|
|
کدخبر: ۱۷۱۵۰۶

در گفت وگو با تسنیم مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: ۲۰ سال است که به عنوان معلم در مدارس استثنایی فعالیت می کند، می گوید: صداقت و انسانیت واقعی را در جمع این دانش آموزان احساس کرده است. حالا آقا معلم برای حمایت از شاگردانش طرح ویژه ای را برای بیمه شدن و تامین آینده آنها ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، معلم است اما جنس کارش متفاوت تر از سایر همکارانش است. سال هاست که عشق را تقدیم دانش آموزانی می کند که آنها هم از جنس سایر دانش آموزان نیستند. دانش آموزانی که حتی برای انجام فعالیت های روزمره خود نیز ناتوان هستند.

می گوید از همان ابتدای ورودش به شغل معلمی، کارش را با دانش آموزان استثنایی آغاز کرده است و به عشق آنها در این شغل که با سختی های بسیاری همراه است، فعالیت می کند.

یوسف سالاری در هفته معلم امسال به عنوان یکی از ۴۳ معلم برگزیده کشوری انتخاب شده است. موضوعی که باعثشد تا از میان بیش از ۴۰ معلم برگزیده وی را انتخاب کرده و برای مصاحبه به سراغش برویم. فعالیت وی به عنوان دبیر در یکی از مدارس استثنایی بود.

** اولین روز فعالیت آقا معلم در مدرسه استثنایی

می گوید: ۲۰ سال است که در شغل معلمی مشغول فعالیت است و از همان روز اول با حضور در آموزش و پرورش استثنایی معلمی را آغاز کرده است و این روزها در یکی ازهنرستان های کار و دانش بیرجند به شاگردانش که عمدتا دارای معلولیت ذهنی و جسمی هستند، صنایع چوب را آموزش می دهد تا به دلیل داشتن معلولیت ذهنی و جسمی وابستگی صرف به خانواده هایشان نداشته باشند.

سالاری اولین روز فعالیت کاریش را این گونه تعریف می کند: اولین روز کاریم در دبستانی در شهر تربیت جام در مرز ایران و افغانستان بود، مدرسه ای که باید به آنجا می رفتم فاصله زیادی با شهر محل زندگیم یعنی بیرجند داشت. روز اول با عشق خاصی به سمت تربت جام حرکت کردم. زمانی که برای نخستین بار قدم به حیاط مدرسه گذاشتم، تعدادی از همشهریان خود را دیدم که از بیرجند برای تدریس در این مدرسه به تربت جام آمده بودند چرا که تربت جام، معلم بومی نداشت.

در روز نخست حضورم در مدرسه، یکی از دختران دانش آموز به لحاظ بهره هوشی از بقیه دانش آموزان استثنایی بالاتر بود به همین دلیل این دختربچه احساس می کرد که توانایی دارد کل مدرسه را بچرخاند و فعالیت های مختلفی را برای هماهنگ کردن و کمک کردن به سایر دانش آموزان می کرد. آن روز، این دانش آموز و تلاش هایش برای کمک به سایر همکلاسی ها توجهم را بسیار جلب کرد و در مدت ۵ سالی که در آن مدرسه تدریس داشتم تمام تلاشم را برای حمایت از دانش آموزان ناتوان انجام می دادم.

** سختی های کار در مدارس استثنایی

بارها شنیده بودیم که فعالیت در آموزش و پرورش استثنایی سختی های خاص خود را دارد. اما اینبار یکی از معلمان مدارس استثنایی از سختی های کارش می گوید.

سالاری درباره سختی کار فعالیت در مدارس استثنایی می گوید: هر کاری سختی های خاص خودش را دارد اما معلمی در مدارس استثنایی سختی مضاعفی دارد.

در مدارس عادی، در کلاس درس همه دانش آموزان در یک سطح هستند و معلم به یک روش برای تمام دانش آموزان تدریس دارد اما یک معلم استثنایی باید برای ۱۰ دانش آموزی که سر کلاس درس دارد به ۱۰ روش مختلف تدریس داشته باشد چون همه دانش آموزان در یک سطح نیستند. بنده در کلاس درس، دانش آموز ناشنوا، کم توان ذهنی و چند معلولیتی دارم که آموزش برای هر کدام از آنها روش خاصی را می طلبد و باید برای انتقال مطالب درسی به این دانش آموزان روش های مختلفی را به کار ببرم.

** صداقت در مدارس استثنایی

کار در آموزش و پرورش استثنایی در کنار سختی هایی که دارد، انسان را به محیطی می برد که متفاوت با دنیای بیرون است. معلمی برای دانش آموزان استثنایی، صداقت، پاکی و سادگی را به زندگیم آورده است. دانش آموزانم مصداق واقعی صداقت هستند و از هرگونه ریا، چاپلوسی، دشمنی و کینه دورند.

آقا معلم درخصوص شیرین ترین لحظات ۲۰ سال فعالیتش می گوید: شیرین ترین لحظات کاریم زمانی است که دانش آموزانی را می بینم که سال ها قبل شاگردم بودند و امروز با وجود معلولیت هایی که دارند جذب بازار کار شده اند. همین چند وقت قبل بود که یکی از دانش آموزانم را دیدم که در یک خیاطی مشغول به کار شده و در شرف ازدواج بود و برای عروسی اش نیز دعوت شدم.

** معایب تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی

این معلم درباره طرح تلفیقی و حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی گفت: دانش آموزان استثنایی هنگامی که وارد مدارس عادی می شوند با جبهه گیری دانش آموزان عادی مواجه می شوند و به نوعی دانش آموز دچار تحقیر شده و حتی در بخش آموزش نیز با مسائل و مشکلاتی مواجه می شود.

** طرح ویژه آقا معلم برای حمایت از دانش آموزان استثنایی

سالاری برای حمایت از دانش آموزان استثنایی طرح جالبی را نیز به آموزش و پرورش بیرجند و اداره تامین اجتماعی ارائه کرده است در قالب این طرح با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، دانش آموزان استثنایی با کسب یک مهارت مدرک درجه دو می گیرند و با هماهنگی انجام شده با سازمان میراثفرهنگی برای آنها کارت صنعت گری صادر می شود و پس از آن با معرفی به سازمان تامین اجتماعی، بیمه می شوند. با بیمه شدن این دانش آموزان دغدغه خانواده آنها نیز برای تامین آینده حل می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار