|
|
کدخبر: ۱۷۱۵۰۳

تسنیم منتشر کرد

خبرگزاری تسنیم: گزارش کامل بررسی اثرات کیفیت بنزین و دیزل بر انتشار آلاینده ها خودروهای سواری و سنگین در چندجایگاه عرضه سوخت تهران ارائه شد.

به گزارش خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته سازمان حفاظت محیط زیست طی اطلاعیه ای اعلام کرد که " در ترکیب بنزین استاندارد یورو ۴ که مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده، میزان بنزن یک درصد و میزان ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد است. در حالی که در بنزین پتروشیمی، بنزن و آروماتیک ها بخش اصلی ترکیب بنزین را تشکیل می دهند و میزان آن بسیار فراتر از استانداردهای مورد نظر است. بر اساس نمونه های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک ها در بنزین پتروشیمی۴۸.۶ درصد گزارش شده است. "

همچنین مطرح کرده است که به استناد نمونه برداری انجام شده در مرکز آزمایشگاهی سازمان محیط زیست نیز نتایج به دست آمده حاکی از بالا بودن میزان آروماتیک ها به مقدار ۷۲.۶۳ و میزان بنزن ۶.۹۸ در صد بوده است. مراکز دانشگاهی مستقلی نیز این آمار را تأیید کرده اند.

ولی این درحالی است که شرکت کنترل کیفیت هوا در این زمینه مطرح می کند که این گزارش از سوی آن ها ارائه شده است و آن ها این اطلاعات را بعد از آزمایش در یک آزمایشگاه در آلمان به دست آورند و در خصوص اطلاعیه محیط زیست به دلیل این که معلوم نیست از کجا اطلاعات را آوردند، اظهارنظر نمی کنند.

که در ذیل یک نمونه گیری توسط آزمایشگاه آلمان را مشاهده می کنید که نشان از نقض صحبت های سازمان محیط زیست است.

حال در این میان باز هم مطلبی که بسیار جالب است این بوده که در اطلاعیه سازمان محیط زیست به عنوان یک طرف ماجرا آمده است که بنزین پتروشیمی آلوده و بنزن و هیدروکربن های حلقوی سرطان زا هستند ولی آیا از پالایشگاه هایی که قدیمی بوده و بازسازی نشده است نمونه گیری کرده اید؟ آیا بنزین پتروشیمی از بنزین پالایشگاه های قدیمی مضرتر است؟!

موضوع دیگر که در اطلاعیه مدنظر است استاندارد بودن و کیفیت بنزین واردارتی است درحالی که بسیاری از متخصصان این موضوع را نقض می کنند و مطرح شده است که بنزین وارداتی از حد استاندارد فاصله دارد.

برای بررسی بیشتر با چندی از کارشناسان به گفت و گو پرداخته که در ذیل مشاهده می کنید و در راستای گزارشی که در کشور آلمان در آزمایشگاهی به دست آمده است و به طور کلی اسناد و گزارش کامل موجود و در انتها لینک موجود است.

**پالایشگاه ها هرچه زودتر بازسازی شود

مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمدر واکنش به اطلاعیه سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه " بنزین پتروشیمی آلوده است و بنزن و هیدروکربن های حلقوی سرطان زا هستند " اظهار داشت: محیط زیست باید از پالایشگاه های که هنوز بازسازی نشدند، نمونه گیری کند و بعد اطلاعیه دهد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید شاخص هایی که تصور می کند برای محیط زیست مضر است به مردم اعلام کند، ادامه داد: با مقایسه میزان بنزن، گوگرد، آروماتیک و اُلفین در بنزین پتروشیمی و پالایشگاه های قدیمی، وظیفه دولت سنگین می شود چراکه مشخص می شود که باید به سمتی پیش رویم که هرچه زودتر پالایشگاه ها بازسازی شود.

** سازمان محیط زیست چگونگی نمونه گیری واردات بنزین را اعلام کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پالایشگاه امام خمینی(ره) در اراک بازسازی شده است و نباید از آن نمونه گیری کرد، افزود: بازسازی پالایشگاه ها در دولت دهم آغاز شد و کار های خوبی صورت گرفت ولی ای کاش در دولت های قبل از دولت دهم نیز این اتفاق رخ می داد و با توجه به اینکه خانم ابتکار در دوره اصلاحات نیز حضور داشتند آن زمان بر دولت در راستای بازسازی پالایشگاه ها فشار می آرود نه اینکه پالایشگاه ها را تعطیل کنند.

میرکاظمی با اشاره به اینکه پالایشگاه ها را دولت های قبل به دلیل اینکه اقتصادی نیستند و باید بنزین خام وارد کنیم، تعطیل کردند، گفت: ما با واردات بنزین مشکل نداریم و این امر بد نیست ولی سازمان محیط زیست اعلام کند که نمونه گیری را بر چه اساسی انجام داده است و اطلاع رسانی کند و همچنین بگوید این بنزین های وارداتی با چه کیفیتی وارد شدند.

** اگر شرایط تحریم اجازه واردات بنزین را نداد، دولت جواب مردم را چه می دهد

وی عنوان کرد: درست است که تولید بنزین پتروشیمی موقت است و قرار نیست تا ابد تولید شود، ولی اینکه امروز بخواهیم ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم و همه چیز را زیر سوال ببریم به نظر بنده کار سیاسی است نه کار اقتصادی و منطقی؛ درواقع برای وارد کردن ۱۰ میلیون لیتر بنزین نباید همه چیز را زیر سوال برد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت توجه داشته باشد اگر شرایط تحریم اجازه واردات بنزین را نداد جواب مردم را چگونه می دهد چراکه بنزین پتروشیمی علاوه بر اینکه امروز کسری را جبران می کند، اکسان سازی را انجام می دهد به این معنا که اکسان بالای ۱۰۰ را تولید می کند و این برای بنزین هایی که از پالایشگاه های قدیمی به دست می آیند که اکسان پایین دارند، مهم است چراکه باید با آن مخلوط و قابل مصرف شود.

میرکاظمی افزود: اینکه بنزین به استاندارد یورو ۴ و ۵ برسد وظیفه تمام دستگاه است ولی متاسفانه در دوره اصلاحات فرصت سوزی رخ داد و سوخت با استاندارد یورو ۴ ناشی سرمایه گذاری دولت دهم است. بنده معتقدم که سازمان محیط زیست امروز نمونه گیری از بنزین پالایشگاه قدیمی کند و بعد اعلام نظر کند و همچنین بگوید که بنزین وارداتی با چه کیفیتی وارد شد؛ درواقع اگر سلامت مردم مدنظر است باید همه جوانب درنظر گرفته شود نه صرفا این امر یک حرکت سیاسی باشد.

** ارجحیت بنزین پتروشیمی نسبت به تولید پالایشگاه های قدیمی

وی با اشاره به اینکه اگر ریفرمیت بنزین پتروشیمی با ریفرمیت تولید پالایشگاه های قدیمی مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که به دلیل میزان اکسان بالا بنزین پتروشیمی این بنزین ارجحیت دارد، افزود: بنزین تولید شده توسط پتروشیمی ها در تهران توزیع نمی شود و باید سازمان محیط زیست اگر مدعی است که آلوده است بیاید کیفیت آن را با تولیدات پالایشگاه های قدیمی و بازسازی نشده مقایسه کند و بعد گزارش ارائه دهد.

میرکاظمی عنوان کرد: متاسفانه بنزین وارداتی حتی استاندارهای بنزین یورو۲ را نداشته است. اینکه محیط زیست گفته است بنزن و هیدروکربن های حلقوی سرطان زا هستند باید گفت در سرطان زا بودن بنزن شکی نیست ولی سازمان محیط زیست نباید کار حاشیه ای انجام دهد بلکه باید میزان بنزن در بنزین تولیدی پالایشگاه ها و بنزین وارداتی را با یکدیگر مقایسه کند.

** صدور مجوز به پالایشگاه های خیلج فارس و آناهیتا

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: باید در زمینه بازسازی پالایشگاه ها سرمایه گذاری شود و بانک سرمایه راه اندازی پالایشگاه های خیلج فارس و آناهیتا را تامین کند و هرچه زودتر مجوز این دو پالایشگاه ها صادر شود.

وی بیان کرد: باید به سوی بازسازی پالایشگاه ها برویم؛ به طورکلی اطلاعیه سازمان محیط زیست تا زمانی که کاملا روشن و شفاف کیفیت و میزان بنزن، گوگرد، آروماتیک و اُلفین در بنزین پتروشیمی و پالایشگاه های قدیمی را مقایسه نکند نباید گزارش ارائه دهد.

میرکاظمی با اشاره به اینکه بنزن و هیدروکربن های حلقوی سرطان زا هستند، گفت: به نظر بنده اعلام اینکه بنزین پتروشیمی آلوده است کار حاشیه ای است و باید بعد از مقایسه دقیق این صحبت مطرح شود چراکه این بنزین نسبت به تولیدات پالایشگاه ها ارجحیت دارد.

**فاز دوم اندازه گیری کیفیت سوخت در دستور کار قرار دارد

حشمت الله بسطامی، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا در گفت و گو با خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیمدر واکنش به اینکه سازمان محیط زیست اعلام کرده است براساس نمونه های مستقیم برداشت شده از واحدهای توزیع بنزین شهر تهران و آنالیزهای انجام شده در کشور آلمان میزان آروماتیک ها در بنزین پتروشیمی۴۸.۶ درصد گزارش شده است، اظهارداشت: این گزارش در مرحله اول از سوی ما صورت گرفته است و فاز دوم آن در دستور کار بوده و نمونه ها را برای اندازه گیری ارائه و به زودی نتایج این اندازه گیری به دستمان خواهد رسید.

وی ادامه داد: هیچ گاه نگفتیم سوخت کشور با کیفیت است و آلوده کننده نیست بلکه مطرح کردیم که آن سوختی که ما مصرف می کنیم از حد استاندارد مطلوب فاصله دارد.

**سوخت یکی از عوامل مهم و موثر در بحثآلودگی هواست

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا عنوان کرد: سوخت یکی از عوامل مهم و موثر در بحثآلودگی هواست ولی اینکه دقیق تعیین کنیم که میزان آن چقدر است هنوز مشخص نشده است چراکه این امر مستلزم تعیین سهم و منابع انتشار است که البته این پروژه در دستور کار شرکت کنترل کیفیت هوا است درواقع باید منابع متحرک و میزان آن استخراج شود و براساس پایه علمی گزارش در این زمینه ارائه شود.

بسطامی در واکنش به اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: درست یا نادرست بودن اطلاعیه سازمان محیط زیست را ما اعلام نمی کنیم ولی قاعدتاً باید گزارش فنی در این زمینه و ادعا با مطالعه دقیق ارائه شود.

**اندازه گیری دقیق در خصوص بنزین وارداتی صورت نگرفته است

وی در پاسخ به این سوال که بنزن و آروماتیک بنزین وارداتی چک نمی شود در این خصوص نظرتان چیست، اظهارداشت: ما تا امروز اندازه گیری دقیق در خصوص بنزین وارداتی صورت نگرفته است و نمونه هایی که دریافت کردیم نمونه هایی است که در سطح شهر به دست آمده است که مشخص نیست بنزین وارداتی است یا بنزنین داخلی.

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: به طورکلی گزارشی که در مرحله اول در راستای کیفیت سوخت ارائه شده از سوی ما بوده است.

گزارش بررسی اثرات کیفیت بنزین و دیزل بر انتشار آلاینده ها از خودروهای سواری و سنگین

حال باید دید با وجود اسناد و مدارک در راستای نقض ادعا های سازمان محیط زیست باز هم مسئولان این سازمان می خواهند سکوت کنند یا جوابی برای گفتن دارند…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار