدیل به غرفه ای فوق العاده در فروش کند.

نمایشگاه کتاب و نه فروشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب امسال هم پذیرای سالن یاس شده است. سالنی که در سال گذشته پذیرای مقام معظم رهبری بود تا کارنامه چند سال گذشته بازار نشر کتاب را در اختیار ایشان قرار دهد.

انگیزه اصلی برپا کنندگان این سالن معرفی تازه ترین کتاب هایی است که توسط ناشران علوم انسانی در سال گذشته و امسال، منتشر شده است. سالن یاس در دو بخش به معرفی تازه های نشر می پردازد، بخش اول به چاپ کتاب های تازه تمامی ناشران علوم انسانی مربوط است و بخش دیگر نیز همانند بخش مجمع ناشارن انقلاب اسلامی که در وسط شبستان اصلی قرار دارد، فهرست پیشنهادی کتاب براساس موضوعات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

مهمترین نکته ای که این سالن در نمایشگاه امسال به آن پرداخته است، موضوع معرفی کتاب به جای فروش کتاب است. در واقع تأسیس سالن یاس با این هدف انجام شده که این فرهنگ در میان ناشران و بازدیدکنندگان رواج پیدا کند تا از محیط و فضایی که برای نمایشگاه ایجاد شده است، به عنوان محلی برای آشنایی با کتاب ها و دیدن ناشران و نویسندگان و فعالان عرصه کتاب، بازدید کنند، نه اینکه نمایشگاه را تبدیل به یک فروشگاه بزرگ کنند.

همه چیز برای همه
درست است که نمایشگاه بین المللی کتاب باید مختص کتاب باشد ولی حضور بخش های جنبی باعثرونق بیشتر آن می شود. چرا که بسیاری از بازدیدکنندگان این نمایشگاه از شهرستان ها به تهران می آیند و وجود این بخش ها برای آن ها که نمی توانند به راحتی به پایتخت بیاییند، به نوعی یک تیر و دو نشان است.

یکی از این بخش های جنبی که بسیار هم مورد توجه بازدیدگنندگان به ویژه خانواده هایی که فرزندان دبستانی دارند، واقع شده است؛ سالن ۲۷ نمایشگاه یعنی همان سالن کودک و نوجوان است. این سالن امسال بخش خاصی را در اختیار تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی اسلامی قرار داده است تا بتوانند محصولات خود را در آن عرضه کنند.

تقریبا همه ی برندهای تولیدکننده نوشت افزار با طرح های ایرانی اسلامی از سراسر کشور در این سالن گردهم آمده اند. از شکرستان و روشنا و قاصدک که در سطح ملی فعالیت می کنند گرفته تا برندهای استانی ای همچون «رویش» که با محصولات متنوع و فراوانی در نمایشگاه امسال حاضر شده اند.

بازدید از این بخش را برای همه آن هایی که می خواهند از همین حالا برای سال تحصیلی فرزندانشان لوازم التحریر تهیه کنند، توصیه می کنیم.
البته این تنها بخشی از نکات ویژه نمایشگاه کتاب امسال است. پس تا دیر نشده، زمانی را در برنامه های خود برای بازدید از این نمایشگاه و ویژه های آن قرار دهید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار